Média, globalizáció, manipuláció

Ki a terrorista? Amerikában mára azt is elértük a média jóvoltából, hogy környezetvédőket is ezzel a titulussal illettek – mondta előadásában Caroline Kaltefleiter, a New York-i Egyetem professzora. Az újszerű megállapításokat tevő kommunikációs szakember 14 kollégájával együtt érkezett a múlt hét végi konferenciára, hogy csoportjuk kiutat találjon az újonnan készített szavak dzsungeléből, megmagyarázza az eddig nem létező fogalmakat, és megmutassa a hazánkra váró jövőt a globalizálódó világban.

2004. 05. 11. 18:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Abban ugyan nincs megegyezés, hogy is határozhatjuk meg a globalizációt, ám minden kommunikációs szakértő olyan témának tartja, amellyel foglalkozni kell. Kaltefleiter professzor asszony egy korábbi meghatározást ismertetett, miszerint a jelenség egy, az egész világra kiterjedő társadalom létrehozását eredményezheti, amelyhez sajátos eszközöket használ fel. Ezek egyebek között a tömegkommunikáció, az utazás megkönnyítése, az internet, valamint az angol nyelv és civilizáció. Előadásában szintúgy megemlítette azt az elméletet, miszerint a jelenlegi sajtóhelyzetben médiakartellek alakultak ki, amelyek a nemzetek fölött állnak, s a saját céljaiknak megfelelően szűrik a híreket s „gyártanak” információkat. Robert McChesney kutató meg is határozta azokat a társaságokat, amelyek ebbe a körbe tartoznak: Disney, AOL Time Warner, Bertelsmann, Viacom, Vivendi, NBC (amelyet a General Electric tart kézben) és a News Corporation. A kutató szerint ezek a cégek gyakorlatilag teljes ellenőrzésük alatt tartják a tömegkommunikációt, így meghatározzák az egész nyugati világ mindennapjait.
Kaltefleiter aszszony előadása szerint talán nem is véletlen a „terrorista” kifejezés világhódító útja. Állítólag először Tom Brokaw, az NBC televízió híres műsorvezetője használta a szeptember 11-i események elkövetőire. Utána már George W. Bush amerikai elnök is ezt a nevet adta „mozgalmának”: a terrorizmus elleni háború. A szakember a szó hihetetlen „karrierjét”, jelentésének változását elemezve elmondta, egy esetben olyan aktivistákat, akik felgyújtottak egy épületet tiltakozásul a környezetszennyezés ellen, terroristának titulált az NBC. „Valaha ez a szó azt a személyt jelentette, aki félelmet kelt, pusztít, mára azonban egyre inkább a politikai okokból támadó államellenes elemeket jelenti” – fejtette ki Caroline Kaltefleiter. Ezzel kapcsolatban felhívta a figyelmet a két öbölháború, az 1991-es és a 2003-as közötti különbségekre. Elmondása szerint a mostani „hadjárat” során újságírók és televíziós stábok kísérték a megszálló erőket, akik élőben közvetítették a háborút. 1991-ben ez nem így történt, ott az újdonságot inkább a rakétába szerelt kamera jelentette, amely az amerikai légierőt hozta közelebb a tévénézőkhöz. Arra is felhívta a figyelmet, hogy ma a médiával együttműködik a hírszerzési szolgálat, az újságírók pedig sajátos trükkökkel befolyásolják a közvéleményt: ilyen például a „jó harca a gonosz ellen” mítosz kialakítása.
A média hatalmát az etika oldaláról közelítette meg Sandra Hochel, aki a Dél-karolinai Egyetem oktatója, jelenleg a Budapesti Kommunikációs Főiskolán is tanít. Szerinte kifejezetten káros azon iskola, amely a „kulturális relativizmust” tűzi zászlajára. Ezen elmélet szerint minden kultúrának megvannak a saját értékei és rossz oldalai, ám azokat kívülről tilos bírálni. „Ebben az esetben még a legkeményebb rasszista, embertelen, gyilkos rezsimeket sem szabadna rossz szóval illetni” – vonta le a konzekvenciát az oktató. Hochel asszony inkább a „kulturális univerzalizmus” oldalán áll, amely bizonyos alapvető emberi jogi formulákat létezőnek ismer el, így kívülről többé-kevésbé megítélhető egy-egy rendszer „jósága”, legalábbis így vélik ezen elmélet követői. Lapunk kérdésére a szakember közölte, a kulturális relativizmus szinte minden lépést elfogadhatóvá tesz, hiszen azt – mint az afganisztáni nők jellegzetes ruhadarabjának, a burkának kötelezővé tétele – a kultúra „igazolja”. Azt ugyanakkor elismerte, az általa követett elmélet pedig felmentést ad minden háborúnak, így a jelenlegi iraki megszállásnak is, ha túl szélsőségesen értelmezik. Hozzátette, valóban nagy károkat okozhat, ha a saját, felsőbbrendűnek tekintett demokratikus eszméinket olyan országokba próbáljuk elvinni, amelyek nincsenek erre felkészülve. Példaként említette a mostani iraki helyzetet, valamint a gyarmatosítás időszakát. Ugyanakkor tagadta, hogy a kulturális univerzalizmus bármilyen kapcsolatban állna a washingtoni döntéshozó neokonzervatívok eszméivel, szerinte itt semmiféle újdonságról nincs szó, hanem a konzervativizmus jelent gondot.
Az amerikai politikával foglalkozott John C. Tedesco is, aki a Virginiai Egyetemről érkezett hazánkba. Speciális szakterülete az internet, annak szerepe a politika területén és a mindennapi életben. Előadásában a professzor az internet mellett és ellen hangsúlyozott érveket, amelyek mindegyike igen komolyan megfontolandó, és sokszor egymást kioltják. Például bárki csatlakozhat egy vitához a világhálón, megőrizve inkognitóját, hangoztatva véleményét akár a legkomolyabb körökben is. Ugyanakkor az internetet mégsem azok használják, akiknek semmiféle lehetőségük nincs más módon érvelni saját igazuk mellett. A fő probléma talán éppen ez. A Magyar Nemzetnek nyilatkozva a professzor közölte, a világ lakosságának valóban mindössze három százaléka rendelkezik internet-hozzáféréssel, ez pedig nagyon kevés ahhoz, hogy valóban befolyásos médium legyen. A kutató azonban optimista. „Korábban így voltak a televízióval is. Senki sem hitt a jövőjében, mára gyakorlatilag a világ minden pontja be van hálózva. Ez lesz az internettel is!” – mondta bizakodva.
Bár az előadók és a témák is jórészt amerikaiak voltak, céljuk egyértelmű: mintát mutatni Magyarországnak. „Ami Amerikában történik, az hatással van a mi országunkra is” – jelentette ki Róka Jolán, az esemény főszervezője, nagy tekintélyű kommunikációs kutató és oktató. Közölte, az internetes szokások és a politika világa is bizonyos tekintetben követi a tengerentúli hagyományokat. Felhívta a figyelmet: a mi politikai kampányainkban is egyre nagyobb teret kapnak az amerikai minták. „Az elmúlt tíz évben egy amerikanizálódási folyamatnak lehetünk tanúi. Várható például a vizuális manipuláció szerepének felértékelődése, s bár a negatív kampány náluk sokkal szakszerűbb, mint Magyarországon, idővel mi is beletanulunk” – vélte a professzor asszony.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.