A politika jött a tőzsdére, és nem fordítva

Az árfolyamnyereség-adó tervezett bevezetésével a kormány lényegében hadat üzen a megtakarításoknak, az öngondoskodásnak és annak a magyar vállalati szektornak, amely a tőkepiacon próbálna forráshoz jutni. Mindezt lapunknak adott interjújában fejtette ki Szalay-Berzeviczy Attila, a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) elnöke, aki szerint a magyar börze pozíciójának erősítése nemzeti érdek.

2004. 10. 28. 17:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön a napokban a Részvények a Budapesti Értéktőzsdén című könyv 2004. évi kiadása apropóján a kiadványból egy-egy fekete szalaggal átkötött példányt juttatott el Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek és Draskovics Tibor pénzügyminiszternek, mivel a rendszerváltás óta „senki sem mért még olyan csapást a tőzsdére, mint a mostani kormány, ha érvényesíti akaratát” a bevezetendő adótörvény-módosításokkal. Nem gondolja, hogy a tőzsde túlságosan beszállt a politikába?
– Nem a tőzsde jött a politikához, hanem a politika jött a tőzsdéhez, ráadásul elég durván. És amilyen az adjonisten, olyan a fogadj- isten. A tőzsde nem kért pénzt vagy privilegizált bánásmódot a költségvetéstől. A tőzsde pusztán annyit szeretne, hogy ne legyen ideológiai és választási csatározások kereszttüzében. Egyébként a kormány képviselőinek több helyütt több alkalommal feltettem négy kérdést, amire azóta is várom a tisztán szakmai választ: miért tartják fontosnak az árfolyamnyereség-adó bevezetését a lakosság ma mért 1,81 százalékos részvénytartási aránya mellett, ha a választási ígéretüknek megfelelően azt éppen eltörölték, amikor ez a szám még 2,36 százalék volt 2001 végén? Miért kívánják diszkriminálni a különböző pénzügyi megtakarításokat azzal, hogy – szemben a kamatjövedelmekkel– adóztatnák a nyereség- és az osztalékjövedelmeket? Mit tesz a kormány a lakossági megtakarítások ösztönzéséért és a struktúrájuk modernizálásáért? S végül: hogyan kívánja a kormány ösztönözni és támogatni a hazai középvállalatok tőzsdei bevezetését, amelynek egyébként erősen kedvez most a javuló reálgazdasági környezet és a száguldó BUX index?
– Ezek szerint nincs egyeztetés a Budapesti Értéktőzsde és a magyar kormány között szakmai kérdésekben, noha a 25 százalékos árfolyamnyereség-adó jövő évi bevezetése jelentősen befolyásolhatja a piaci mechanizmusokat, illetve a befektetések alakulását.
– A szakma széles körben és egységben fejtette ki folyamatosan szakmai ellenérveit az árfolyamnyereség-adóval kapcsolatban. Szeretném hangsúlyozni, hogy a tévhittel ellentétben a nyereségadó nem egy vékony, vagyonos réteget érintene negatívan, hanem a teljes magyar lakosságot, amely megtakarítását magyar vállalatok részvényeibe fektethetné hosszú távra. Azokat a magyar vállalatokat is sújtaná, melyek munkahelyteremtés céljából a beruházáshoz szükséges pénzt nem bankoktól felvett hitelből szeretnék finanszírozni, hanem nyilvános részvénykibocsátáson és tőzsdei bevezetésen keresztül. Ráadásul, ha drágítjuk a tőkét, azzal rontjuk a magyar gazdaság versenyképességét is.
– A Pénzügyminisztérium viszont azt kommunikálja, hogy a lakosságnak csak nagyon kis hányadát érinti a 2005. január 1-jétől bevezetendő, a tőzsdei részvényekre vonatkozó árfolyamnyereség-adó, miután az összes adózónak alig öt-hat százaléka vallott be tőzsdei árfolyamnyereséget. Tehát a tőzsdeelnök a vagyonos embereket óvja?
– Ezzel éppen saját maguk ellen érvelnek. Ha a kormány szerint valóban csak ilyen kevés ember tart ma részvényt a kezében, akkor az adókivetés helyett – amely ezek szerint tényleg nem tud látványosan segíteni a költségvetési hiányon – miért nem ösztönző intézkedéseket jelent be, melynek köszönhetően a hazai vállalatok részvényeinek egyre nagyobb hányada kerülhetne ismét a magyar lakosság kezébe. Ma egyébként 160 ezer ember rendelkezik értékpapír-számlával, ezen túlmenően pedig az árfolyamnyereség-adó további kétmillió nyugdíjpénztári tagot sújtana közvetetten, hiszen a pénztári vagyont egy kiszáradt piacon csak kedvezőtlenebb hozamfeltételek mellett lehet kezelni.
– Kérem, fejtse ki, hogy a mai gazdasági helyzetben mi a szerepe a pesti tőzsdének.
– A tőzsde a magánbefektetések és a vállalati forrásigények találkozási pontja. Egy erős, versenyképes magyar gazdaságnak az elemi érdeke, hogy fejlett és a politika által is támogatott nemzeti tőkepiaca legyen, ami akár a szomszédos országok vállalatait is a budapesti parkettre vonzhatja. Szeretném, ha a Mol és a BorsodChem varsói bevezetéséhez hasonlóan szlovák, horvát, osztrák vállalatok jönnének a magyar börzére. Ám a tervbe vett intézkedés fenntartja, sőt tovább rontja a lakossági megtakarítások egyébként sem egészséges szerkezetét, gyengítve ezzel a hazai középvállalatok tőkéhez jutási esélyét. Ráadásul hátrányosan befolyásolja a BÉT helyzetét és szerepét a régión belül. Pedig a pesti börzének éppen erősödnie kellene, amely adottságai révén egy kelet-közép-európai tőzsdeszövetség létrejöttében és későbbi működésében kiemelkedő szerephez juthatna. Ez nemzetgazdasági érdek is, hisz a BÉT ma közel 14 milliárd eurónyi külföldi befektetést köt le.
– Más országokban is létezik árfolyamnyereség-adó.
– Igen, létezik, de engem csak egy szempontból érdekelnek a külföldi példák. Másutt nem szokás diszkriminálni a különböző pénzügyi megtakarításokat. Vagy a személyi jövedelemadó részeként kezelik a tőkejövedelmeket, vagy egységes a kamat-, az osztalék- és az árfolyamnyereség-adó. Egyébként mindegyik országnak más és más a maga problémája és célja. Nálunk az alacsony megtakarítási kedv, az elavult megtakarítási struktúra és a lakosság hiányos pénzügyi-befektetési ismeretének problémáját kell orvosolni.
– Tőlünk nyugatra milyen a befektetési hajlandóság?
– Az Amerikai Egyesült Államokban a tőzsdei részvények negyven százalékát birtokolja a lakosság. Nálunk a börzén forgó értékpapírok 80 százaléka külföldiek tulajdonában van. Egyébként egy megemelt osztalékadó és egy bevezetett árfolyamnyereség-adó csak és kizárólag a hazai lakosságot érinti, mivel a külföldiekre a nemzetek között létező kettős adóztatási egyezmények miatt ezek az intézkedések nem vonatkozhatnak. A külföldiek saját hazájuk költségvetésébe fizetik be a Budapesten elért árfolyamnyereség- és az itt felvett osztalék utáni adót. Így nem történik más, mint hogy kiszorítjuk a magyar lakosságot a részvénypiacról, egyre jobban átengedve a terepet a külföldi befektetőknek, akik a magyar vállalatok értékének növekedése után más kormányokat juttatnak mind több árfolyamnyereség- és osztalékadóhoz.
– Ugyanakkor a kormány gesztusokat is tesz: jelezte, hogy kész támogatni a cégek tőzsdére jutását a költségvetésből. Sőt, százmillió forintot is elkülönít erre a célra. Mire elegendő ez a pénz?
– A kormány ugyan elkülönített százmillió forintot, hogy támogassa a kis- és középvállalkozások tőzsdére jutását, így azonban nem lesz kit támogatnia, hiszen az új adó miatt nem lesz olyan cég, amelyik izgalmas megoldásnak tartaná a tőzsdét, magára vállalva egy elég költséges bevezetési procedúrát. Így pedig nem igazán érdekes kérdés, hogy mire elég száz millió forint. A tisztánlátás kedvéért néhány adat: ma egy 1-2 milliárd forintos cég tőzsdei bevezetése körülbelül 30-40 millió forintba kerül, amiből egy forint sem üti a BÉT kasszáját. Ez az összeg a könyvvizsgálók, tanácsadók, kibocsátást szervezők, jogászok, a jegyzési garancia és a jegyzési tájékoztató elkészítésének a költségét fedezi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.