Válság felé félúton

2004. 09. 02. 18:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beszélhetünk-e hazánkban gazdasági válságról? Elvégre a magyarországi GDP végre elkezdett növekedni, jól alakulnak a kiviteli és behozatali mutatók is, az adatok szerint pedig felfutott az ipari termelés, továbbá bővültek a vállalati beruházások. A kérdés azért is aktuális, mert az ellenzéki pártok szerint a kirobbant kormányválság voltaképpen a magyarországi gazdaság helyzetével és alakulásával függ össze, valamint a költségvetés állapotával. Az alábbiakban a magyar gazdaság és a büdzsé fő sarokszámainak segítségével kísérlünk meg a szóban forgó dilemmára válaszolni.
Tény, hogy Magyarország bruttó hazai terméke, a GDP négy százalékkal nőtt a második negyedévben a 2003-as esztendő azonos időszakához viszonyítva. Elemzők az év egészére egyébként 3,8 százalékos gazdasági növekedést jósolnak, amely egy százalékkal lesz jobb a tavalyi esztendő eredményénél. Első pillantásra ez a produkció nem is tűnik gyengének, ám ha azt vesszük alapul, hogy az Európai Unióhoz csatlakozott országok táborában hazánk ezzel az adattal bizony csak a középmezőnyben foglal helyet, nos akkor nincs miért feszítenie a kormányzó pártoknak. Arról nem is beszélve, hogy a nyugati közösség korábbi tizenöt tagállamában az átlagos bővülés mértéke éves viszonylatban feltehetőleg meghaladja a két százalékot, vagyis a magyar gazdaság az említett GDP-növekedéssel semmi esetre sem számít kistigrisnek. A több évtizedes lemaradást így nehéz lesz behozni.
Kormányoldalról a 2004-es magyar gazdasági „csoda” hivatkozási pontja még az export-import mutatók kedvező alakulása is. Megállapítható, hogy a tavalyi esztendőhöz képest intenzívebb a kivitel növekedése és a behozatal sem veri szét a gazdaság fundamentumait. Azonban az exportvezérelt magyar gazdaság kiviteli boomja főként a Magyarországon megtelepedett, s különböző címeken dotált multinacionális cégek itteni leányvállalatainak kedvező. A hazai kis- és közepes vállalkozások – amelyek felkarolása, feltőkésítése elvileg nemzeti érdek, mellesleg Nyugat-Európában ténylegesen is az – jobb esetben is csak beszállítói lehetnek ennek a vállalati szegmensnek. A magyarországi kis cégek helyzete sajnos egyre kilátástalanabb: nem jutnak bankhitelhez, így elképesztő méreteket ölt a kistársaságoknál és egyéni vállalkozásoknál a körbetartozások mértéke, illetve a kötelezően kirótt állami elvonások (adók és járulékok) továbbra is jelentős tehertételnek bizonyulnak. A kiírt pályázati lehetőségek bürokratikusak, uniós forrásokra pedig nem is számíthatnak, miután a brüsszeli pénzek elnyeréséhez szükséges háttérapparátussal többségük nem rendelkezik. Gondjaikat tetézi, hogy az EU-követelményeknek való, elsősorban műszaki és környezetvédelmi megfelelés a minimális erőforrásaikat is leköti.
Bár idén a vállalati beruházások értéke is nőtt, a statisztika szerint a bővülést a lakásépítést is magába foglaló ingatlangügyletek, a különböző szolgáltatások és a feldolgozóipar viszonylagos erősödése generálta. Ugyanakkor a mezőgazdasági beruházások a múlt esztendőhöz képest csaknem 40 százalékkal (!) maradtak el a 2003-as évhez képest. Ennek oka: az agrárfejlesztések volumenét alapvetően befolyásoló támogatási rendszer az uniós csatlakozás következtében megváltozott, vagyis a támogatható beruházások köre leszűkült.
S nem kerülhetjük meg azt sem, hogy az infláció az Európai Unión belül éppen Magyarországon a legmagasabb. Szakértői előrejelzések alapján a drágulás mértéke éves vonatkozásban megközelíti a hét százalékot, jövőre pedig ettől valamivel alacsonyabb mértékű pénzromlás várható. Még rosszabb a helyzet, ha azt vizsgáljuk, hogy az egyes termékek közül a legszükségesebbek, vagyis az élelmiszer-ipari cikkek kerülnek jóval többe, mint tavaly: ezen a területen a drágulás mértéke eléri a 20 százalékot. A kenyér és a kifli mellett persze egyre drágább az energia ára, és többet fizetünk a lakhatási költségekért, a gyermek taníttatásáért, a menetjegyekért vagy az autószervizért is. Ide kívánkozik, hogy eközben a reálbérek csak 0,3 százalékkal nőnek a tavalyi adathoz képest, azaz: fizetésünk lényegében stagnál.
Az MSZP és az SZDSZ politikusai gyakran hivatkoznak arra is, hogy 5-6 százalékos munkanélküliségi ráta az unión belül „példátlanul” alacsony. Ennek hátterében az áll, legalábbis így érvelnek a kormánypárti honatyák, hogy egyre több az új munkahely. Nos, azért ilyen „jó” a mutató, mert hazánkban sajnos egyre kevesebb az aktív, vagyis a mérhető munkaerő. Tudniillik: a tízmilliós országból alig négymillióan dolgoznak. Akadnak persze átmenetileg ható állami programok, például a közhasznú munkák, ám ezek nem orvosolják az említett problémát. Mellesleg a szóban forgó aránnyal Európában csak Romániát körözzük le, vagyis százezrével kellene új munkahelyeket teremteni.
Ám van hová fejlődnie a magyar régióknak is. Ha esetleg valaki elfelejtette volna, a 2002-ben hatalomra jutott baloldali pártok a regionális különbségek mérséklését ígérték. Ennek éppen az ellenkezője valósult meg, hiszen a kimutatások szerint nemhogy csökkentek volna, sokkal inkább nőttek a térségi eltérések. Olyannyira, hogy az unióhoz csatlakozott – tehát nem a nyugat-európai államok tartományairól beszélünk – országok táborában hazánk egyes keleti térségei a legszegényebb térségeknek számítanak. Ezeken a helyeken (Borsodban, Hevesben és az Észak-Alföldön) a munkanélküliség az országos átlag kétszerese, sőt egyes körzetekben eléri a 20 százalékot is. A fizetések nagyon alacsonyak: 40–50 ezer forintból élnek az emberek. S eközben jogállami módszerekkel folyik a falurombolás: bezárják a postákat, csökkentik a vasútvonalak számát, körzetesítik az iskolákat, a településekről pedig távoznak a háziorvosok.
Ha lehet még valami siralmasabb, az bizony a költségvetés állapota. A kiszivárgott információk szerint a büdzsé hiányprognózisát 74 milliárd forinttal emelte meg a Pénzügyminisztérium, így aligha lesz tartható a 2004-re belőtt deficitcél. A pénzügyi tárca mellesleg ezt hivatalosan is elismerte, hiszen már a minisztérium is 4,6 százalékos, GDP-arányos deficitcéllal számol, szemben az eredetileg tervezett 3,8 százalékkal. A Magyar Nemzeti Bank viszont 5,4 százalékos hiányt jósol. Persze nemcsak a magas deficit okoz gondot, hanem az is, hogy a büdzsé tátongó lyukait immár a hazánkba áramló működő tőke sem képes betömni. Az elmúlt években ugyanis látványosan gyengült versenyképességünk. Aki ezt nem hiszi, menjen át Szlovákiába: északi, egyébként fejletlenebb szomszédunk az összes valamirevaló vállalatot magához csalogatta. S ide vonatkozik, hogy a büdzsé tavalyi évi végrehajtásának ellenőrzése kapcsán az Állami Számvevőszék (ÁSZ) tegnap kifogásolta a költségvetési tervezés hiányosságait, a gazdálkodás belső fegyelmezetlenségét. Az ÁSZ felhívta a figyelmet a nagy ellátórendszerek állandósuló problémájára és a reformok hiányára is.
Nagy kérdés, hogy a magát szociáldemokratának és liberálisnak címkéző – éppen újjáalakuló – kormány a ciklus hátralévő részében mit is tud tenni a gazdasági és társadalmi problémákkal. Képes lesz-e serkenteni az üzleti környezetet, hogy új munkahelyek létesüljenek, s ezáltal javuljanak az életkörülmények. A bevezetőben feltett kérdésre, miszerint válság van-e vagy sem, a jelenlegi ismereteink szerint azt tudjuk felelni, hogy félúton járunk. A válság felé vezető félúton.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.