Jelek

2004. 05. 30. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriásit téved, aki azt hiszi, hogy gigantikus méretű az Európai Unió költségvetése. A brüsszeli kassza végösszege első pillantásra robusztusnak tűnik a nemzeti büdzsé adataihoz képest, ám a tagállamok által befizetett hozzájárulás nem elég a májusban csatlakozott kelet-közép-európai országok felzárkózásához. A gondot tetézi, hogy a nagyok, vagyis a nettó befizetők elunták az amerikai nagybácsi szerepkörét.
Bár hetekkel ezelőtt a témában illetékes Európai Bizottság (EB) úgy döntött, hogy a következő költségvetési időszakban, tehát 2007 és 2013 között marad a mostani befizetési szint – ez országokra vetítve GNP-arányosan jelenleg 1,24 százalék –, de a nettó befizető államok ezt a javaslatot még a huszonnegyedik órában is megvétózhatják. A GNP-arányos, vagyis az adott tagállam éves nemzeti jövedelméhez viszonyított befizetés a nagyok szemszögéből persze kidobott pénz. Ezért a jóléti világ csúcsa: Ausztria, Franciaország, Németország, Nagy-Britannia, Hollandia és Svédország fél esztendeje azt javasolta, hogy a fent említett periódusban az EU közös költségvetésének kifizetési plafonja ne haladja meg a tagállamok összesített bruttó nemzeti jövedelmének egy százalékát.
A statisztikák alapján Németország állja a közös büdzsé több mint 20 százalékát, a franciákra jut a kiadások csaknem 15 százaléka, míg Nagy-Britannia terhe a költségek mintegy 12 százalékát teszi ki. Az unió éves költségvetését az érintett országok ugyan a GNP 1,24 százalékában határozzák meg, ám a kötelezettségvállalások tekintetében ez az arány felszökhet akár 1,3 százalékra is. A brüsszeli kimutatások szerint ugyanakkor a büdzsé még sohasem fizetett ki ennyi pénzt: 2003-ban például csupán 0,98 százalékot tett ki ez az arány. A prognózisok szerint az idén is hasonló lesz a helyzet, ami viszont ránk nézve siralmas, tudniillik közel egy hónapja integrálódott a vén kontinens boldogabbik feléhez a tíz eltérő fejlettségű, nyugati megközelítés alapján kifejezetten szegény ország.
De mi is vár Ciprusra, Máltára, Szlovéniára, Csehországra, Lengyelországra Észtországra, Lettországra, Litvániára, Szlovákiára és hazánkra? Nos, az Európai Bizottság a mostani koncepció véglegesítését javasolja elfogadni, ám illúzió azt remélni, hogy ettől, még ha a nagyok rá is bólintanak, gyökeresen megváltozhat a helyzet. A hatályos támogatáspolitika 80:20 arányban dotálja ugyanis az agrárium-, vidékfejlesztést, továbbá az innovációt. Szakértők szerint ez megkövesedett rendszer, amely nem segíti a fejlődést húzó gazdasági szektorokat. A jelek szerint Brüsszel igen keveset áldoz kutatás-fejlesztésre, innovációra, a kis- és közepes vállalkozói szektor megerősítésére vagy éppenséggel az idegenforgalmi jellegű beruházásokra. Lényegében ezt támasztja alá Európa legsikeresebb térségeinek pályája is. Ha megvizsgáljuk a kimagaslóan fejlett régiókat (Bajorország, Baden-Württemberg, Nyugat-Ausztria, Észak-Olaszország, Stockholm és Délkelet-Anglia), bizony arra a következtetésre jutunk, hogy a térségek az adott nemzetállam és az üzleti szektor kiváló együttműködésének eredményeképpen jutottak fel a csúcsra, nem pedig az EU különböző alapjainak köszönhetik az elképesztő bővülést. A mostani struktúra tehát alkalmatlan arra, hogy a tíz új tagállam, köztük Magyarország modernizálását elősegítse.
A problémát tetézheti, ha Európa legnagyobb gazdasága, mellesleg hazánk első számú stratégiai partnere, Németország arra buzdítja a felsorolt nettó befizetőket – amire egyébként számos jel utal –, hogy együttesen akadályozzák meg az előbb már részletezett EB-előterjesztést. Ha ugyanis a németek, mint a legnagyobb befizetők, továbbra is szövetségben maradnak az osztrákokkal, a hollandokkal, a britekkel, a franciákkal és a svédekkel, még soványabb lesz az uniós büdzsé.
Ennek megvan az esélye, hiszen elöregedő társadalom, deficites államháztartás és növekvő munkanélküliség jellemzi már a jóléti országokat is, melyek elunták az amerikai nagybácsi szerepkörét. Miközben tehát az európai alkotmány vitájától hangos a belga főváros, addig összeomolhat az úgynevezett stabilitási és növekedési paktum. A magyar politikának azt kellene elérnie, hogy a nettó befizetők ne mondjanak le a jelenlegi EU-költségvetés zárszámadásakor a későbbi időszak tehertételéről. Ám még ebben az esetben sem beszélhetnénk sikerről: az előrejelzések alapján például Magyarországnak további 35–40 évre van szüksége ahhoz, hogy elérje az EU jelenlegi átlagos szintjét.
Mielőtt azonban misztifikálnánk az EU korábbi tizenöt, azon belül is a felsorolt öt tagállam nagy áldozatát, álljon itt két adat. A központi büdzsé végösszegét 2004-ben 99,724 milliárd euróra „lőtték be”, szemben a tavalyi 97,502 euróval, azaz pusztán egy százalékkal hízik idén a kassza, noha ebben az esztendőben bővítésének legnagyobb fejezetét éli az Európai Unió. S ki gondolná, hogy Ausztria állampolgárainak mit is jelent ez a tétel egy főre vetítve? Kapaszkodjanak meg! Egyeurónyi kiadást. Vagyis 250 erős forintot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.