Kell-e Európának a magyar libamáj?

Lassan ismét megszilárdul a hazai baromfiágazat. Legalábbis az idei megingásokhoz képest biztosabb alapokra kerül, mert lassan lecseng az első fél évet jellemző túltermelés. Persze a támogatások hiánya és a megemelkedett költségek nem segítik igazán a termelést. Nagy kérdés viszont annak az uniós rendeletnek a betartása, amely szerint csak augusztus 31-ig árusíthatók az uniós piacon azok a termékek, amelyek az új tagországokban, de 2004. május elsejét megelőzően készültek. Ez a rendelet elsősorban a liba- és kacsahústermékeket érinti elsősorban – így a libamájkészítményeket is.

2004. 08. 23. 15:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerencsére nem igazán váltak be azok a pesszimista jóslatok, amelyek az EU-csatlakozást övezték, többek között azért, mert itthon jó minőségű baromfit állítunk elő. Eddig ezt a vásárlók is elismerték, mert rájöttek, hogy a nagyon olcsó termék nem takar minden esetben jó minőséget. Így az első hét havi piaci hatások között lavírozva most újból az egyensúly felé mutató jeleket tapasztalhatunk a belföldi baromfipiacon – a csirke esetében mindenképp –, és úgy tűnik, hogy az ágazatot terhelő túltermelés is lecsengőben van – nyilatkozta lapunknak Takács László, a Baromfi Terméktanács ügyvezető igazgatója.
A szakember az első hét hónap adatait ismertetve közölte: a jelzett időszakban másfél százalékkal több csirke került a vágóvonalakra, de pulykából még ennél is többet vágtak. A liba- és kacsavágás azonban a tudatos termeléskorlátozás miatt csökkent, a nagyobbik víziszárnyasból a megelőző hasonló időszakhoz képest 74, a kisebbikből 68 százalékát vágták. Az első negyedévben visszaesett a belföldi értékesítés, de ez a hátrány a második fél évben kiegyenlítődött, s ma úgy látszik, hogy a terméktanácshoz tartozó vállalatok belföldi forgalma összességében másfél százalékkal emelkedett. Az export körülbelül bázisszinten van, mert igaz, hogy a csirke- és a pulykakivitel növekedett, de a liba és a kacsa exportja még nem indult be. Utóbbi két fajnál az első fél év nem meghatározó, esetükben a főszezon ősszel kezdődik.
Az első fél év jellemzői közé tartozott, hogy a húsz-harminc százalékkal megemelkedett takarmányárak miatt a feldolgozóknak is többet kellett fizetniük a termelőknek, amit a megnövekedett energiaköltségek is terheltek, így a felvásárlási árak a csirke esetében kilónként mintegy húsz forinttal emelkedtek. Nem könnyítette meg a szereplők helyzetét, hogy közben a csirkére adott állami támogatás 16,8 forinttól 9,5 forintra csökkent. Továbbá az sem tett jót az ágazatnak, hogy megszüntették a hulladék ártalmatlanításra adott támogatást, mert ezen anyagok megsemmisítése közel négymilliárd forintos terhet ró a vertikumra – ismertette Takács László. Mindeközben – tette hozzá – az első hat hónap során a termékek egy részének értékesítési, azaz nagykereskedelmi ára még a hat évvel ezelőtti árszintet is alulmúlta úgy, hogy közben a különböző értékesítési akciók szinte folyamatosak voltak a nagy láncokban.
A jövőről az igazgató csupán annyit mondott: az ágazat egészére nagy hatással lesz Bábolna sorsának alakulása, illetve biztosan érezhető lesz a két víziszárnyasfajnál tudatosan alkalmazott termeléskorlátozás, amit a jó gabonatermés miatt a takarmányárak csökkenése kísérhet majd.
Takács László szólt egy diszkriminatív és egyelőre megoldatlan uniós intézkedésről is. Az EU egyik rendelete szerint ugyanis csak augusztus 31-ig árusíthatók az uniós piacon azok a termékek, amelyek az új tagországokban, de 2004. május elsejét megelőzően készültek. Ez a rendelet elsősorban a liba- és kacsahústermékeket érinti – így a libamájkészítményeket is. Igaz, tiltakoztak ellene, főleg a német importőrök, akik e szezonális termék értékesítésére rendezkedtek be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.