Leállt a debreceni járműjavító

A hét elején leállt a MÁV Debreceni Járműjavító Kft., és szabadságra küldte közel 700 dolgozóját. A kényszerpihenőre azért van szükség, mert az anyacég megrendelései tavaly töredékükre estek vissza, és a tendencia idén sem változott – tájékoztatta lapunkat Kerékgyártó Imre ügyvezető igazgató. A debreceni gyár további sorsával kapcsolatos tulajdonosi elképzelésekről szerettünk volna információt kapni a MÁV Rt.-től is, ám kérdéseinkre a sajtóosztály lapzártáig nem válaszolt.

2004. 04. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt esztendőig száz százalékban MÁV-tulajdonban lévő debreceni járműjavító az első fél évben gyakorlatilag az anyacég megrendeléseiből élt. Tavaly azonban a szokásos vasútikocsi-javítási munkákból két nagy volumenűt is külföldön végeztetett el a MÁV; ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a 2001–2002-ben még 5,5 milliárd forint körüli árbevétel 2,4 milliárd forintra essen vissza. A bevétel szűkülése több száz milliós veszteséggel és eladósodással járt, amely szinte kezelhetetlen likviditási válságot idézett elő a cégnél.
Kérdésünkre Kerékgyártó Imre elmondta, a nehézségek ellenére nem kívánják feladni: jövő héten valószínűleg újraindulnak, mert időközben sikerült egy jelentősebb szerződést tető alá hozni egy külföldi partnerrel. Ez azonban nem oldja meg a cég s ezzel együtt a közel 700 dolgozó sorsát; mindenképpen szükség lenne arra, hogy a tulajdonos MÁV stratégiai döntést hozzon a továbbiakat illetően. Információink szerint felmerült az a lehetőség is, hogy a nagy múltú debreceni járműjavítót felszámolják, s területét ingatlanként értékesítik. Információnkat Kerékgyártó Imre sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudta, mint ahogy arról sem rendelkezett érdemi ismeretekkel, hogy ha a cég működtetése mellett dönt a tulajdonos, akkor azt milyen formában képzeli el. Az ügyvezető igazgató szerint megoldás lenne az is, ha a MÁV Rt. készfizető kezességet vállalna a cégért, mert úgy a bankok tovább hiteleznék, s egy év alatt újra talpra lehetne állítani a debreceni járműjavítót. A másik megoldás a privatizáció, amire az elmúlt években több kísérlet is volt – tett ajánlatot a kivásárlásra menedzsment is, ám az elképzelések rendre meghiúsultak. Kerékgyártó Imre úgy véli, a dolgozók és a cég szempontjából egyaránt káros lenne a gyárbezárás, hiszen a járműjavító tíz különféle minősítéssel rendelkezik, az európai piacon jól ismerik, s a nehéz helyzet ellenére idén is sikerült a teljes kapacitás negyven százalékát szerződésekkel lekötni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.