A múlt esztendőig száz százalékban MÁV-tulajdonban lévő debreceni járműjavító az első fél évben gyakorlatilag az anyacég megrendeléseiből élt. Tavaly azonban a szokásos vasútikocsi-javítási munkákból két nagy volumenűt is külföldön végeztetett el a MÁV; ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a 2001–2002-ben még 5,5 milliárd forint körüli árbevétel 2,4 milliárd forintra essen vissza. A bevétel szűkülése több száz milliós veszteséggel és eladósodással járt, amely szinte kezelhetetlen likviditási válságot idézett elő a cégnél.
Kérdésünkre Kerékgyártó Imre elmondta, a nehézségek ellenére nem kívánják feladni: jövő héten valószínűleg újraindulnak, mert időközben sikerült egy jelentősebb szerződést tető alá hozni egy külföldi partnerrel. Ez azonban nem oldja meg a cég s ezzel együtt a közel 700 dolgozó sorsát; mindenképpen szükség lenne arra, hogy a tulajdonos MÁV stratégiai döntést hozzon a továbbiakat illetően. Információink szerint felmerült az a lehetőség is, hogy a nagy múltú debreceni járműjavítót felszámolják, s területét ingatlanként értékesítik. Információnkat Kerékgyártó Imre sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudta, mint ahogy arról sem rendelkezett érdemi ismeretekkel, hogy ha a cég működtetése mellett dönt a tulajdonos, akkor azt milyen formában képzeli el. Az ügyvezető igazgató szerint megoldás lenne az is, ha a MÁV Rt. készfizető kezességet vállalna a cégért, mert úgy a bankok tovább hiteleznék, s egy év alatt újra talpra lehetne állítani a debreceni járműjavítót. A másik megoldás a privatizáció, amire az elmúlt években több kísérlet is volt – tett ajánlatot a kivásárlásra menedzsment is, ám az elképzelések rendre meghiúsultak. Kerékgyártó Imre úgy véli, a dolgozók és a cég szempontjából egyaránt káros lenne a gyárbezárás, hiszen a járműjavító tíz különféle minősítéssel rendelkezik, az európai piacon jól ismerik, s a nehéz helyzet ellenére idén is sikerült a teljes kapacitás negyven százalékát szerződésekkel lekötni.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban