Zavaros M5-ös szerződések

Az M5-ös autópálya továbbépítésére és üzemeltetésére megkötött alapszerződés a kilencvenes évek közepén létrejött pénzügyi zárást követően lépett hatályba. Ez utóbbi révén viszont kizárólagos előnyökhöz juttatta a koncesszort: a szerződést a magyar állam előnyére szinte lehetetlen módosítani. Fónagy János szerint megengedhetetlen, hogy a Csillag István vezette gazdasági és közlekedési tárca nem hozza nyilvánosságra a legutóbbi szerződések dokumentumait.

Putsay Gábor
2004. 08. 24. 17:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közlekedéspolitikai és közgazdasági indoka volt az M5-ös autópálya továbbépítésének, de a kilencvenes évek elején a minisztérium lehetőségei szűkösek voltak, az állam csak kedvezőtlen feltételek mellett juthatott hitelhez. Az M5-ös beruházásra a munkahelyteremtések és az ország gazdasági felzárkózása miatt szükség volt – közölte tegnap az M5-ös ügyét vizsgáló parlamenti bizottság tegnapi ülésén Schamschula György egykori közlekedési miniszter, aki 1994 májusában írta alá az alapszerződést az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel. A bizottság az M5-össel kapcsolatos visszaéléseket hivatott kivizsgálni. Mint ismert, idén márciusban a kormány az ország és az adófizetők szempontjából rendkívül előnytelen, hosszú távú szerződést kötött az AKA-val. Az M5-ösön bevezették a matricát, miután az állam negyvenszázalékos tulajdonrészt vásárolt 21 milliárd forintért, ezenkívül éves rendelkezésre állási díjat fizet a koncesszornak a továbbépítésért és üzemeltetésért. Az adófizetők ily módon nemcsak a magas építési és üzemeltetési költségeket, hanem a társaság által elvárt nyereséget is fizetik, ráadásul az eddigi tulajdonosoknak semmilyen kockázatuk nincs az üzleten, a felelősség is az államé. Ugyan egyes vélemények szerint az alapszerződés létrehozóit terheli a legnagyobb felelősség, mindez csak az 1995 decemberében aláírt pénzügyi zárást követően lépett hatályba. Tavaly nyáron – meglehetősen vitatott módon – állami garanciával hozzájárultak a bankok a csőd szélén álló AKA refinanszírozásihitel-felvételéhez, az autópálya-társaság mégsem csökkentette a díjakat.
Fónagy János, az országgyűlési vizsgálóbizottság elnöke arról szólt: a magyar állam és a koncesszor között megkötött szerződés utóbbit kizárólagos előnyökhöz juttatta, míg a magyar fél mozgásterét behatárolta. Ennek megfelelően nem volt jogi lehetőség arra, hogy a szerződést felbontsák, egyedüli megoldásként a kivásárlás jöhetett volna szóba. A fideszes politikus a bizottsági ülést után közölte azt is: szerintük megengedhetetlen a gazdasági és közlekedési tárca részéről, hogy törvényi kötelezettségük ellenére még nem hozták nyilvánosságra az M5-ös részleges kivásárlásával és továbbépítésével kapcsolatos dokumentumokat, amiket idén márciusban írtak alá a felek. Hozzátette: a tárca vezetője arra hivatkozik, hogy az anyagok egy része titkos. Ugyanakkor – mondta Fónagy – a tárcának ismertetnie kellene, hogy mire alapozták döntésüket, amikor az AKA tulajdonosaival megkötötték a szerződést a sztráda üzemeltetéséről és továbbépítéséről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.