Járműjavító helyett lakópark?

A debreceni önkormányzat nem fog hozzájárulni ahhoz, hogy a több mint százéves járműjavítót a tulajdonos bezárja, és teljes területét lakóparképítésre használja – jelentette ki Kósa Lajos polgármester annak kapcsán, hogy a városban híre ment: az eladósodott és az állam által magára hagyott MÁV szorult helyzetében ingatlanspekulációval kíván segíteni magán, s ennek a 650 embert foglalkoztató debreceni üzem is áldozatul eshet.

2004. 05. 22. 17:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ügy kapcsán Ványi Sándor, a Debreceni Járműjavító Kft. ügyvezetője kifejtette: megérti a munkahelyek elvesztéséért aggódó városvezető álláspontját, ám egyelőre nincs stratégiai döntés a tavaly négyszázmillió forint veszteséget felhalmozó cég további sorsáról. Stomajer Andrea, a MÁV kommunikációs igazgatója lapunkhoz eljuttatott közleményében elismeri: a debreceni járműjavító növekvő vesztesége miatt a reorganizáció mellett a „veszteségtermelés megállítása”, vagyis a járműjavító bezárása is szóba jöhet.
A Debreceni Járműjavító Kft.-t 1992-ben százszázalékos leányvállalatként hozta létre a MÁV. A társaság az első időben a tulajdonostól kapott megrendeléseket, 1998-tól kezdődően pedig jórészt külpiacokra dolgozott. 2000-ben már az anyavállalattól származó árbevétel hétszeresét tette ki az export, 2001-ben ez még növekedett is, majd 2002-ben a progresszió minimálisra csökkent. A nagy megrázkódtatás azonban csak 2003-ban következett be, amikor is a legnagyobb vevők közül egy amerikai cég Lengyelországban saját járműjavítót vásárolt. A meghatározó súlyú megrendelő kiesése azt jelentette, hogy az export egyharmadára esett vissza. Az akkor még Kerékgyártó Imre által vezetett társaság más kiutat nem látva a MÁV által kiírt tendereken próbált nyerni, ám a megpályázott 2,6 milliárd forint összértékű munkák egyikét sem sikerült elnyernie. Nyert viszont a külföldön kevésbé sikeres járműjavítók közül a szombathelyi és a miskolci, illetve a romániai versenytársnak is sikerült magyar MÁV-os megrendeléseket szerezni. Az éves szinten mintegy 2,3 milliárd forintos forgalmú debreceni cég exportpiacának drasztikus zsugorodása, illetve a hazai piacról való kiszorítása miatt a járműjavító rövid idő alatt súlyos veszteségeket halmozott fel. Mivel a tulajdonostól mindössze 135 millió forint tagi kölcsönt kapott, banki hitelhez pedig a felépítményei alatt lévő telek tulajdonosának, vagyis a MÁV kezességvállalásának hiányában nem jutott, a további működése gyakorlatilag ellehetetlenült.
Az ügy kapcsán Kósa Lajos úgy vélekedett: valószínűleg megalapozottak lehetnek azok a híresztelések, amelyek szerint a céget tudatosan zülleszti le a tulajdonos annak érdekében, hogy annak megszüntetését igazolja, a telket pedig egyéb célra hasznosítsa. A polgármester hangsúlyozta: a járműjavító ma gazdasági terület, s az is marad, kivéve, ha a MÁV garantálja, hogy a 23 hektáros telek egy részén fenntartja az ipari tevékenységet, és a többi terület hasznosításából befolyó pénzt pedig kizárólag a járműjavító munkahelyeinek megőrzésére fordítja. Ellenkező esetben szó sem lehet arról, hogy a város hozzájáruljon a tervezett lakópark engedélyeztetéséhez szükséges rendezési terv módosításához – hangsúlyozta a polgármester.
Stomajer Andrea a közleményében a terület hasznosításával kapcsolatos MÁV-elképzelésekről kifejti: vizsgálataik szerint az ingatlan a jelenleginél gazdaságosabban is működtethető, ám hogy miként, arról nincs még döntés. Az viszont biztos, hogy a hasznosításból befolyó összegből a MÁV „a jelen leányvállalat működéséhez való forrás hozzájárulásból elszenvedett kiadásait fedezi” – áll a tájékoztatóban, ami azzal az állítással zárul, hogy a debreceni leányvállalat jelen formában való működtetése várhatóan további egymilliárd forintjába kerül a MÁV-nak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.