Mi legyen a mérce a közszférában?

Túl sok az önkormányzatok száma Magyarországon, ugyanakkor szükség lenne a közszféra teljesítményének mérésére is – véli a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) szakértője. Lőrincze Péter szerint a helyhatóságoknak nagyobb önállóságra és nagyobb saját bevételre lenne szükségük. Ennek előnye a szigorúbb kontroll, hiszen a választópolgár jobban megnézné, mire költik a pénzét. A szakember aláhúzta: a leépítésben érintettek sorsával az államnak foglalkoznia kell. Ezzel érhető el, hogy ne nőjön jelentősen a munkanélküliek száma, s hogy a lépés társadalmilag elfogadott legyen. Fontos lenne, hogy hatását a polgárok adócsökkentés formájában azonnal érzékelhessék.

Csákó Attila
2004. 09. 24. 17:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet és kell is a versenyszféra módszereivel a közszférát mérni, minősíteni, hatékonyságát javítani – jelentette ki nemrég Egerben, a Közgazdász Vándorgyűlésen Lőrincze Péter közgazdász. A VOSZ európai uniós csatlakozási munkabizottságának vezetője lapunknak bővebben kifejtette állásfoglalását. Szerinte az anyagi megbecsülés mellett szükség lenne a teljesítményeket is mérni a közszférában. A megoldás része egy minőségbiztosítási rendszer bevezetése lehetne, amely egyebek mellett garantálja, hogy jogszabálynak vagy az ismert tényeknek ellentmondó döntés nem születhet.
Lőrincze rámutatott: először is el kellene dönteni, szükség van-e ennyi önkormányzatra. A világ más, fejlettebb részein ugyanis gyakran megszabják az önkormányzatiság alsó határát. Van például, ahol 150 ezer lakos alkothat egy közigazgatási egységet, s ennek keretében kell megoldani a szolgáltatásokat. A szakember aláhúzta: hiba, hogy a törvény a helyhatósági feladatokat központilag határozza meg, a szükséges pénzt a központi adózás keretei között vonja el, és aztán „visszaosztja”. Mivel az állami büdzsé is financiális gondokkal küzd, sokszor kevesebbet ad annál, mint ami a feladat ellátásához szükséges. Egyik fontos helyi bevételi forrásként bevezetett „hungaricum”, a kétszázalékos iparűzési adó viszont komoly teher, és versenyhátrányt okoz a vállalkozásoknak. Ha például egy cég árbevétel-arányosan ötszázalékos profitot tud előállítani, akkor ennek 30-40 százalékát nyereségadóként kénytelen elviselni a vállalkozás.
A közgazdász szakember hozzátette: a mai helyzetben az önkormányzat tényleges gazdasági önállósággal nem rendelkezik, sem ők, sem pedig a polgárok nem érdekeltek az ésszerű takarékosságban, hiszen csak igen kis részben fedezik helyben az intézmények működési költségeit. Az állami adóztatás helyett inkább az önkormányzati-nak, a helyi bevételeknek, adóknak kellene hangsúlyt kapniuk. Ez esetben ugyanis a választópolgár a jelenleginél sokkal jobban megnézné, mire költik az általa befizetett pénzeket, s várhatóan határozottan fellépne a pazarlás, az ésszerűtlen döntések ellen. A rosszul gazdálkodó helyhatósági irányítást pedig az új vezetés úgy tudná leváltani, ha hatékonyabb működést, több szolgáltatást ígérne, vagy kevesebb pénzből lenne képes ellátni a feladatokat, s a vállalást – mivel mérhető – számon lehetne kérni.
Lőrincze úgy látja: az is probléma, hogy a kilencvenes években a közszférában sok munkafolyamat külső céggel való elvégeztetése csak papíron ment végbe, de a cég fő megrendelője továbbra is az állam maradt. Nálunk történelmileg alakult ki, hogy a támogató szolgáltatásokat minden intézmény saját magának teremtette meg. Ezért van sok intézménynek saját mosodája, étkeztetése, gazdasági részlege. Pedig ezen a területen jelentős megtakarításokat lehetne elérni a közösen használt szolgáltatások elve alapján. Azzal kellene kezdeni, hogy a közszférában is mérhetővé kellene tenni mindent, vagyis, hogy mennyi például egy ember teljes foglalkoztatási költsége. Itt nem csupán a bérét meg az arra rakodó járulékokat kell figyelembe venni, hanem a teljes költséget, tehát például az üdültetésre, a kedvezményes hitelre fordítandó kereteket is. Vagyis szükség van a közszféra kontrollingjára.
Az elmúlt 12 hónapban hazánkban több hullámban csökkentek a költségvetési kiadások, s az eredmény gyakran a fejlesztési programok elhalasztása lett a munkahelyek és a fenntartási költségek megőrzésének prioritása mellett – fejtette ki Lőrincze, majd hozzátette: komoly probléma, hogy van, ahol a fizetési listáról eltávolított mint szerződéses tér vissza, esetleg egy, a tárcához tartozó kht.-hoz kerül át, és így tényleges megtakarítás nem jelentkezik. A költségvetési terheket illetően ugyanis nincs nagy különbség, hisz legtöbbször a kht. fenntartását sem a szabadpiac, a harmadik személyektől érkező megrendelések biztosítják.
A szakember megítélése szerint a leépítésben érintettek sorsával az államnak foglalkozni kell. Ideális lenne, ha személyre szóló átképzési, munkahely-teremtési, vállalkozásindítási programok kezdődnének, ahogy erre a versenyszférában is szükség lenne. Ezzel ugyanis el lehetne érni, hogy ne nőjön jelentősen a munkanélküliek száma, s a programok egyben biztonságot jelentenének azoknak is, akiknek az állása megmarad. A közszférareform csak akkor lesz sikeres, ha az érintettek többségét maga mellé állítja, és azt a társadalom többsége elfogadja. E szempontból a legfontosabb az, hogy a közszférában végrehajtott karcsúsítások hatását az állampolgárok azonnal adócsökkentés formájában érzékelhessék.
Lőrincze Péter hangsúlyozta: egy átfogó reformot azonban nem lehet hónapok alatt bevezetni, s az is valószínű, hogy a választásokig rendelkezésre álló idő sem elegendő. Ezért érdemes lenne már most megkezdeni a szakértői műhelymunkát mind a négy parlamenti párt delegáltjaival, hogy a 2006-os országgyűlési választások után a kormányt alakító erők azonnal hozzáláthassanak a kialakított koncepció megvalósításához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.