Ruhátlan szobor

Szeptember 12-ig egyedülálló kiállítás látható a Kiscelli Múzeumban, a hajdani trinitárius templomban, Mariazell és Magyarország – egy zarándokhely emlékezete címmel. A magyar történelemhez számtalan szállal kapcsolódó ausztriai búcsújáró hely és hazai kultusztörténetének bemutatása mellett a kiscelli templom néhány eredeti berendezési tárgya II. József 1783-as rendelete után most először látható ismét eredeti helyén. A múzeum igazgatójával a kiállításról beszélgettünk.

2004. 08. 14. 16:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan alakult ki a mariazelli kultusz?
– A legenda szerint a Sankt Lambrecht-i kolostorban élő XII. századi bencés szerzetes, Magnus egyik térítő útján különféle csodás események hatására kis kápolnát, „cellát” épített a nála lévő Mária-szobornak a mai bazilika helyén. A kegyszobrot ma is őrzik, bár a kutatások szerint kissé későbbi ennél a feltételezett időpontnál, és a XIII. századból származik. A kegyhely első zarándokai Henrik morva őrgróf és felesége voltak, akik a zelli Mária segítségével gyógyultak meg betegségükből, és hálából kápolnát építtettek e kegyhelyen. A magyarok és Mariazell kapcsolatának történetileg is hitelesíthető kezdete Nagy Lajos király nevéhez fűződik, aki a gótikus bazilika építését jelentős adományával lehetővé tette. Az anyagi segítségen kívül neki köszönhető a kincstári kegykép is, az úgynevezett Schatzkammerbild, amelyet az aachenihez hasonlóan nagyon korai képről másoltattak, mely az Anjouk birtokában volt Óbudán, és a hagyomány szerint maga Szent Lukács evangélista festett Szűz Máriáról.
– A csodás eredetű kép másolata is csodatévő?
– A Schatzkammerbild egyik legendája a másolatot is csodás eredetűnek tartja: a kincstári kegyképet Nagy Lajos az óriási túlerőben lévő török sereggel való ütközet hajnalán a mellén találta, bizonyságul arra, hogy éjszakai álma, melyben Szűz Mária segítséget ígért, valóság. A kiállításon a kegyhely történetének kezdeteit, Nagy Lajos csatáját két nagyon fontos műalkotás jeleníti meg: egy 1512-es grazi festmény, a kis mariazelli csodaoltár (Kleiner Maraizeller Wunderaltar), valamint a Sankt Lambrecht-i fogadalmi táblának a másolata, melyen a köpenyes Madonna és Szent Hedvig, Nagy Lajos apjáért imádkozó leánya mellett szintén látható a csatajelenet is. A kiállításra kölcsönkaptunk (elsősorban a celldömölki plébániatemplom úgynevezett tárházából) olyan fogadalmi festményeket is, melyeken a zelli Szűzanya segítségének, közbenjárásának tulajdonított csodák, mirákulumok láthatók.
– A kegyhely alapításának legendája láthatóan végigkíséri Mariazell egész történetét, a legendás kezdetet újra meg újra feldolgozták, megfestették.
– Valóban. A mariazelli bazilikában látható például egy harminchat részből álló festménysorozat, melyet az 1620-as években Markus Weiss készített. Ebből három festmény örökíti meg Nagy Lajos király történetét. Kiállításunkon látható a festmény másolata, Nagy Lajos álma, mikor Szűz Mária maga hozza el képét a királynak, s a sátrában a csata előtt imádkozó uralkodó; a másodikon az ütközet; a harmadikon pedig a győztes király hálaadó zarándoklata Mariazellbe, a kép hátterében a már épülő gótikus templom tűnik fel. Az osztrák hagyomány szerint egyébként a gótikus templomot Nagy Lajos építette. A mai bazilikát barokk stílusban átépítették ugyan, de a középkori torony teljes egészében megmaradt a Nagy Lajos-féle építkezésből. A szóbeli hagyomány szerint azért nem akarták lebontani, hogy a Nagy Lajos-i középkori templomnak kézzelfogható emléke is látható legyen. A bazilika részleges régészeti kutatása egyébként éppen napjainkban – az épület rekonstrukciójával párhuzamosan – zajlik. Az alapítás történetének ismeretében érthető, hogy a zelli kultuszhely kialakulásának egyik fő szervező ereje a török elleni összefogás volt.
– Annak ellenére, hogy régebbi, mint a török fenyegetés?
– Igen, hiszen a búcsújáró hely fénykorát a Habsburg-idők alatt élte. Ez abból is ered, hogy a Habsburgok Mariazellt családi és állami kegyhelynek tekintették. A térség csaknem valamennyi népessége számára fontos volt; a magyarokon kívül osztrákok, bajorok, csehek, szlovákok, horvátok, szlovének, sőt még olaszok is zarándokoltak Mariazellbe. Ez a búcsújáró helyhez köthető műtárgyak sokféleségében is tükröződik. A kiállításon is láthatók a különböző nyelvű imalapok, imakönyvek, mirákulumos könyvek, melyek az ide látogató zarándokok használatára és a zarándokhely propagálására készültek.
– A közelmúlt mariazelli közép-európai találkozója tehát nagyon régi hagyományt elevenített föl.
– Valóban. A hagyomány csaknem töretlenül élt évszázadokon keresztül, de két komolyabb visszaesést meg kell említenünk. Az egyik Mária Terézia idején kezdődött – hiszen, bár ez nem köztudott, már a mélyen vallásos királynő is betiltotta a többnapos zarándoklatokat –, mely II. József számtalan korlátozó és tiltó rendelkezése következtében a XVIII. század második felében teljesedett be. A kalapos királynak a vallásos életet érintő intézkedései kifejezetten rombolóak voltak: megfosztotta a kegyszobrot ruháitól, elárvereztette a kincstár számos műtárgyát, betiltotta a zarándoklatokat. A XIX. században ugyan helyreállt valamelyest a kultuszhely népszerűsége, újraindultak a zarándoklatok, de a II. József előtti állapot már nem állt vissza. A másik nagy törést a Monarchia felbomlása jelentette, hiszen országhatárok keletkeztek, de tudni kell, hogy 1945 előtt a magyar zarándokok útlevél nélkül utazhattak Mariazellbe. Ez főként a nyugat-magyarországi népességet érintette; két fő útvonalon többnyire gyalog zarándokoltak el a Szűzanyához.
– Tehát elsősorban a közelben lakók búcsújáró helye volt Mariazell?
– Nem, az egész országé. E tekintetben napjainkra jelentős változás történt, úgy érzem, Mariazell helyett a kilencvenes évektől kezdve egyre inkább Csíksomlyó tekinthető országos zarándokhelynek. A búcsújáró hely nemzeti fontosságát mutatja a bazilikában található négy magyar kápolna is; melyeket az Esterházyak, Nádasdyak, Draskovich Miklós és Szelepcsényi György esztergomi érsek alapítottak. Ezek a XVII. században a Habsburgok pártfogásával lefolyt nagy átépítés során keletkeztek, amelynek során a gótikus bazilika falainak felhasználásával új barokk zarándoktemplom jött létre. És 1945-ig Mariazellnek egész országra kiterjedő kultuszát mutatja a zelli Szűzanya tiszteletére épült kápolnák és mellékoltárok sokasága Pozsonytól Szekszárdig, Tihanytól Pestig, a történelmi Magyarországon mintegy negyven településén.
– Melyik volt ezek közül a leginkább jelentős?
– Egyértelműen az óbudai kiscelli és a celldömölki. Ez utóbbi kultuszhely megteremtője Koptik Odó bencés szerzetes volt. Rendkívül tevékeny ember volt nagyra törő tervekkel és tenni akarással. Sajghó Benedek pannonhalmi főapáttól kért engedélyt a mariazelli kultusz hazai adaptálására. Amikor dömölki prépost lett, különféle főurak (elsősorban az Erdődyek) támogatásával a romokból felépítette a templomot, a rendházat, és új zarándokhelyet hozott létre, amelyik mindmáig él. Különféle csodák történtek Celldömölkön, melyet Zichy Ferenc győri püspök elfogadott, de a főapátnak fenntartásai voltak. Végül Mária Terézia nyugdíjazta a felettesei számára sok tekintetben kényelmetlenné váló szerzetest. Mindenesetre Koptik Odó nagy tisztelője volt a zelli Szűzanyának, készített is egy hétkötetes, kéziratos rajzokkal illusztrált munkát a mariazelli kegyhely történetéről. A kiállításon ez is látható, valamint celldömölki gyónócédulákkal, imakönyvekkel, búcsús emléktárgyakkal, fogadalmi tárgyakkal próbáljuk meg bemutatni a népi vallásosság szempontjából is jelentős búcsújáró helyet.
– A kiállítás ötletadója gondolom Kiscell lehetett. Ennek a hajdani búcsújáró helynek ma már az emléke sem igen él.
– Igen, Óbuda-Kiscell történetét kutatva vetődött fel a kiállítás gondolata. Nem különösebben köztudott, de szakemberek számára ismert tény, hogy Kiscell, más néven Kleinzell vagy Kleinmariazell a felső-stájerországi Mariazell filiája. Óbuda földesurai a Zichyek voltak, Zichy Pálnak köszönhető Mariazell és a család kapcsolata. Amikor 1620-ban Bethlen Gábor erdélyi fejedelem csapatai elfoglalták Veszprém várát, és Zichy kapitány fogságba került, a zelli Madonna közbenjárásával tudott kiszabadulni. A család későbbi tagja, Zichy László a francia háborúban esett el, és haldokolva végrendelkezett: értékei jelentős részét a mariazelli bazilikára, annak kincstárára hagyta, és örökösét kötelezte arra, hogy valahol Magyarországon egy zelli Mária-kápolnát építtessen. Vagyonát végül testvére, Zichy Péter szerezte meg, aki 1724-ben készíttetett egy mariazelli kegyszobormásolatot, ezt „hitelesítette”, és a mostani kiscelli templom helyén kápolnát emeltetett. Özvegye később letelepítette a rabkiváltó trinitáriusokat, 1745 és 1760 között kolostort és nagyobb templomot építtetett számukra.
– Tehát mindössze közel hatvan esztendeig működött a kiscelli zarándokhely.
– 1783-ban II. József feloszlatta az oktatási vagy szociális tevékenységet nem végző szerzetesrendeket. A kiállítás berendezésekor igyekeztünk visszahozni néhányat a kiscelli templom eredeti tárgyaiból. A feloszlatáskor elárverezték a hajdani barokk berendezési tárgyakat, sokról nem is tudjuk, mi lett vele, de néhány értékes kép megmaradt. A kiállítás idejére kölcsönkértük az egykor a templom főoltárán állt kiscelli kegyszobrot, mely az óbudai plébániatemplomba került. Hasonlóképp azt az oltárképet is, melyet Franz Anton Maulbertsch festett, és Szent József halálát ábrázolja. Ez előbb Nagytéténybe, majd a Nemzeti Galériába került; most a kiállítás idejére kölcsönkértük, így eredeti helyén látható. Kétszázhuszonegy évvel a kalapos király rendelkezése után először.
– Ehhez hasonló kiállítás még nemigen volt Magyarországon, bizonyára speciális feladatot rótt a szervezőkre.
– A kiállítás előkészítése, a magyar, osztrák és szlovák gyűjteményekben a kutatás három éven át zajlott, fő munkatársam a kiállítás másik kurátora, Serfőző Szabolcs művészettörténész volt, az utolsó évben Prékopa Ágnes és Semsey Balázs működtek még közre az előkészítésben. Sok segítséget kaptunk a kiállítás tanácsadó grémiumától: Marosi Ernőtől, Galavics Gézától és Szilárdfy Zoltántól is. Ugyanakkor a rövidesen magyar és német nyelven is megjelenő tanulmánykötet-katalógusba 58 magyar, osztrák és közép-európai kutató, művészettörténész, történész, egyháztörténész, néprajzos, irodalomtörténész és zenetörténész írt. Három ország – Magyarország, Ausztria és Horvátország – harminc köz-, egyházi és magángyűjteményéből kölcsönöztük a kiállított több mint háromszáz műtárgyat. Egy osztrák kolléga szerint a kiscelli egykori templomtér Közép-Európa legszebb kiállítótere. A kiállítás célja nemcsak a magyar történelem fontos fejezetét jelentő mariazelli történeti kapcsolatok és a zarándoklatok bemutatása volt, hanem az ezek révén keletkezett, a magyar kulturális örökséghez tartozó, sok évszázada itthon rejtőzködő vagy külföldre került műtárgyak számbavétele, összegyűjtése is, ezek újra „beemelése” a magyar történelmi tudatba és emlékezetbe. Ennek eklatáns példája – a mariazelli bazilika kincstárából kölcsönzött tárgyakon kívül – az Esterházy Pál által Mariazell anyakolostorának, a Sankt Lambrecht-i bencés apátságnak ajándékozott, a főoltár menzája díszének szánt antependium, az ezüst- és aranyszálakkal hímzett majdnem négyméteres vörös bársonytextília, középen Esterházy hercegi címerével, amelyet – az oltárra kihelyezés egy-két ünnepélyes alkalmától eltekintve – a sekrestyeszekrény egyik fiókjában őriznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.