Megérkezett a korszakalkotó Ford utóda

Hat év és mintegy négymillió eladott autó után leköszön a Focus. Magasak az elvárások a nyomában haladó második generációval szemben, amely manapság szokatlan módon csaknem teljes karosszériakínálatát egyszerre mutatja be.

Hajdu Imre
2004. 09. 24. 17:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első Focus életének minden hónapjára jutott egy nemzetközi díj – ez az autó valós és bizonyított értékeinek feltétlen elismerése, ám egyben rendkívül meg is nehezítette az utód fejlesztőgárdájának dolgát. Ott volt rögtön a formabontó, egyben a ’98 után megjelenő Ford modellek útját kijelölő dizájn. Ahelyett, hogy ismét merész kísérletbe fogtak volna, a tervezők a C-Max derivátum alapjaira rajzolták meg a második generációs Focust. Az oldalablakok jellegzetes íve megmaradt, ám ahol eddig a hátsó lámpasor kezdődött, most ott ér véget a tető; mind a három-, mind az ötajtós változat kifejezetten sportos sziluettel virít. Megőrizték a modell védjegyévé vált nyújtott zárófényeket, valamint a hátsó ajtó magasra húzott, meredek homlokzatát is. A látszat ellenére bőséges hátsó fejteret ígér a Focus, az eleve tágas csomagtartó pedig a kategória legszélesebb nyílásával büszkélkedik.
Ha a külsőt érintő változásokat a formanyelv letisztulásának tekintjük, a beltér egyenesen unalmas lett. Persze ez nem feltétlenül negatívum, hiszen sokakat éppen a műszerfal meghökkentő vonalvezetése riasztott el a kiváló autótól. Ez a veszély már nem fenyegeti az újoncot: a Mondeóban és a C-Maxban bevált, konvencionális elrendezésű műszerfal és középkonzol azonnal kiismerhető, problémamentesnek ígérkezik. Az érzékelhető minőség szintje igen magas, a kék-világos tónusú panel gyártásánál az autóiparban elsőként antiallergén anyagokat használtak fel, a háromküllős kormány kialakítása kifejezetten sportos hangulatú.
Nem véletlenül, hiszen a kiváló futómű nyújtotta pazar menettulajdonságok voltak az első generáció legvonzóbb tulajdonságai. A Mazda3-mal és a Volvo S40-nel közös alapokra felhúzott Focus tengelytávja 25, nyomtávja 40 milliméterrel gyarapodott, ami a jobb térkínálat mellett az autó stabilitására is jótékony hatással van. A hátsó futóművet továbbfejlesztették, az elsőt egy vadonatúj segédvázkeretbe helyezték – a cél a menetkényelem növelése volt,
a pazar vezethetőség megőrzése mellett. Ehhez a javított rezgéscsillapítás és a tíz százalékkal merevebb karosszéria is hozzájárul.
A hajtásláncban több újdonsággal is találkozhatunk. Az egyik az 1,6 literes Ti-VCT benzinmotor, amely egymástól függetlenül szabályozható vezérlésű kettős bütykös tengelyt kapott. Az új technológia akár öt százalékkal csekélyebb fogyasztást és nagyobb nyomatékot eredményezett. A 115 lóerős újonc mellett a kínálatban marad a 80 lovas 1,4-es, a 100 lóerős 1,6-os és a 145 lóerős kétliteres blokk. A dízelek frontján nem volt égető szükség az újításra, így megmaradt a C-Maxban debütált, részecskeszűrővel kiegészíthető kettős: a 2.0 TDCi a bevált hatfokozatú manuális váltóművet kapta, a 109 lóerős 1,6-oshoz viszont opcióként egy új fokozatmentes CVT váltó is társulhat, ami hét előre programozott áttétellel szekvenciális üzemben is működtethető.
Bár az új Focus élményét stabil fizikai jellemzőkkel alapozták meg, a kiegészítő szolgáltatások terén sem tétlenkedett a Ford. Az újítások között említést érdemel a kulcs nélküli indítás, a különlegesen hatékony fényszűrő szélvédő, a halogén (így megfizethető) kanyarkövető fényszóró vagy a DVD-s szórakoztató rendszer. A Volvo támogatásával kialakított passzív védelmi vonal teljes körű, különleges szolgáltatás az opcióként rendelhető, motoros pedálsorállítás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.