Hogyan legyél humoralista (53.)

Sándor György
2004. 09. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1941-ben születtem Csornán. Általános iskolába Kapuváron, gimnáziumba Pannonhalmán jártam, ott érettségiztem 1959-ben. 1959-ben beléptem a bencés rendbe. Teológiát végeztem Pannonhalmán 1959–64 között, 1964-ben felvételt nyertem az ELTE Bölcsészettudományi Karára. 1969-ben kaptam magyar-orosz szakos középiskolai tanári oklevelet. Egyetemi doktori dolgozatom a XVII. századi magyarországi unitárius énekköltészet témájából készült: egy addig ismeretlen kéziratos énekgyűjtemény feldolgozása. Diákotthoni nevelőtanár és gimnáziumi tanár voltam Győrött 1968–73 között. 1973-tól 1979-ig főapáti titkár voltam, tanítottam a Pannonhalmi Hittudományi Főiskolán és a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban. 1979-től 1989-ig gimnáziumi igazgató voltam a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban. 1989–1991: főmonostori perjel Pannonhalmán, ugyanakkor a Magyar Katolikus Egyház megbízott képviselője a Művelődési és Közoktatási Minisztériumban. 1991–1994: miniszteri biztos a Művelődési és Közoktatási Minisztériumban. 1994 októberétől Tihanyban élek, a Tihanyi Bencés Apátság elöljárója vagyok – lehet, meghökkentést okozok, de ez mind-mind (sajnos) messze nem én vagyok… hanem dr. Korzenszky Richárd OSB.
Jövőre lesz 950 éves a bencés apátság a Tihanyi félszigeten. Templomunk, miként a régi templomok, a felkelő naphoz igazodik. Az évszázadok során pusztulás és újjáéledés többször osztályrésze volt. Az alapító király, I. András sírja becses emlékhelye a magyarságnak. Az altemplom – a királyi kripta – egyik legértékesebb középkori építménye a mai Magyarországnak. A gazdag díszítésű barokk templom annak a korszaknak a tanúja, amely a pusztulás után az újjáéledésről beszél.
Miért építenek templomokat? Mert amióta ember él a Földön, mindig a végtelenre vágyik. Ennek a vágyakozásnak a kifejezője minden igazi művészet. A templom és a művészet elválaszthatatlanul összetartozik. A templom nem csupán művészettörténeti emlék. A templom messziről figyelmeztető látvány, hogy a földről tekintsünk föl az égre – még ezt is csak másolom szöveghűen Richárd atyától a pasztellfinom, szemet és szemüveget gyönyörködtető-megerőltető betűkkel megjelent díszes, kivételes eleganciájú ismertetőfüzetből.
„A HEGYEN ÉPÜLT VÁROST NEM LEHET ELREJTENI.”
(Mt 5, 14)
Az embernek igazodási pontokra van szüksége. A vár: biztonságot adó falakat jelent, védelmet. Fallal körülvéve nyugodt lehet odabenn az élet, akármi történik is odakinn. De a város is csak ideiglenes lakóhelye az embernek. Nemzedékek váltják egymást, fiatalabbak lépnek az idősebbek helyére. Őrzik a múlt emlékeit: köveket, oszlopokat, szobrokat, neveket, szokásokat. Azzal a tudattal, hogy a múlt a miénk –, s amit mi teszünk most, az is múlttá válik. Mert „nincsen itt maradandó hazánk, hanem jövendő hazánkat keressük”. (Zsid. 13, 14) A hegyre épült város figyelmeztető. Égre emelkedő tornyaival felkiáltó jel mindenki számára, aki elhalad alatta. A város köveit emberek építik. Kimunkált faragású kövek, művészi díszítések mindenütt arról beszélnek, hogy az ember „több annál, hogy csak jóllakjék”. De a várost nem a kövek teszik azzá ami, hanem az emberek. Az emberek, akik együtt vannak, élő kövek módjára, egymáshoz illeszkednek életükkel, munkájukkal, egész létezésükkel. Az emberek, akik közös úton járnak, s osztoznak örömben és bánatban.
A hegyre épült város, amely el nem rejthető, amely állandó figyelmeztető, lakói számára ajándék lehet. A lakók történelmet kapnak örökségbe, megszentelt falakat, hagyományokat. Lehet benne úgy élni, hogy nem vesszük tudomásul. Lehet úgy élni, hogy az előttünk járókról megfeledkezünk, s nem gondolunk azokra sem, akik a városra föltekintenek. Gondoljunk a zsoltárosra, aki városától távol kénytelen élni: „Jeruzsálem, ha rólad elfeledkezem, száradjon le a jobbom!” (Zsolt 137, 5)
Hűséges vagyok-e örökségemhez, az én városomhoz? Növelem-e a magam gyertyafényével városom világosságát? Izaiás figyelmeztet: „Oszd meg kenyered a szegényekkel, fogadd be a jövevényeket, adj ruhát a mezítelenre – és világosságod felragyog.” (Vö. Iz 58, 7, 10) – és vö. Korzenszky Richárd három, remekbe öltöztetett, Udvardi Erzsébet festményeivel ékesített Szentírás- „magyarázó”, bensőségesen vallomásos, töprengéses és tűnődéses sorozatából „A Te szavadra…” kötetével.
A templom belső tér, amely embereket gyűjt össze. Embereket, akik látni akarják a szépet –, embereket, akik keresik a csendességet –, embereket, akik föl akarják emelni a szívüket.
Találjon megnyugvást és békét mindenki, aki betér ebbe az Isten-házába! Álljon meg csodálattal azok műve előtt, akik a műalkotásokat létrehozták és megőrizték! Vigye magával a szépségnek élményét, amely azt hirdeti ezen a helyen is, hogy több és nagyobb a világ annál, mint amit szemünkkel láthatunk. Béke az érkezőnek, áldás a távozónak!
(A jövő héten – megint csak Richárd atya kalauzolásával – innen folytatom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.