Akadálymentes élet helyett csak ígérgetések

Törvény írja elő az önkormányzati intézmények akadálymentesítését és az esélyegyenlőséget. Azonban, mint kiderült, a kötelezettségek mellé pénzforrásokat nem rendelt a jogalkotó. Így aztán igen nehéz, sokak szerint lehetetlen valóra váltani annak az 1998-ban hozott jogszabálynak az elvárásait, amelynek egyik határideje 2005. január elsején jár le. Addigra kellene a kihirdetéskor már meglévő középületekben megkönnyíteni a rászorulók életét.

Sellei Andor
2004. 09. 21. 18:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem véletlen, hogy a kettes metró frissen felújított Blaha Lujza téri megállójához szervezte tegnap tüntetését a megalakulása előtt álló Tegyünk a Világunkért! – Anyák Szövetsége (TAVASZ) és a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége. Itt ugyanis a munkák végeztével minden maradt a régiben. Se lift, se rámpa. Kismamák és kerekes székesek ezrei szenvedik meg nap mint nap a lépcsőjárás kálváriáját.
– Nem csak a mozgásukban korlátozottak és családtagjaik, azaz körülbelül kétmillió honfitársunk érintett ebben az ügyben – mondta a demonstráció fő szervezője, Bajó Csilla Virág. – Rajtuk kívül a kisgyermekesekről, a babakocsival közlekedőkről, valamint az idősekről, a szív- és tüdőbetegekről, továbbá más egészségügyi gonddal küszködő emberekről is gondoskodnia kellene az államnak.
Bár azt tervezték a tüntetők, hogy petíciójukat átadják Demszky Gábornak, a főpolgármester azonban nem jelent meg a helyszínen. Budapest első embere épp előző nap nyilatkozta nagyvonalúan, hogy 2007-re a kettes metró valamennyi állomása akadálymentes lesz. Lapunk megkérdezte a Blahán tüntetők között álldogáló Aba Botondot, a BKV Rt. vezérigazgatóját, miért nem építették olyanra a metróállomást, amilyennek a törvény alapján lennie kéne.
– A felújításról szóló döntést 2003-ban hozta a közgyűlés, abban azonban nem szavaztak meg annyi pénzt, hogy liftet vagy rámpát építtethessünk. A tervek készen vannak, és ha azokat elfogadják, 2007-re valóban akadálymentesítjük ezt a vonalat. A hármas metró állomásainak átépítését 2010-re tervezzük, de hangsúlyozom, erre egyelőre nincs anyagi fedezet. Ennél kényesebb a földalatti vasút kérdése, mert ott műemlékvédelmi szempontokat is figyelembe kell vennie a döntéshozóknak.
A közlekedési vállalat vezérigazgatója azt is elmondta, hogy csak a metró területe tartozik hozzájuk, az aluljárószinten az önkormányzatoknak kellene megoldania rászorulók könnyebb közlekedését.
Épp a múlt héten kezdett vizsgálatba az Országos Egészségfejlesztési Intézet, amely elsősorban a középületek és a munkahelyek akadálymentességének egészséghatását elemzi. Miként Kanyik Csaba, az intézet monitorozási osztályának munkatársa a Magyar Nemzetnek elmondta: lezárult az országos fogyatékosügyi program első szakasza, és már most látható, hogy rengeteg a lemaradás. Például törvényi előírás, hogy a közintézmények felújításakor a költségek két százalékát kellene akadálymentesítésre fordítani. Ezt semmisíti meg a Pénzügyminisztérium takarékossági intézkedése, amely elveszi a közintézményektől a felújításra szánt pénzt. Így a két százalék pontosan egyenlő a rendelkezésre álló összeggel, azaz nulla.
– Fontos volna – tette hozzá Kanyik Csaba –, hogy a most készülő Nemzeti fejlesztési tervbe is belevegyék az akadálymentesítést, mert ha ez kimarad, akkor az EU sem támogatja a kiadásokat. Ez esetben mindent az állami költségvetésből kellene finanszíroznia a kormánynak, amely tudottan a takarékosság híve, és nem valószínű, hogy a mozgáskorlátozottak ügye az első, amit meg szeretne oldani. A törvény viszont törvény, és ha a határidő jövő januárban életbe lép, akkor perek ezreit indíthatnák a közintézmények ellen.
– Nem akarjuk megbénítani a törvénykezést – közölte lapunkkal némiképp ironikusan Hegedűs Lajos, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége elnöke. – Azért tüntetünk, hogy felhívjuk magunkra a döntéshozók figyelmét, és hogy a kormány ne tolhassa ki a határidőt 2008-ra vagy akár 2009-re, és a most épülő közintézményekre már ne adhassanak ki olyan engedélyeket, amelyek nem írják elő az akadálymentesítést. Ami nemcsak a bejutást jelenti, hanem azt is, hogy a kerekes székes vagy a kismama el tudjon menni például a mellékhelyiségbe, vagy adott esetben munkát vállalhasson az épületben.
Miként megtudtuk, a Fővárosi Közgyűlés döntés előtt véleményezteti a metróépítés terveit a tervtanáccsal. A testület egyik tagja, Eltér István lapunknak úgy nyilatkozott: az ezután elkészülő építményekben már az elvárások szerint oldják meg az akadálymentességet. Mivel a régieket nem erre tervezték, meg kell gondolni, hogy megéri-e az átalakítás a ráfordított költségeket. Azzal is tisztában vannak, hogy gyakran nem ésszerű, hanem politikai döntések születnek, a törvényt ezzel együtt lehetetlen végrehajtani.



részlet a budapesti akadálymentesítés helyzetéről

Akadálymentes Részben Nem Összesen
akadálymentes akadálymentes
Bankok 13 40 11 64
Üzletek 23 14 2 39
Egészségügyi intézmények 6 5 33 44
Éttermek 24 32 238 294
Gyógyászatisegédeszköz-üzletek 2 3 0 5
Gyógyszertárak 6 22 12 40
Pályaudvarok, repülőtér 2 2 1 5
forrás: motiváció alapítvány

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.