Az elmúlás személyessége

Fáy Zoltán
2004. 10. 30. 15:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki a forgalmas Fiumei útról a sírkert felé fordulva a temetésfelvétel felé sétál, az épület emeletén érdekes kiállításra találhat. Itt működik az ország egyetlen kegyeleti múzeuma, amely szándékai szerint az egész Kárpát-medence városi és falusi temetési szokásait hivatott gyűjteni, feldolgozni és bemutatni – legalábbis az elmúlt száz–kétszáz év tekintetében. Sajnos a rendelkezésre álló kiállítási terület határt szab a bemutatás mélységének.
Hargittai Emil, a Kegyeleti Múzeum vezetője elmondta, hogy az intézmény a rendszerváltás után alakult meg, amikor már nem volt ideológiai akadálya a gyűjtemény létrehozásának. A kiállítás csupán egyteremnyi anyaggal nyílt meg 1991-ben, amely a budapesti és a város környéki temetkezési emlékekből gyűlt össze, aztán 1992-ben költöztek mostani helyükre, s a következő évben kaptak állami működési engedélyt. Ekkor terjesztették ki gyűjtési körüket a mai Magyarország egész területére, majd amikor újabb teremmel bővült a múzeum, már arra is vállalkozhattak, hogy az egész Kárpát-medence területéről szerezzenek be temetkezéssel kapcsolatos emlékeket. A múzeum fenntartója, a Temetkezési Intézet Rt. ugyanis nagyobb, jelentősebb kiállítás létrehozására szánta el magát. A kutatásokat könyvtári és levéltári rész is segíti.
A múzeumba lépő látogatók először különböző tájegységek temetési szokásaival ismerkedhetnek meg. Itt látható a csökölyi fehér gyász, a csitári, széki, burgenlandi, délvidéki temetkezési szokások néhány fontos vagy érdekes tárgyi emléke. Bepillantást nyerhetünk a tápiósági, mezőkövesdi, Bakony vidéki gyászolási szokásokba, valamint a Magyarországon élő nemzetiségek temetkezési kultúrájába is. A terem közepén a mexikói halottak napjának fényképei az időszaki kiállításhoz kapcsolódnak. A mienktől kissé talán idegen dél-amerikai kegyeleti szokásokat és tárgyakat felvonultató tárlat egy ősi kultúra továbbélésének emlékeit mutatja be.
A következő teremben a XX. század eleji városi gyász- és halotti pompa néhány kiemelkedő emléke látható. Üveges és oszlopos, egyedi bányászszertartás-kocsikat láthatunk, valamint több „Szent Mihály lovát”, a vitrinekben gyászhuszár-egyenruhákat, halotti lószerszámokat, hímzett lótakarókat. A terem falain kézikandeláberek, gyertyatartók, zsinóros díszbotok láthatók, valamint néhány jelentősebb, XX. századi budapesti temetési menet fényképe.
A negyedik helyiségben a gyászszertartásokon használt kellékeket, egyházi öltözékeket, női gyászruhákat, szertartáskönyveket, ima- és énekeskönyveket láthatunk, s külön tárlóban kaptak helyet a magyar színészek halotti maszkjai. Innen nyílik az egy szinttel lejjebb lévő kiállítótér, amely a temetők jellegzetes tárgyi emlékeit hivatott bemutatni. Így a váci „Fehérek temploma” régészeti feltárásából származó fakoporsót, szegecsekkel díszített és festett koporsófedeleket, a szegvári fűzfa koporsót, ércszarkofágokat, egy ritkán alkalmazott szívurnát és a hollóházi porcelángyár teljes urnaválasztékát. „Ez az ország egyetlen kegyeleti múzeuma – mondja Hargittai Emil –, ezért nagyon sok műtárgyat kölcsönzünk más kiállításokhoz, de magángyűjtemény lévén, sajnos nem kapunk állami támogatást, és többnyire nem is pályázhatunk.”
S hogy mi lehet egy kegyeleti gyűjtemény célja? A múzeumvezető szerint változást szeretnének előidézni látogatóikban. „Hozzánk időnként olyan gyermekek is jönnek – mondja –, akik számára a halál tabu, nem beszélnek róla, rettegnek tőle. Ezért is alakítottuk ilyen formára a kiállítást, hogy ne legyen benne semmi rémisztő. Nem a pestiskoporsó látványának borzalmát akarjuk hangsúlyozni, hanem a történelmi tényt, hogy II. József rendelkezése nyomán hogyan alakult a halotti rituálé. És ugyanígy akarjuk bemutatni a temetési ceremóniákat fényképeken. A mi feladatunk, hogy lefordítsuk, hétköznapivá tegyük a gyász lényegét és szertartását.
Voltak olyan iskolás látogatóink, akik megálltak a bejáratnál, és azt kérdezték, vannak-e itt szellemek. Azt mondtam nekik, hogy igen, vannak. Itt van Kossuth, Deák, Vörösmarty szelleme.”
A halálhoz, elmúláshoz, gyászhoz való viszonyunkra erőteljesen rányomták bélyegüket a kommunizmus évtizedei. E korszak reprezentatív halotti kultúráját jól példázza a munkásmozgalmi mauzóleum története. Mint Hargittai Emil elmondta, több mint húsz évig tartott a szinte nyomasztóan monumentálisra tervezett emlékhely építése. A Kegyeleti Múzeum archívumában fellelhető a műszaki tervdokumentáció, az építkezéssel kapcsolatos levelezés, sőt még az a politikai bizottsági határozat is, amely a munkásmozgalom harcosainak „besorolását” tartalmazza. A terveket 1957-ben fogadták el, és a teljes megvalósítást a központi költségvetésből finanszírozták volna. Valaki azonban megakadályozta a tervek teljes megvalósulását. Ennek köszönhető, hogy a Fiumei úti sírkert megmaradt.
A hétköznapi életben a temetési szertartásrendek megváltozásával, a polgári temetés terjedésével kezdődött el a hanyatlás. Hargittai Emil szerint döntő váltást jelentett a második világháború is, amikor átvonult az országon a front. Megváltozott a halál megítélése. Részint hétköznapivá vált az elmúlás, részint – talán a félelem miatt – a háború átélői elidegenedtek a haláltól és a gyásztól, lassan megszűnt az elmúlás személyessége. Később a civil temetkezések gyakoribbá tételéért, az egyháziak viszszaszorításáért külön hivatalokat hozott létre a hatalom, és a gyakorlati megvalósítás érdekében olyan nyomtatványokat adtak ki, amelyek meghatározták a nem egyházi temetés rendjét. Ezek a törekvések Hargittai Emil szerint még tudat alatt is hatottak. Lassan nem az okozott traumát, hogy csöndben meghalt a legközelebbi hozzátartozó, hanem annak az ismeretlennek a sorsa, akit 1944 karácsonyán lelőttek. A társadalom fokozatosan eltávolodott a haláltól és a gyásztól.
A Kegyeleti Múzeum vezetője úgy véli, hogy az embereket vissza kell vezetni a halál személyességéhez. A gyerekeket hozzá kell szoktatni, hogy a gyász, a kegyelet az életünk része. Nyugat-Európában sok iskolában oktatják a kegyeleti kultúrát. Nálunk csupán egyetlen gimnáziumban lehet megismerkedni – választható tárgyként – a magyar temetési kultúrával.
A temetkezés elidegenítő, személytelen effektusait a rendszerváltás után új, sokszor kétes értékű, esetenként egyenesen ízléstelen temetkezési szokások erősítették. Hargittai Emil szerint a temetésekben, a halotti kultúrában a hozzátartozók reprezentációs vágya érhető tetten. A funerális művészet mellett természetesen jelenik meg a funerális giccs. Hosszú távon azonban remélhetőleg nem ez utóbbi lesz a meghatározó temetkezési kultúránkban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.