Rohamtempóban fejlődik Kína

Látványos és egyre erősödő a gazdasági fejlődés a világ legnagyobb lélekszámú országában. Kína még ebben az évtizedben olimpiát és világkiállítást rendez, s valamennyi multinacionális cég jelen van az óriási felvevőpiacon.

Putsay Gábor
2004. 09. 14. 15:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első alkalommal fordult elő az autógyártás történetében, hogy egy meghatározott időszakban a németországinál több Volkswagent állítottak elő, illetve adtak el a világ bármely országában. Önmagában nem lenne meglepő, hogy az 1,3 milliárd lakosú országban ilyen nagyságrendben készítenek személygépkocsit akár egyetlen típusból is, két dolog azonban említést érdemel: a 90-es évek utolsó időszakában is elképzelhetetlen volt Kínában ilyen kereslet az autók iránt, másrészt az ország piacán a legnagyobb cégek szintén saját gyártókapacitással rendelkeznek, tehát van választék. A kínai gazdaság óriási fejlődésen ment keresztül néhány év alatt, páratlan felvevőpiaca van az országnak, nagymértékű a termelékenység. Erre a növekedésre pedig Európának is fel kell készülnie, különben lemarad a versenyben. A növekedés összefüggésbe hozható azzal, hogy a világ valamennyi multinacionális vállalata jelen van Kínában, másrészt a társadalmi különbségek jelentősek: a vidék és a város közötti színvonalkülönbség meghatározó, és ez egyelőre kedvező hatással van a termelékenységre. Az elmaradott vidék lakossága ugyanis a városokba áramlik munkát vállalni, és alacsony jövedelemért dolgoznak. A multinacionális cégeknél ezzel szemben szabályokhoz kötik a munkavégzést. A gyermekmunka szabályozott és szigorúan veszik. A munkanélküliség viszont komoly problémát jelent az országban.
A legnagyobb beruházásokat ma is multinacionális cégek hajtják végre. Jelenleg már csak néhány stratégiai iparágat véd a kínai kormány, azonban protekcionista okokból ez idáig magasan tartották a cégalapításhoz szükséges minimális alaptőkét, korlátozva ezzel a nyugati világból érkező, versenyképes kis- és középvállalatok piacra kerülését. Kína 2002. január 1-je óta teljes jogú tagja a WTO-nak. A csatlakozással hozható összefüggésbe, hogy a piac megnyílik a nem hongkongi, tajvani vagy makaói kis- és középvállalkozások számára is. Az idén december közepétől érvényes új szabályok szerint ugyanis külföldi befektetők 30 ezer dollárnyi alaptőkével kiskereskedőcéget, 60 ezer dolláros beruházással már nagykereskedelemre és export-importra jogosult vállalatot alapíthatnak – tudtuk meg Forintos Róberttől, a Tradelande Kft. vezetőjétől. Várható, hogy az új rendeletek hatálybalépése után egyre több európai cég teszi próbára magát a kínai piacon, az óvatosság viszont ajánlott. A belföldi előírások és adók útvesztői, a számunkra szokatlan kereskedelmi kultúra, az európaitól eltérő piaci követelmények és igények kemény kihívás elé állítanak minden céget.
A nagy társadalmi és régióbeli különbségek ellenére óriási beruházások, gigantikus építkezések zajlanak manapság Kínában, ami szintén felpörgeti a belső gazdaságot. Odáig jutott a növekedés, hogy az állam inkább visszaszorítja a fejlesztéseket, nehogy túlságosan megterheljék az energiaszektort. Egy felmérés szerint a világ cementiparának hatvan százaléka Kínához köthető, ezen belül a pekingi beruházások tizenöt százalékkal részesednek. A Kínába látogatót leginkább az óriási építkezések lepik meg, főként, hogy Peking a 2008-as olimpiára, Sanghaj pedig a 2010-ben megrendezendő világkiállításra készül.
Mivel a saját tulajdonú lakás a legtöbb városlakónak nagyon drága, a kínaiak a megkeresett jövedelmüket a fogyasztásra költik. Óriási a keletjük például az elektronikai cikkeknek, az autóknak, a motorkerékpároknak, és egyre több kínai utazik. Az ország lakossága közül kétszázmillió ember számít jómódúnak, elsősorban rájuk épül a turizmus. A gazdasággal együtt fejlődik a közlekedés, ezen belül legfőképpen a légiipar. Jórészt a gazdasági eredményekre, a két ország közötti kapcsolatok fejlesztésére, illetve a növekvő kínai idegenforgalomra alapozta a Malév Rt. a Budapest–Peking közötti közvetlen légi járat indítását, a két város közötti forgalmat a Hainan Airlinesszal együtt bonyolítják le. Mára Kína vált a repülőgépgyártók egyik legnagyobb megrendelőjévé.
A sanghaji mágnesvasút tavaly decemberi átadását követően ugyancsak 430 kilométeres óránkénti sebességre alkalmas vonalat építenek Pekingben, ezt az olimpia évében tervezik forgalomba helyezni. A kormány eltekintett a mágnespálya kiépítésétől Peking és Sanghaj között a horribilis költségek és a pénzügyi kockázatok miatt. Ilyenformán a legvalószínűbb az, hogy lesz ugyan gyorsvasút, hagyományos pályán, amely 250–320 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedik.



Hárommilliárdos deficit. Magyarország Kína legnagyobb kereskedelmi partnere a régióban, a forgalom az 1998-as 450 millió dollár hétszeresére nőtt 2003-ban. Kína tavaly hazánk hatodik legnagyobb kereskedelmi partnerévé lépett elő. A kétoldalú áruforgalom értéke tavaly 3463 millió dollár volt, ezen belül a magyar export 177,5 millió dollárt, az import 3285 milliót ért el. Tavaly a magyar kivitel 15 százalékkal, a Kínából származó behozatal 57,5 százalékkal bővült; a kereskedelmi deficit meghaladta a 3,1 milliárd dollárt. (Sz. Cs.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.