A szentmáriai csoda

V i s s z h a n g

Ludwig Emil
2004. 09. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Feslett fehérszemély volt ifjúkorában a falu névadója, az Egyiptomi Mária, aki – így a keresztény lexikonok – szülei házát süldő lányként odahagyva a késő ókori Alexandriában tizenöt éven át kicsapongásokba merült. Majd a Jordánhoz zarándokolt, és kegyes életre tért. Hogyan lett hazánk legrégebbi, majdnem ép kápolnájának – no meg a falunak – védőszentje, nem tudjuk.
Időszámításunk szerint 751-ben egyesült az afrigidák két ága, a kazár és a khorezmi ág. Ekkor alakult meg az a hatalmas birodalom, amely a Duna-deltától az Aral-tóig terjedt. Ennek az egyesülésnek fontos dokumentuma az úgynevezett Notitia Episcopatum. Ez a VIII. századi írás keresztény püspökségek jegyzékét tartalmazza. A kazár keresztény egyház ez idő tájt önálló metropoliát alkotott. Központja a Krím félszigeten, Doroszban volt, és hét püspökséget foglalt magába. A XI. század elején Al-Biruni jakobitáknak mondja őket. Hogy eleink három vagy háromszáz évig éltek kazár függésben, azon lehet vitatkozni, annyi azonban kétségtelen, hogy volt alkalmuk megismerni a kazár kereszténységet meg azt a hatalomgyakorlást s vallási türelmet, amit a zsidózó kazár vezetés tanúsított a keresztény vallás iránt. Tegyük hozzá, hogy az iszlám iránt is. A VI. században elkülönült, Baradai Jakab szír barát kiszakította felekezetnek különösen tisztelt szentje Egyiptomi Mária, és talán már az előző hazá(k)ban úgy osztották a gyepek és ónádasok népének a – korhűn szólva – milosztot, hogy az asszonyiságában fickándozó pogány anyaistennőt az ifjontan pajkos egyiptomi vászoncseléd köntösébe bújtatták.
A tarnaszentmáriai templom analógiáit örmény földön és a kaukázus előterében lehet fellelni. Emelt, háromkaréjos szentélye alkalmatlan római keresztény szertartás celebrálására. Azaz a két oldalkaréja használhatatlan. Nem úgy a szír nesztoriánus vagy jakobita szertartás rendjében. Ott a két oldalkaréjból egymásnak felelgetnek a misét bemutatók.
Az előbbiek ismeretében értelmetlen ezt a csodát a nyugati keresztény térítéssel összefüggésbe hozni. A templom a honfoglalókkal – no jó, utánuk – jött mesterek alkotása, amit meglehet (egyik) hitvese szavára és saját dicsőségére építtetett valamelyik, X. század eleji (!) nagyfejedelmünk. Ahogy most már tudjuk, a nagyfejedelmi székhely először a Bodrogközben rendezkedett be, s onnan araszolt nyugat felé, megállva a Tarnánál is. Itt, ebben a templomban fogadhatta nagyfejedelmünk 920 táján I. Henrik király követeit, és talán itt fogadott velük kilencéves fegyvernyugvást. Ez a műhely tarthatott Henrik követeivel, és építtette meg a quedlinburgi székesegyház altemplomát.
A tarnaszentmáriai templom altemplomában mai mértékkel szólva öt méter mély, padmalyos aknasírt építettek. E sokszor bolygatott hypogeum példái is a Kaukázus irányába, sőt azon túl, a szír sivatag romvárosai felé mutatnak, ahol az arab hódítás előtt népes jakobita gyülekezetek gyakorolták monofizita, zsinatok kiátkozta hitüket. Ez volt az a kereszténység, amelyről Sarolt nagyfejedelem asszony idején úgy tudósítanak a nálunk megfordult nyugati térítők, hogy rosszabb volt a pogányságnál. Sajátságos, hogy történettudatunk formálói jobban hisznek az (idegen nyelveken) írott szavaknak, mint a faragott köveknek. Holott azok manipulálhatatlanok. Bizonyítják, hogy a nyugati térítés előtt nagyjából egy évszázaddal volt népünknek keresztény hányada, volt építészeti kultúrája és szerkesztéshez – ha úgy tetszik, geometriához – értő építőműhelye.
Madarász Henrik megbecsülte őket. Mi nem annyira. Ma is könnyedén elhisszük azt, hogy az Etelköz kulturális sivatag volt, sámánok mellett élték eleink a lelki életüket, és két követ egymásra tenni nem tudtak. Pedig Tarnaszentmárián ott van az eleven cáfolat.
Tessék rácsodálkozni.
Kállai Géza

Ami igaz: Tarnaszentmária templomának alaprajza, szerkezete és néhány kőfaragványa egyező vonásokat mutat kaukázusi rokon emlékekkel, hasonlóan néhány korabeli és későbbi hazai és délnyugat-európai templomhoz. Ami kérdés: miért nem datálta a Tarnaszentmáriát ásató tudós régész, sem más építészettörténetünkben a 970-es éveknél korábbra egyetlen, az Árpádokhoz köthető építkezésünket? Ami tévedés: I. Henrik nemhogy velünk építtette volna a quedlinburgi székesegyház altemplomát, de – ismert történeti források szerint – éppen ellenünk emeltette az ottani várat 922-ben.
Eddig még nem dőlt meg az a történelmi axióma, hogy a kereszténységet a magyarok vették át, mondjuk úgy, Európától, és nem pedig fordítva történt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.