A Medgyessy-kormány környezetvédelmi programjával öszszevetve Gyurcsány Ferenc elképzelései alig tartalmaznak előremutató elemeket, és azok megvalósításáról sem szólnak részletesen. Beszélnek nemzeti kincseink védelméről, a hulladék mennyiségének csökkentéséről, a hatóságok tevékenységének erősítéséről, a következetes jogszabályokról, de nem említik meg, hogy mindezeket a célokat hogyan kívánják megvalósítani.
Az alábbiakban annak áttekintésére teszünk kísérletet, hogy az előző kabinet ígéreteiből mi valósult meg eddig, és mit ígér ezzel szemben az elkövetkezendő két évre Gyurcsány Ferenc kormányának programja:
l A Medgyessy-kormány fordulatot ígért a környezetvédelemben, a „szennyező fizet” elv érvényesítésével. Ezt megemlíti az új kormányprogram is. Az utóbbi években azonban ebből szinte semmi sem valósult meg. Bevezették ugyan a környezetterhelési díjakat, de ez egyelőre nem ösztönzi megfelelően sem a lakosságot, sem a cégeket a víz, a talaj és a levegő kiemeltebb védelmére. A környezetterhelési díj ráadásul távol áll az Európában szokásos úgynevezett ökoadótól, hiszen nem tudni, hogy az ebből befolyó összegeket valójában környezetvédelemre fordítja-e az állam, és nem csökkennek az adónem bevezetésével párhuzamosan a lakosság egyéb terhei.
l A Medgyessy-kormány azt ígérte, hogy bővíti az országban a csatornázást, illetve a szennyvíztisztítást, és a ciklus végére a lakosság kétharmada csatornahálózatra kötött lakásban él majd. A szakértők által kilátástalannak tekintett célkitűzést feltehetőleg az új kabinet sem tudja megvalósítani majd, bár megemlítik, hogy Csepelen európai uniós hozzájárulással elindulhat a szennyvíztisztító építése.
l A hulladékkezelés az előző és az új kabinet programjában is hangsúlyos szerepet kap, de kérdés, hogy a területen tapasztalhatunk-e változást, hiszen ez a feladat az előző ciklusban sem kapott szinte semmilyen jelentős forrást. Egyedül az történt, hogy a minisztérium jóvoltából monopolegységek (társaságok, kht.-k) jöttek létre, amelyek közvetítésével az állami hulladékkezelési feladatok bújtatott privatizálása folyik. Hulladékszigetek is létrejöttek az ország nagyvárosaiban, de ez egyelőre csak azt szolgálja, hogy ne kelljen széles körben bevezetni a szelektív hulladékgyűjtést. Ennek eredményeképpen az európai uniós támogatásokat is elsősorban hulladéklerakók építéséhez veszik igénybe állami szinten, pedig az EU utolsóként támogatja a szemét lerakását.
l Medgyessy Péter kormánya ígéretet tett arra is, hogy egyre szélesebb körben alkalmazzák a biológiai szennyvíztisztítást az országban. Erről az alternatív megoldásról az új program említést sem tesz, de az előző kabinetnek is csak annyit sikerült elérnie, hogy három biológiai szennyvíztisztítót hoztak létre két év alatt, miközben a jogszabályi környezet által a nagy csatornahálózatok műtárgyépítéseit támogatják.
l „Komplex intézkedésekkel elérjük, hogy az erőművek és a hulladékégetők légszennyezése sehol ne haladja meg az európai uniós előírásokat” – állítja a Medgyessy-program. Erről az új környezetvédelmi fejezet egy szót sem szól, pedig az utóbbi két évben a rákospalotai szemétégető 20 milliárd forintba kerülő átalakításán kívül egyetlen új beruházás sem indult az erőművek és az égetők levegőszennyezésének csökkentésére. Jelenleg 60 veszélyes hulladékégető működik Magyarországon, ezekből a mostani állapotuk szerint 57 jövőre már nem üzemelhet, és milliárdos rekonstrukciókat kell rajtuk végrehajtani.
l Kiemelten foglalkozik az előző kormány programja a Tisza árvízvédelemmel. A környezetvédelmi tárca vezetői sikerpropagandaként említették az elmúlt években a Vásárhelyi-terv elfogadását. Az elképzelés azonban egyedüli hatásos megoldásnak új gátak építését vagy a régiek magasságának megemelését tekinti ahelyett, hogy természetes teret engedne a folyónak, és érvényesítené a természetvédelmi szempontokat. A tározók és a gátak építésére ugyanakkor nincs meg a fedezet, ezeknek a munkálatoknak csak egy részét kezdhetik el ebben a ciklusban. Gyurcsány Ferenc kormányprogramja már meg sem említi a Vásárhelyi-tervet.
l Már 2002-ben nagy meglepetést okozott az előző kormány Százmillió fa programja, amelynek részeként százmillió fát kívántak ültetni az évtized végéig. A megvalósíthatatlan elképzelésből valójában szinte semmi nem jött létre.
l Az új kormányprogram nem szól az allergiát előidéző tényezők visszaszorításáról sem, pedig az úgynevezett parlagfűprogram reklámkampányára több száz millió forintot költött eddig az állam.
l Medgyessy Péter azt ígérte, igényli és bátorítja majd a helyi közösségek és a környezetvédelmi mozgalmak részvételét az állami döntési folyamatokban. Ehhez képest az esetek többségében a kormányfő még az Országos Környezetvédelmi Tanács állásfoglalását sem vette figyelembe. A környezetvédelmi szervezetek több tüntetést voltak kénytelenek tartani, mert nem vonták be őket bizonyos döntésekbe. A Zengő hegyen például a környezetvédők megkérdezése nélkül kívántak NATO-lokátort építeni, és legutóbb egy állami hivatalt perelt be számos zöldszervezet, mert üzleti titokra hivatkozva nem voltak hajlandók kiadni információkat a súlyos üzemzavarral terhelt 2-es reaktor újraindításáról. A Gyurcsány-program nem tesz említést a zöldszervezetekkel való kapcsolatról.
l A Gyurcsány-program új elemként említi meg, hogy erősíteni fogja a környezetvédelmi hatóságokat, és a veszélyhelyzeteket következetes jogszabályok bevezetésével csökkenti majd. Az elmúlt két év tapasztalatai és a várható újabb költségvetési megszorítások alapján azonban nehezen elképzelhető, hogyan erősítik majd a felügyeleti szerveket. A leépítések miatt ugyanis jelenleg 235 természetvédelmi őr dolgozik 11 magyar nemzeti parknál, vagyis több ezer hektár terület esik egy őr felügyelete alá. A minisztériumi szakértők szerint is legalább 200-300 fővel kellene növelni a természetvédelemnél, a környezetvédelmi felügyelőségeknél és a vízügynél dolgozók számát, hogy biztosított legyen a legalapvetőbb működés, és ne kelljen például hónapokat várni egy környezetvédelmi engedélyre.
l Új elem a leendő kormány programjában, hogy szolgáltató szervezetté kívánják alakítani a nemzeti parkokat. Ezt azonban egyelőre senki sem érti, hiszen a nemzeti parkok elsődleges feladata bemutatni és védeni a természeti értékeket, nem pedig a szolgáltatás.
l Gyurcsányék az Épülő Magyarország című fejezetben tesznek még említést környezetvédelmi feladatokról. Ígéri a 4-es metró megépítését, és a tömegközlekedés fejlesztését. A 250 milliárdos metróberuházás elindítását azonban már tíz éve ígérik a fővárosnak, tehát ebben semmi új nincs. A program ígéri még az M0-s körgyűrű befejezését, ezzel viszont az a gond, hogy annak egy része a tervek szerint a budai természetvédelmi területeken haladna keresztül.
Illés Zoltán (Fidesz): A Gyurcsány-kormány környezetvédelmi programja egy fércmű, amelyen látszik, hogy a szerkesztőknek halvány fogalmuk sincs a környezetvédelemről. Szlogenek halmaza, amely egy-egy elemet átvesz az előző kabinettől, és ezeket népszerűsíti, de bizonyos részeket tudatosan elhallgat a korábban meghirdetett tervekből. Ez azért elkeserítő, mert Medgyessy alatt rohamosan csökkent az ország környezetbiztonsága, ezt mutatják a különböző katasztrófák, Dorog, Paks, Budaörs, vagy Gyömrő esete. A szelektív hulladékgyűjtés mielőbbi bevezetésére, a veszélyes hulladékkal foglalkozók szigorúbb ellenőrzése, számukra a kötelező biztosítás bevezetése, a hatóságok létszámának növelése, a Budapesti Közlekedési Szövetség létrehozása, az alternatív energiaszolgáltatók támogatása, a hulladéklerakás visszaszorítása elengedhetetlen, sürgős feladatok a környezetbiztonság megteremtéséhez, de erről szinte egy szót sem szól az új kormányprogram.
Gombos András (SZDSZ), a szaktárca politikai államtitkára: A környezetvédelem területén korábban elindított programok önjáróak, ezért a kormány elképzeléseiről szóló dokumentumnak ez a fejezete csak bizonyos terveket fogalmaz meg. Csak az alapvetéseket kívántuk leírni, már csak a terjedelmi korlátok miatt is. A program lényeges eleme, hogy az élet minőségének javítását hangsúlyozza, átvéve ezzel az Európai Unió filozófiáját, amely például csak az olyan élelmiszerek forgalmazását engedélyezi, amik nem tartalmaznak káros anyagokat. A környezetvédelem ennek megfelelően valamennyi programelemen végigvonul, nem egy fejezetre korlátozódik. Az új elképzelések a környezetbiztonság növelését szolgálják, átalakítjuk, szigorítjuk a jogszabályokat, modernizáljuk az ügyintézést, fokozzuk a szankciókat, kötelező biztosítást és egyéb garanciákat követelünk meg a hulladékokkal foglalkozó cégektől, és egységes zöldhatóságot hozunk létre a hatékonyság érdekében.