Krach után és előtt

2004. 09. 08. 17:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokak – elemzők, gazdasági szakértők, politikusok, továbbá más közéleti szereplők – legnagyobb megrökönyödésére a hetekkel ezelőtt kirobbant kormányválságot nem követte azonnali gazdasági krach vagy negatív hangulatváltás. Azaz nem gyengült meg a forint, nem alakult ki a magyar gazdasággal szemben bizalmi válság, a nagy pénzügyi befektetők pedig nem vonták ki tőkéjüket, s még a spekulánsok is tarolhattak – a Budapesti Értéktőzsde mutatója, a BUX ezekben napokban-hetekben történelmi rekordokat döntött. Mintha mi sem történt volna. Nagy kérdés, hogy teljes mértékben megnyugodhatunk-e. Vagyis a magyar gazdaság – talán az oly sokszor emlegetett, erős fundamentumok miatt – elkerülheti-e a kormányválság okozta kockázatot? Erre a kérdésre keressük a választ.
Nos, a kormányválság – nemzetközi viszonylatban legalábbis feltétlenül – „szerencsés csillagzat” alatt született. A világ figyelme augusztus közepén tudniillik az athéni olimpiára irányult, továbbá az Egyesült Államok őszi elnökválasztását megelőző, tagadhatatlanul színes és látványos kampánygyűléseire. Ráadásul a gazdasági élet szereplői augusztusban az éves nyaralásukat töltik. Ilyenkor nemcsak az exportvezérelt magyar gazdaság számára oly fontos Európai Unió legerősebb tagállamaiban állnak le a gyárak, hanem Japánban is szünetel a termelés, illetve a nyár utolsó havában az Egyesült Államok gazdasága is megtorpant. E globális okok miatt lényegében kihalnak a nagy nyugati elemzőközpontok, a hitelintézetek kisebb volumenben helyezik ki pénzügyi kölcsöneiket, a befektetők pedig már az őszi felvásárlásokra koncentrálnak.
Ebből a megközelítésből talán nem is olyan meglepő, hogy a Medgyessy-kormány bukása nem keltette fel a tengerpartokon vagy a hegyekben pihenő gazdasági döntéshozók figyelmét. Ugyanakkor persze bombaként is robbanhatott volna, hogy a kelet-közép-európai térség egykori éllovasa, Magyarország milyen politikai gondokkal is szembesül, hiszen 1990 óta ez a kormánykoalíció az egyedüli, amely kénytelen miniszterelnököt váltani a ciklus közepén. Ha pedig a térség valamelyik államában nő a politikai kockázat, az a legtöbb esetben a gazdasági folyamatokra is kihat. Hogy azonban a nagyvilág s vele együtt az Európai Unió is csak nyúlfarknyi hírként foglalkozott a magyar belpolitikai villongással, az valószínűleg annak is betudható, hogy a kormányválságot már jó előre beárazta a piac.
Ennek alátámasztására idézzük fel, hogy a Medgyessy-kormány milyen hírnevet is szerzett hazánknak a nagyvilágban.
Magyarország a kormány súlyos hibái miatt jelenleg problémás esetnek számít – írta márciusban a Financial Times. Gregor Eder, a Dresdner Bank Kelet-Európa-szakértője a lapnak úgy nyilatkozott, hogy Magyarországon a legnagyobb a valutaválság valószínűsége. A Deka-Bank képviselője, Dietmar Hornung pedig bukott angyalnak nevezte Magyarországot. A szakemberek szerint a folyó fizetési mérleg és az államháztartás rekordhiánya miatt az ország a válságjelöltek közé került. A makroökonómiai helyzet alakulása katasztrofális – vélték. Ennek okaként az elmúlt évek súlyos gazdaságpolitikai hibáinak sorát jelölték meg. A felsorolt hibák élén a drága ígéretek teljesítése áll a 2002-es választások után. A Deka-Bank 2004-re azt jósolja, hogy a folyó fizetési mérleg hiánya elérheti a hazai össztermék (GDP) tíz százalékát, amely háromszor akkora lenne, mint volt a mérleghiány Argentínában a 2001-es súlyos pénzügyi válság előtt. A folyó fizetési mérleg hiányának finanszírozása a külföldi tőke révén egyre nehezebb, és a szakértők szerint az állami pénzügyek is katasztrofális állapotban vannak.
Júniusban a londoni The Economist tette közzé, hogy egy év alatt csak Iránnak és Magyarországnak nőtt az országkockázati besorolása. A tekintélyes brit hetilap kutatói szerint hazánk még a háborús zónának minősíthető Izraelnél is kockázatosabbnak nevezhető.
S miközben néhány makrogazdasági mutató, például a GDP idei növekedése kapcsán Draskovics Tibor egyre optimistábban kezd nyilatkozni a magyar gazdaság állapotáról, addig a pénzügyminiszter derűjét a külföldi elemzőközpontokban készített országjelentések nem támasztják alá.
A Deutsche Bank konvergenciaindikátora tekintetében (ez az érték a májusban csatlakozott nyolc közép-európai ország érettségi mutatója) Magyarország a 2000-ben elért második helyét a 2004-es hatodikra cserélte fel. Magyarul: immár előttünk található Szlovénia, Észtország, Csehország, Szlovákia és Lettország is. Az IMD Lausanne vezetőképző és gazdasági kutatóintézet gazdasági versenyképességről szóló elemzése hazánkat a tavalyi 34. helyről a 42. helyre sorolta. A szomszédos, egyébként jóval fejletlenebb Szlovákia itt is megelőzi Magyarországot. Az Institutional Investor bankármagazin szerint a hitelfelvétel szempontjából Magyarország 172 ország között a tavalyi 31. helyről a 37. helyre csúszott. Az amerikai Heritage Foundation a magyarországi gazdasági szabadságról azt állapította meg, hogy hazánk a vizsgált 155 ország közül a 42. helyre csúszott le.
Összehasonlításként persze érdemes megjegyezni, hogy ugyanebben a vizsgálatban Észtország a 6., Litvánia a 22., Lettország a 29., Csehország a 32., Szlovákia a 35. helyet érdemelte ki. Befektetés szempontjából sem javallják az elemzők Magyarországot. A Danska Bank és a BNP Paribas megállapítása szerint a magyar államkötvények túlságosan is nagy kockázatuk miatt nem javasoltak befektetésre. Az ICEG Európai Központ és a Világgazdaság közös értékelése a nyolc csatlakozó országból Magyarországot a hatodik helyre érdemesítette konvergenciaindexe alapján. Előttünk jár Szlovénia, Litvánia, Csehország, Lettország és Lengyelország is. 2003-ban egyértelműen nőtt a pénzügyi válság kockázata Magyarországon – ezt már az IWH hallei kutatóintézet állapította meg. Magyarország a növekedési versenyképességben is visszaesett, mégpedig a 29. helyről a 31. helyre. A Világgazdasági Fórum jelentése arra is kitér, hogy üzleti versenyképességben is drasztikusan romlott Magyarország helyzete. Itt a 28. helyről a 38. helyre estünk vissza. Végül, de nem utolsósorban: a Bank of America a világ tíz legkockázatosabb valutája közé sorolta a forintot.
A bevezetőben feltett kérdésre, miszerint elkerülhető-e a kormányválsággal összefüggő gazdasági bizalomvesztés, valószínűleg csak a költségvetés tervezetének publikálásakor kapunk választ. Ha ugyanis valami meghatározza az ország gazdaságát és megítélésünket, az a jövő évi büdzsé lesz. Nem sok jóra számíthatunk, hiszen már a 2004-es, a Pénzügyminisztérium által korrigált hiányterv sem tartható – állítják a hazai kutatók, akik szerint az államháztartási deficit az idén elérheti az 1250 milliárd forintot. Jövőre tehát radikálisan csökkenteni kell a hiányt, az inflációt, valamint az ország egyre tetemesebb eladósodottságát. A felsoroltak nagy terhet rónak az országra, így az új miniszterelnöknek csak bizonyos keretek között lesz lehetősége a reformokra, ha egyáltalán tervez ilyet. Persze azt sem árt fejben tartani, hogy a költségvetés alakulása – uniós tagságunk miatt – immár nem belügy.
Mi várható? A 2005-ös – valószínűleg további megszorításokat preferáló, nem pedig az üzleti életet, a vállalati beruházásokat serkentő s új munkahelyek teremtését elősegítő, vagyis a növekedés bázisát biztosító – büdzsé megismerése után a kormányválsághoz is köthető, utólagos negatív hangulatváltás, s az ebből fakadó krach sajnos nem maradhat el. Ami késik, nem múlik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.