Ez a hivatal furcsa formáció

Nincs egyetlen, kizárólagos felelőse az esélyegyenlőségnek. A hivatal azért felelős, hogy ezek a szempontok mindenütt érvényesüljenek – derül ki Göncz Kinga lapunknak adott interjújából. Az új esélyegyenlőségi miniszter a megszorítások ellenére úgy érzi, a kormány elkötelezte magát az esélyegyenlőség megvalósítása mellett. A szegénység leküzdéséhez szükséges uniós források lehívásához megvan a szükséges kétszázötven-háromszáz milliárd forint – állítja a miniszter, aki szerint pusztán önerőből nem valósulhat meg az akadálymentesítés.

Bákonyi Ádám
2004. 08. 24. 16:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelenleg is keresik a kormányfőt, és meglehetősen hektikusan zajlik a kormányátalakítás folyamata is. Van-e tudomása arról, hogy ez esetleg érinti akár személyi, akár strukturális szinten az Esélyegyenlőségi Kormányhivatalt?
– Az, hogy miként zárul a kormányátalakítás, jelen pillanatban nem tudható. Az Esélyegyenlőségi Kormányhivatal nemrégiben alakult, így nem hiszem, hogy érintené a kormányátalakulás. A strukturális változás ugyanis megtörtént, amikor miniszter lettem, mivel bizonyos területeket magammal hoztam az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztériumból. Az Idősügyi Tanács titkársága, a fogyatékosügyi program tárcaközi koordinációja, a Fogyatékosügyi Tanács, illetve a Nemzeti fejlesztési terv, a társadalmi kirekesztés elleni program koordinációja is a hivatalhoz tartozik immár.
– Elődjét és tevékenységét mondhatni minden oldalról, illetve az érintett szervezetek részéről is bírálták. Bár a célokkal mindenki egyetértett, azok megvalósulását nem tapasztalták. Általános vélekedés volt, hogy a miniszter és a hivatal tevékenysége egyfajta PR-munkában merült ki. Mennyiben ért egyet ezzel, és ha igen, várható-e változás?
– Ez a hivatal egy furcsa formáció, mivel kicsit másként működik, mint ami a hagyományos kormányzati gyakorlatra jellemző. Míg egy-egy szaktárca az adott területért felel, a kormányhivatal horizontális szempontokat jelenít meg. Ha bizonyos fontos célok kormányzati szinten megfogalmazódnak, azok a minisztériumokkal történő, folyamatos egyeztetésben valósulnak meg. A mi feladatunk az, hogy bizonyos szempontok minden szaktárcánál érvényesüljenek. A kormányhivatal ezt az Európában egyébként már bevett filozófiát képviseli. A különböző programoknak elsődlegesen nem itt kell megvalósulniuk. Úgymond nincs egyetlen, kizárólagos felelőse az esélyegyenlőségnek: a hivatal azért felelős, hogy ezek a szempontok mindenütt érvényesüljenek. Én erre a koordinációra szeretnék nagyobb hangsúlyt fektetni. Ami a PR-t illeti, másként fogalmaznék: az esélyegyenlőség értékrendszere olyan, amit a kormányzat egyedül nem tud megvalósítani. Ez össztársadalmi kérdés. A hivatalnak ezért az is felelőssége, hogy ne csak a kormányzatban, hanem a társadalom felé is képviselje ezt az értékrendet. A társadalmat be kell vonni ezekbe a kérdésekbe, alakítani kell a közbeszédet, főként hogy az egyenlő bánásmód kérdése az uniós csatlakozással még fontosabb lett. A PR inkább a közbeszéd tematizálását jelenti.
– Ha már a beszédről van szó: a másik legfontosabb kritika, ami a hivatallal kapcsolatban álló civil szervezetek részéről fogalmazódott meg, hogy nem folytatnak velük párbeszédet, nem tehetik meg javaslataikat, amelyek így nem is jelennek meg a kormányzati munkában. Tud pozitív változást ígérni ezen a téren?
– Valóban azt szeretném, hogy ezek a fórumok rendszeresen működjenek, mivel fontosnak tartom a tartalmas párbeszédet. Azzal, hogy a Fogyatékosügyi Tanács ide került, havonta-kéthavonta itt fog ülésezni az összes tárca, az összes érdekképviselet, civil szervezet delegáltja. Ugyanez a helyzet az Idősügyi Tanáccsal is, a Kormányhivatal koordinálásában vitatnak meg minden, idősekkel kapcsolatos kérdést. Most több struktúra van a közelünkben, szeretnénk ezeket hatékonyan használni.
– Rosszul vette ki magát, hogy kezdetben, alakulásakor a hivatal a rendelkezésre álló források majdnem felét önmagára fordította. Most, miközben a kormány létszámleépítéseket tervez a központi közigazgatásban, a jelenlegi ötven hivatalos és ötven szerződésesen túl tizenöt-húsz újabb, hivatásos munkatársat szeretne idehozni. Miért?
– Az érintettek az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztériumból jöttek át, a hozzájuk tartozó feladatokkal együtt. Az Idősügyi és a Fogyatékosügyi Tanácsot korábban is ezek a kollégák vitték a minisztériumban. Ebben az értelemben nem lettünk többen.
– Ön érzi azt a kettőséget, hogy míg a kabinet felállít egy Esélyegyenlőségi Kormányhivatalt, addig az alá rendelt feladatok, a szegénység, az idősek problémái, a fogyatékosok helyzete mind olyan terület, amelyeket a kormányzati döntések hátrányosan érintenek? A kormány meg akarta szüntetni a fogyatékosokat foglalkoztató cégek adókedvezményét és a fogyatékosok számára nyújtott gépkocsivásárlás kedvezményét. A fogyatékosok idén először nem kaptak üdülési hozzájárulást, felére csökkent az őket gondozó intézetek létrehozásának támogatása, a lakóotthonok pedig semmiféle támogatásban nem részesültek.
– Sok olyan intézkedés történt, amely a szegénység csökkentését, az idősek, fogyatékosok helyzetének javítását célozta: a családi pótlék emelése, a 13. havi családi pótlék és a 13. havi nyugdíj bevezetése, a lakásfenntartási támogatás normatívvá tétele és felemelése, a fogyatékossági támogatásban részesülők körének kiterjesztése mind ilyen. A megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató szervezetek támogatásának átalakítása uniós követelmény. Ettől függetlenül – bár a kormány korábban valóban tervezte megszüntetését – megmaradt ez az adókedvezmény. A gépkocsivásárlás támogatása is megmaradt – idén ugyanúgy, ahogy tavaly, ötezer gépkocsihoz juthatnak hozzá a fogyatékos emberek. A kérdés csak az volt, hogy milyen keretből lehet ezt finanszírozni. Az üdülési hozzájárulás idén valóban elmaradt, de tudni kell, hogy egyfajta átalakulás időszakában vagyunk: a magyar költségvetés már idén is más struktúrában került kialakításra. Ahhoz, hogy az uniótól lehívhassunk bizonyos forrásokat, a tervezett költségek huszonöt-harminc százalékát a magyar költségvetésnek kell állnia. Nyilvánvalóan bizonyos dolgok áldozatul esnek mindennek, más dolgok viszont fejleszthetők lesznek. Ezt a támogatást, illetve ennek forrását a magyar költségvetés arra használta fel, hogy uniós pénzekből nappali intézményeket lehessen létrehozni fogyatékos emberek számára. Ez egy nagyon régi hiány, és kevesek előtt világos, hogy egy családnak mennyire megterhelő, ha a fogyatékos családtagját nem bentlakásos intézetben helyezi el. Emiatt valakinek mindig otthon kell vele maradni – ez általában az édesanya –, aki így nem tud dolgozni, ezért az egész család életszínvonala csökken. A nappali intézmény létrehozása lehetővé teszi a gondozó családtag munkavállalását, de a sérült családtag számára is azt, hogy közösségben töltse az idejét, ahol különböző fejlesztő- és művészeti foglalkozásokon vehet részt. Ezzel együtt keressük a költségvetésben annak lehetőségét, hogy az üdülési támogatást valamilyen formában megtartsuk. De ha választanom kellene az üdülési támogatás és a nappali intézmények között, újra ezt a döntést hoznám, hiszen a befizetett egyharmad forintok kétharmadot hoznak, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni.
– Tehát nem érez kettőséget a hivatal céljai és a kormány intézkedései között?
– Az a gondom az ilyen megközelítésekkel, hogy ha valamilyen hiányosság tapasztalható, akkor az hatalmas erejű publicitást kap a médiában, a másik oldalról viszont ritkán esik szó. Nyilván születnek döntések, amelyek változásokat hoznak, még rengeteg a tennivaló is, de én egyértelműen azt látom, hogy a kormány elkötelezett az esélyegyenlőség mellett.
– Noha az egyik legfontosabb és legkézzelfoghatóbb terület az akadálymentesítés lenne, a legutóbbi hírek szerint a kormány négy évvel kitolná a program befejezésének időpontját. Jelenleg mi a helyzet?
– Amikor 1998-ban megszületett az erről szóló törvény, még nagyon távolinak látszott a 2005-ös befejezés dátuma. Ekkor még egyetlen szakember sem tudta, hogy mit jelent ez pontosan, és mennyibe kerül. Az akadálymentesítés ma már nemcsak fizikai kérdés, vagyis hogy valaki be tud-e jutni egy épületbe, hanem már egyre többet beszélünk a kommunikációs értelemben vett akadálymentesítésről is. Ezt szolgálja az időközben kiépült regionális jeltolmács-hálózat. Az információs fejlődés miatt a közérdekű honlapokat is akadálymentesíteni kell. A fizikai akadálymentesítés közel sincs befejezve, de az utóbbi két évben több hazai és európai uniós forrást fordítottunk rá, mint a korábbi években, és ez az első olyan év, amikor az önkormányzatok számára pályázatot írtunk ki akadálymentesítésre. Úgy tűnik, az érintett szervezetek sem elsősorban a határidőhöz, hanem inkább ahhoz ragaszkodnak, hogy a szükséges források biztosítottak legyenek. Szeretnénk elérni, hogy az eddiginél több uniós forrás álljon majd rendelkezésre, mivel ezt a munkát önerőből nem tudjuk befejezni.
– Nemrég bejelentette, hogy 2004 és 2006 között a Nemzeti cselekvési terv a társadalmi kirekesztés ellen program részeként mintegy ezermilliárd forintnyi uniós pénz fordítható úgymond a szegénység leküzdésére. Ez azt jelenti, hogy megvan a 250-300 milliárd forint önrész? Mennyire vehető biztosra, hogy sikeresek lesznek a pályázatok? A korábban csatlakozó országok tapasztalatai azt mutatják, hogy már a hatvanszázalékos arány is jónak számít.
– Először is egy összefoglaló, egymásra épülő elemekből építkező tervet kellett kidolgozni. Tehát, ha azt kérdezi, megvan-e ez a pénz, akkor erre azt tudom mondani, hogy ezekben az elemekben ez rendelkezésre áll. A legutóbbi adatok pedig arra utalnak, Magyarország lesz a kivétel a csatlakozó országok között, és maradéktalanul le tudja majd hívni a 2006-ig szóló pályázati pénzeket. Büszkék lehetünk magunkra, hogy sok jó minőségű, végiggondolt pályázat készült már el eddig is, amely a pályázó civil szervezetek, önkormányzatok kreativitását dicséri.



Göncz Kinga. 1947-ben született Budapesten. 1972-ben végzett a Semmelweis Orvostudományi Egyetem Általános Orvosi Karán, ezt követően 1978-ban pszichiáteri vizsgát, a 80-as évek második felében pszichoterapeuta-szakvizsgát tett. 2004-ben megkapta az Európai Pszichoterápiás Szövetség európai pszichoterapeuta diplomáját. 1972-től 1978-ig az Országos Ideg- és Elmegyógyászati Intézetben, 1978–86 közt pedig a szolnoki Hetényi Géza Kórházban dolgozott pszichiáterként. Ezt követően adjunktus volt az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézetben. 1989-től az ELTE Szociológiai Intézet szociálpolitikai és szociális munka tanszékének adjunktusa. 2002-től az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium civil koordinációs politikai államtitkára. Göncz Árpád volt köztársasági elnök lánya.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.