Sikerország lehet a jövőben Kína

Miközben az olimpia következtében várt reklámpiaci pluszbevételekben némi elmaradás mutatkozik, nem panaszkodhat a szakma: a nemzetközi és a magyar piacon is jelentős bővülés prognosztizálható, s a tavalyi mutatók is jók voltak. A hazai reklámtortából a legnagyobb szelet a televízióké, míg a nyomtatott sajtó hirdetési piaca új lendületet kapott. Takács Ildikó, a Reklám Világszövetség alelnöke rámutatott: a magyar reklámiparnak az uniós csatlakozás nem hozott komoly változást, mert a szakma felkészült rá. A bővítés pluszbevételeket hozhat, de újabb ügynökségek megjelenése is várható. A nemzetközi reklámpiacon pedig Kína komoly fejlődés előtt áll.

Csákó Attila
2004. 09. 30. 17:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánkban évről évre nőnek a reklámbevételek. A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) statisztikája szerint, amíg 2000-ben 111,6 milliárd forint jutott reklámra, 2002-ben már 124, tavaly pedig 134,9 milliárd forint. A Médiadiagnózis számítása szerint – amely listaáron számol – 2000-ben 224, két évvel később 318,4, míg a múlt esztendőben 368,8 milliárd forintot költöttek reklámra. A szakemberek az idei esztendőben is inflációt meghaladó bővüléssel számolnak. A 2001. szeptember 11-i terrorcselekmények után kialakult visszaesésnek, stagnálásnak a reklám világpiacon vége, s megindult a bővülés. Ugyanakkor valamivel szerényebb mértékben realizálódtak a reklámbevételek az olimpia miatt a világban, mint amit a szakma várt, holott a nagy nemzetközi sportesemények mindig jókorát lendítenek a reklámcégek büdzséjén.
Takács Ildikó, a Reklám Világszövetség (IAA) alelnöke lapunknak elmondta: Európa és az Egyesült Államok rivalizálása mellett Ázsia is megjelent, s hatalmas lépésekkel fejlődik. A gazdaság bővülése elsősorban Szingapúrban, Kínában és Vietnamban magával hozza a reklámipar expanzióját is. Megfigyelhető, hogy miközben Tajvanról számos cég telepedett át Kínába, s megjelentek a multinacionális reklámvállalatok, szép számmal találni kínai vállalkozásokat is. Utóbbiak komoly előnye a szorgalmuk és a kitartásuk, ami miatt a jövőbeni sikerük szinte garantált. A világpiac bővülésével párhuzamosan növekedésnek indult a magyar piac is, hiszen ez nagyban függ a nemzetközi folyamatoktól, a gazdasági helyzettől.
Az alelnök rámutatott: a magyar reklámiparnak az uniós csatlakozás nem hozott komoly változást. Fennakadás és probléma azért nem volt, mert a szakma már a bővítés előtt megismerte a közösségi normákat, elvárásokat, s praktikusan ennek megfelelően segítette kialakítani a reklámtörvényt. A jogszabály bizonyos szempontból meg is előzte a közösségit. A dohányreklám-tilalom például nálunk már korábban hatályba lépett, mint az EU-ban. Az uniós bővítés ugyanakkor hozhat pluszbevételeket a szakma számára, hiszen újabb szolgáltatások és termékek megjelenése esetén ez teljesen egyértelmű, várható. Ezzel párhuzamosan újabb ügynökségek megjelenésére is lehet számítani.
Takács Ildikó kiemelte: a hazai reklámtortából még mindig a televízióké a legnagyobb szelet. A nyomtatott sajtó hirdetési piaca pedig új lendületet kapott, s nem igazolódtak be azok a korábbi várakozások, miszerint az on-line megjelenésével egyre apadni fog e szegmens bevétele. Ugyanakkor a fiatalok az internetet gyakran használják, ezért az ő megszólításukhoz elengedhetetlen és hatékony eszköz az on-line hirdetés. A szakember állítását támasztja alá az MRSZ statisztikája: múlt évben a televíziós reklámra nettó 55,8 milliárd forintot fordítottak, míg a sajtóra 55,7. A közterületi médiára 11,3, rádióra 9, mozira 0,9, az internetre 2,2 milliárdot költöttek a cégek. A Médiadiagnózis – amely listaáron számol – televíziós reklámbevételre 242,6, írott sajtóra 88, közterületre 21, rádióra 15,9, mozira pedig 1,3 milliárdos bevételt számol.
Takács Ildikó szerint a reklámtörvény olyan, amilyen, s lenne mit javítani rajta. A nagy ügynökségek ugyan hirdetnek a közszolgálati televízióban is, ám ez még messze nem az a bevétel, mint amit el lehetne érni. A Magyar Televíziónak megvan az esélye, mert ha műsorstruktúráját, szerkezetét megváltoztatja, s informatív, szórakoztató műsorokat készít és/vagy sugároz, reklámbevétele is nagyon gyorsan emelkedhet. A szakmának pedig szüksége van a közszolgálati szegmens bevételére is.
A reklámszabályozásról az alelnök ekképpen vélekedik: a reklámot lehet törvénnyel és lehet önszabályozással koordinálni. Angliában nincs törvény, csak önszabályozás, mégis jól működik a piac. Ugyanakkor Bulgáriában csak törvény van, nincs etikai kódex és önszabályozás. Ezért a közeljövőben – az Európában elismert – magyar önszabályozást, annak anyagát akarják átvenni. Idehaza pedig gyakorlattá vált, hogy a megjelenés előtt bemutatják a reklámot az önszabályozó testületnek, hogy az megfelel-e a szakmai kritériumoknak. Ezzel végleg megakadályozhatók az olyan vitás és közfelháborodást okozó reklámok, mint voltak korábban a televíziókban vagy a közterületen. Ezért sincs szükség annak a javaslatnak a megvalósítására, amely bevezette volna a helyreigazító reklámot.
Takács Ildikó az országreklámról, a nemzeti kép kialakításáról így vall: országimázsra szükség van. Ezt a kérdést van, aki rosszul, van, aki jól fogja fel, ám előrelépés eddig nem történt, holott ez mindannyiunk érdeke lenne. Pozitív példa lehetne az ír, ahol a kedvező országkép kialakításával tették vonzóvá országukat, s ezzel a kormány és az állampolgárok is csak nyertek. E kérdésben a reklámszakmának kész koncepciója van, amit a civil társadalom is támogat. Takács Ildikó bízik abban, hogy az új kormány ezt észre fogja venni, s igénybe veszi a szakemberek munkáját. Az alelnök kiemelte: Európában és a világban nemcsak a magyar reklámdiplomácia, de a kreativitás is elismert. Sok nagy műhely itt készítteti el filmjeit, kampányát, s viszi szét a világban. Igaz, ebben az is közrejátszik, hogy a költségek még mindig alacsonyabbak, mint Nyugat-Európában. A magyar szakemberek elvándorlása pedig nem fenyeget, hiszen az itteni bérek közel járnak a nyugati szakemberek fizetéséhez.
n
A Reklám Világszövetség Budapesten rendezné meg az elkövetkezendő két esztendő egyikében a regionális konferenciáját.



Elismerés. Takács Ildikót, a Reklám Világszövetség (IAA) szervezeti és működési szabályzati ügyekért felelős alelnökét harmadszor választották újra a szövetség pekingi világkongreszszusán. A szakember továbbra is megtartja az IAA magyar tagozatának tiszteletbeli elnöki, és a kelet-közép-európai régió igazgatói tisztségeit. Az IAA világszerte 95 országban van jelen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.