Himnusz és farkasüvöltés

Nyolc év telt el a boszniai háborút lezáró daytoni békeszerződés óta. Szarajevóban már rég nem dörögnek a fegyverek, a szétlőtt épületek nagy részét pedig felújították. A boszniaiak azonban máig szenvednek attól, hogy országuk neve a háború szinonimája lett.

2004. 04. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy perccel ezelőtt még ez volt a világ legjobb terve, de most kezd olyan lenni, mint egy peches nap Boszniában – mondja az egyik főszereplő A ravasz, az agy és két füstölgő puskacső című filmben. Ez az alkotás 1998-ban készült, mikor már majd három éve béke honolt az országban, s ez is jelzi, milyen mélyről kell most felküzdenie magát a Balkán egyik legszomorúbb sorsú államának.
Ha a horvátországi Slavonski Brod helységnél lépjük át a Szávát, amely egyben a horvát–bosnyák határ is, Bosanski Brodban találjuk magunkat. A város neve „bosnyák átkelőt” jelentett a közelmúltig, ám a település etnikai arányainak megváltozása arra indította az ott élő szerbeket, hogy új néven illessék városukat: Srpski Brod – „szerb átkelő”. A háború idején az északnyugati, szerbek kezére került területeken gyakorlatilag teljes etnikai tisztogatást hajtottak végre. A Slavonski Brodtól Dobojig, az első többnemzetiségű városig tartó, nagyjából félórás út kilőtt házak között vezet. Ameddig a szem ellát, csak kiégett romok. Ősi szerb jelek az elszenesedett gerendákon, harci szlogenek a falakon. A valaha itt lakott katolikusok és mozlimok házai ezek, ahonnan a szerb hadsereg egy hét alatt söpörte ki a nem kívánt nemzetiségeket. Azóta sem költözött be ezekbe a házakba senki. A romok sorát egy benzinkút töri meg. Az előtte álló zászlórúdon szerb lobogót lenget a szél. Nem boszniait, hanem szerbiait.
Sofőrünk, Nenad azonban a beszédes jeleket kommentálva elmondta, nem olyan szörnyű a hangulat, amint azt hinnénk. „A népek között egyáltalán nincs ellenségeskedés. Nekem, mozlimnak sok szerb és horvát barátom van, senki nem feszegeti a régebb történteket. Csak hát a politikusok…” – legyint. Korruptak, befolyásolhatók, ráadásul kizárólag a zsebüket akarják megtömni, az országgal egyáltalán nem törődnek, véli a boszniaiak nem kis része.

Ennek a furcsán felépített, kényszerpályára került országnak a politikai rendszere egyébként éppoly szivárványszerű, mint a lakosság öszszetétele. Jó tudni, hogy Bosznia-Hercegovinát két entitás alkotja: Bosznia-Hercegovina föderációja, valamint a Boszniai Szerb Köztársaság. Az utóbbi lakói szinte száz százalékig szerbek, központjuk Banja Luka városa. Az ország 49 százalékát alkotó köztársaság gyakorlatilag körülöleli a föderációt, amely Bosznia-Hercegovina „magját” alkotja, Szarajevó székhellyel. A föderáció sokkal gazdagabb a szerb országrésznél, mintha a nemzetközi közösség, amelynek sajátos torzszüleménye a mai Bosznia-Hercegovina politikai berendezkedése, máig büntetné görög rítusú déli szomszédainkat viselt dolgaikért. Szerbek persze a föderáció területén is élnek, nem is kevesen: a lakosság mintegy tíz százalékát teszik ki. Újabb tízszázaléknyi a katolikus horvát, a fennmaradó nyolcvan pedig mozlim.
Az utazónak nem nehéz eldöntenie, az ország melyik részén tartózkodik. Dobojban véget ér a rémlátomás: egy katolikus templom és egy mozlim mecset magasodik az utazó előtt. A város belsejében szomorú mementóként kis liget terül el, amelyben török turbános fejfák emlékeztetnek a háborús időkre. Romok azonban már sehol sincsenek.
Vannak azonban katonák, ahogy az ország fővárosában, Szarajevóban is. Nem sokan, de épp elegen ahhoz, hogy kellemetlen érzéseket keltsenek a helyiekben és az utazóban egyaránt. A nemzetközi jelenlét intenzitásán azonban egyelőre nem kívánnak változtatni sem Nyugaton, sem a boszniai politikai életben. A lakosság persze akkor kívánja látni a terepszínű egyenruhásokat, mikor a háta közepét, ám tudja, kevés az esély arra, hogy békében lehessen élni a korábbi ellenséggel. Egyes vélemények szerint a külföldi csapatok kivonulása után „az első napon talán még nem törne ki a háború, azután viszont mindenképp”.
Miért, ha a beszámolók szerint valójában nincs kibékíthetetlen ellentét a népcsoportok között? Nos, nem a mozlim bácsikák robbantják ki a háborút, akik fegyvert rejtegetnek a fészerben, sem a volt szerb hadsereg Szarajevóban maradt tagjai, akik mára békés polgári foglalkozást űznek. Helyettük inkább a politikai élet képviselői azok, akik minden körülmények között szárazon tartják a puskaport. A Bosnyák Nemzeti Párt a Demokratikus Akcióért (SDA), a Horvát Demokrata Közösség (HDZ), amely a szomszédos Horvátország kormányzó pártjának „testvére”, valamint a magyaroknak ismerősen csengő, de itt az egyik szerb párt nevét jelentő SZDSZ. Ez utóbbi a szerbeken kívül senkinek sem szimpatikus, a helyiek mégis a hasukat fogták nevettükben, amikor először hallottak a szabadelvű magyar névrokonról. A helyi SZDSZ ugyanis a legradikálisabb szerb nacionalista szervezet Bosznia-Hercegovinában. Ez a három nemzetiségi párt jószerével az egész ország szavazóit lefedi. Az ideológiai szerveződéseknek talán még nem jött el az idejük a hányatott sorsú köztársaságban, igaz, ilyeneket is találni. Egy egyetemisták által vezetett rádióadó munkatársa elmondta például, hogy Szarajevóban a szociáldemokraták megnyerték a választásokat, ám országszerte esélytelenek a győzelemre. A vidéki településeken ugyanis megnézheti magát az a horvát, aki nem a HDZ-re voksol, vagy szerbként elpártol az SZDSZ-től. A „háromoldalú” világkép egyébként mindenre rányomja a bélyegét. A sokat emlegetett nemzetközi közösség nem engedi, hogy bármiből kimaradjon a három államalkotó nemzet egy-egy képviselője. Így mindenhol van szerb, horvát és bosnyák, a döntéshozóktól az újságírókig. A beteges elképzelés maga után vonta a világ talán legnagyobb bürokráciáját, hiszen itt a három közösség három apparátust tart fenn. Nem beszélve arról, hogy a föderáció tíz kantonra van felosztva. Mindegyik saját parlamenttel, miniszterelnökkel, rendőrséggel s ezek kiszolgálószemélyzetével bír. Van persze szövetségi rendőrség is (ez a föderációban bárhova elmehet intézkedni, ám a köztársaságból „természetesen” ki van tiltva). Ilyen körülmények között egyelőre kevés annak az esélye, hogy egy napon létrejöjjön egy etnikai elvektől mentes boszniai hadsereg, amelyben például horvát elöljáró utasítja a szerb és a bosnyák beosztottakat. Amíg ez nem jön létre, addig marad az Sfor.

A fiatalok gyógyírként a zenét ajánlják. Boszniában néha olybá tűnik, mintha mindenki zenét hallgatna (és folyamatosan énekelne), ám nem a legújabb diszkóslágereket. Helyettük a balkáni stílusú népzene kicsit felgyorsított, dobgéppel megerősített változata dívik. Az egyetemisták rádiója azonban például kivétel. Kizárólag nyugati zenét adnak, ezzel is jelezve elkötelezettségüket a béke oldalán. Mint mondják, így lesznek jó boszniaiak, akik nem nemzetiségi romantikával átitatott ideológiai „tüzelőt” szolgáltatnak. Időközben a főszerkesztő bevonul a stúdióba, s élő adásban farkasordításszerű „éneket” ad elő klasszikus muzsika aláfestésével. Megnyugtatnak, hogy nincs baj, amit hallok, az a nemzeti himnusz! Jó viccnek tartják az egészet, s végül elmagyarázzák a helyzetet. Bosznia-Hercegovinának nem könnyű saját nemzeti szimbólumokat találnia. Így van a himnusszal is. A hallott zenét éveken át tartó egyeztetések után fogadták el a pártok, a nemzetiségek képviselői s a helyi Jóisten helyettesítője, a nemzetközi közösség. A szöveget azonban nem sikerült keresztülvinni a szavazógépezeten, így jelenleg a himnuszt nem lehet énekelni, vagy ha igen, abban nincs sok köszönet. Hasonló a helyzet a zászlóval is. A fehér alapon kék, ferdén vágott címerpajzs, amelyben három Anjou-liliom található – Bosznia régi jelképe –, a háború után nem volt elfogadható a szerbek és a mozlimok számára. Ugyanis „túl katolikus” – ezt pedig a nemzetközi hatalom sem hagyhatja jóvá. Az irányított egyeztetések során kialakult a modern lobogó. A kék zászlón sárga ötágú csillagok sorakoznak függőlegesen, s egy sárga háromszög is található az elsőre kissé értelmezhetetlen szimbólumon. A háromszög talán az ország alakját jelképezi, a sárga csillagok kék alapon pedig az EU felé kacsingatnak. Egy jól értesült alkalmi ismerős azonban elmondta, ha összekeverjük a kéket a sárgával, zöldet kapunk. A zöld pedig az iszlám színe.
Persze iszlám és iszlám között is hatalmas különbség van. Vannak radikálisok és mérsékeltek, elmélyültebbek és világiak. A boszniai egyesek szerint „operettiszlám”, mások egyszerű szemfényvesztésnek tartják, megint mások viszont aggasztónak látják a vallás terjedését. A helybéliek legnagyobb része semmiben nem különbözik az átlagos balkáni polgártól. Pálinkát iszik, alkalmasint a disznóhústól sem riad vissza (csak kulturálisan mellőzik, nem vallási megfontolásból), imádkozni pedig csak ímmel-ámmal szokott. Az utcán nagyon kevés nő fátyolozza el magát, s ritka a hosszú szakállú, akit itt „arabnak” neveznek. A helyiek szerint viszont most sokkal többen vannak, mint néhány évvel ezelőtt. A Perzsa-öböl térségének vallásilag elkötelezett államai ugyanis egyes hírek szerint pénzt fizetnek azoknak, akik hajlandók a puritán iszlám törvényei szerint élni, s azt a külsőségekben is bemutatni. Országszerte zajlanak a mecsetépítések, egyesek szerint, ha valaki meg akar gazdagodni, építtessen most imahelyet Szarajevóban, máris érkezik a csekk keletről. Ezek az épületek külföldi szemmel nézve legalábbis bűbájossá varázsolják a városokat, a stílus ugyanis egyáltalán nem üt el mondjuk Szarajevó építészetétől. A mára fogalommá lett város központja törökös házakból áll, kis bazársorral, macskaköves, girbegurba utcácskákkal, lacipecsenyés sütödékkel. A völgykatlanban fekvő Szarajevó bármelyik hegyről nézve megkapó látvány, főleg éjszaka. Néhány „fekete lyuk” ugyan jelzi, a háborús sebeket nem tudták tökéletesen eltüntetni, ám ez nem teszi tönkre a város hangulatát. Azt lehetne hinni, hogy a szarajevóiak véres történelmük miatt igen szomorú emberek, ám ez egyáltalán nincs így, s nem is volt soha. Zarif, aki a városban vezetett körbe, elmondta, a helyiek az ostrom alatt végig nem hitték el, hogy megtörténhet az, amit épp tapasztalnak. A szerbek pedig bevették magukat fent a hegyoldalban, és lőtték a fővárost. Jellemző a szarajevóiakra, hogy a fő villamosvonal, amely közvetlenül a frontvonalon közlekedett, az ostrom ideje alatt is végig üzemelt. Az emberek pedig annak ellenére felszálltak rá, hogy tudták, a szerbek be fognak lőni az ablakokon.

Zarif neve ne tévesszen meg senkit. Ő is bosnyák, csak ősei a legendás bogumil szekta tagjai voltak, innen ez a keleties név. Bocsánatkérésszerű szabadkozásomra, amiért Imre királyunk irtó hadjáratba kezdett elődei ellen évszázadokkal ezelőtt, félbeszakít: „Minden meg van bocsátva. Azt viszont soha nem felejtjük el nektek, hogy a Videoton 1985-ben kiverte az UEFA-kupa elődöntőjéből a Zeljeznicart!” Mint kiderült, a magyar futballszurkolók számára legendás mérkőzések Szarajevóban az elszalasztott lehetőség jelképei, s még a labdarúgástól távol állók is sóhajtozva emlegetik a szomorú napokat. Zarif szerint a világ legrosszabb emberei a városi rivális FK Sarajevo szurkolói, ám közvetlenül utánuk következnek a Videotonért rajongók. Elárulta, mikor a Vidi kiesett a magyar NB I-ből, spontán örömünnepet tartottak a városban. Ezt megerősítette a „Zselo” elnöke is. Búcsúzáskor kiderült, hogy a sportvezető a háború alatt nemcsak a futballmérkőzésekkel foglalkozott: jobb kezén három, balján négy ujj van.
A bogumilokról azért kiderült egy s más. Dubravko Lovrenovic, a Szarajevóban működő Bizottság a Nemzeti Kincsek Megmentéséért nevű szervezet horvát vezetője elmondta, hogy sokan tartják magukat a bogumilok leszármazottainak, ám ez csupán legenda. Bogumilok sohasem éltek Bosznia területén, legfeljebb Bulgáriában, mondta. Kifejtette, a boszniai nemzettudat olyan gyönge, hogy mindenki keres magának valami érdekes, nemes gyökeret, amelybe kapaszkodhat. A bosnyákok általában Törökországra mutogatnak mint testvérállamra, mivel nekik nincs anyaországuk, ellentétben a szerbekkel és a horvátokkal.
Hogy mikor fog a három vallás, kultúrkör együtt „boszniaiként” bemutatkozni, egyelőre nagy kérdés. Biztató jelek azonban vannak. Néhány hónappal ezelőtt sorsdöntő Eb-selejtező előtt állt a boszniai futballválogatott. A Dánia elleni mérkőzés Szarajevóban zajlott le, s az ország csapatának – egyébként vesztes – meccsén több tízezer vegyes nemzetiségű ember „dúdolta” a himnuszt. Ráadásul Banja Lukából, a szerb erődítményből tíz busz érkezett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.