Az elnök és a kamatláb

Mellár Tamás
2004. 10. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizonyára nem véletlen, hogy a Gyurcsány-kormány akkor indította törvénymódosítási manővereit a Magyar Nemzeti Bank függetlenségének felszámolására, amikor Finn Kydland és Edward Prescott megkapta a közgazdasági Nobel-díjat. Közismert, hogy ez a két kutató vetette fel először a gazdaságpolitikák időbeli inkonzisztenciájának kérdését, s a probléma feloldásaként javasolta a monetáris politika megszabadítását a reálgazdasági (GDP, munkanélküliség) céloktól, hogy kizárólag az árstabilitás biztosítása legyen az egyetlen feladata. Ennek nyomán indult el az a tendencia a fejlett országokban, amely a jegybankok függetlenségét eredményezte, és utalta kizárólagos felelősségi körükbe az infláció féken tartását. Jól időzített kis figyelmesség a javaslat az MSZP–SZDSZ-kormány közgazdász szakértőitől. Bár lehet, hogy a gesztusnál nyomósabb indokok is vannak, nevezetesen egy új doktrína vagy egy új közgazdasági iskola elindítása, amely új korszakot nyit(hat) a közgazdasági gondolkodásban.
A kormányzati logika kristálytiszta és jól érthető. A korszakos felismerés a következő: gazdasági bajainkért egyedül és kizárólagosan a magas kamatláb a felelős. Ha ugyanis a kamatláb alacsonyabb lenne, akkor kisebb lenne az államadósság után fizetendő kamatkiadás, és így automatikusan megoldódna az államháztartási deficit problémája is. (Az államháztartási deficit csökkentésében nincs konszenzus a kormányon belül sem, hiszen a szakértőnek számító, közgazdász végzettségű – igaz, csak estin végezte a KISZ-titkárság mellett – miniszterelnökünk szerint a költségvetési egyensúly nem fontos dolog, az embereket nem érdekli.) Ugyancsak jótékony hatást fejthet ki az alacsonyabb kamatláb a beruházásokra, ami pedig tudvalévőleg a gazdasági növekedés motorja. Mindezen túl a mérséklődő kamatok gyengítenék a forint árfolyamát, a leértékelődő hazai valuta jelentős ösztönzést jelenthetne az exportra, miközben mérsékelné az importot. E két ellentétes irányú mozgás pedig a külkereskedelmi és folyó fizetési mérleg javulását hozhatná el. Summa summarum, mindenekelőtt és -felett csökkenteni kell a kamatlábat – szól a mélyen szántó szakmai következtetés.
De vajon miért nem csökken a kamatláb? – fogalmazódik meg a kérdés sok, a gazdaság állapotáért aggódó emberben. Azért – adódik pofonegyszerűen a válasz –, mert a jegybank független, és nem lehet utasítani a vezetőjét a csökkentésre, s aki önszántából erre nem hajlandó, mert a gonosszal cimborál, nem az ország érdekét nézi, hanem kinevezői utasításait követi még ma is. Nosza őt kell eltávolítani a posztjáról, vagy ha nem lehet, akkor legalább korlátozni a jogkörét. Hiszik, nem hiszik, ennyire egyszerűen egyenesbe lehet hozni a gazdaság dolgát. Csak alkotó módon kell tanulmányozni a szocialista múlt haladó hagyományait. Emlékezzünk csak, amikor baj volt az energiaellátással vagy a tervteljesítéssel, akkor előbb vagy utóbb mindig fény derült valamilyen szabotázsakcióra, mindig lelepleződött a polgári kártevők aknamunkája (a sort a híres MAORT-per indította). És ilyenkor nem szabad habozni, problémázni a „polgári törvényességen”, gyorsan kell cselekedni. Elvégre az ország boldogulása érdekében történik minden, s végül is a cél szentesíti az eszközt, nemde?
Sokan most azt mondják, hogy később, a hetvenes–nyolcvanas években ezt a gazdaságpolitikai gyakorlatot voluntaristának ítélték. Persze az lehet, de kit érdekel ez ma már. Itt és most sokkal egyszerűbb egy bűnöst találni, s ez jobban kommunikálható a sajtó felé is, mint homályos és bonyolult fejtegetésekbe kezdeni az igazi okokról. Arról, hogy tulajdonképpen a magyar gazdasággal az a baj, hogy igen gyenge a versenyképessége, alacsony a produktivitása, kevés felhasználható többletet tud előállítani, pazarló és alacsony hatásfokú az ellátórendszere, tele van monopol vagy oligopol piaci helyzetekkel, a kisvállalkozások gyengék, fejlődésképtelenek, a területi egyenlőtlenségek egyre aggasztóbban nőnek, a demográfiai helyzet kétségbeejtő stb. Hát nem egyszerűbb azt mondani, hogy mindenről a jegybank fideszes elnöke tehet? Nehezíti a helyzetet, hogy a közgazdászok egy része nem eléggé haladó gondolkodású, és azt meri feltételezni, hogy a jegybanki alapkamat nincs közvetlen és függvényszerű kapcsolatban az államkötvények után fizetendő kamatokkal. Utóbbiakra jelentős befolyást gyakorol a befektetők értékelése, az általános gazdasági helyzetről kialakított véleményük és különösen az egyensúlyi viszonyok, valamint az infláció alakulására vonatkozó várakozásaik. A hazai gazdasági viszonyokkal kicsit is foglalkozó szakember nem gondolhatja komolyan, hogy a kamatlábnak komoly befolyásoló ereje van a beruházásokra. A beruházások meghatározó többségét azok a külföldi többségi tulajdonú cégek végzik, amelyeknek vagy van elég saját tőkéjük, vagy bárhol a világon hitelekhez jutnak. A hitelre szoruló hazai kis- és közepes vállalkozások hiába szeretnének, még ilyen magas kamatláb mellett sem tudnak külső forráshoz jutni. A leértékeléseknél is hasonló a helyzet. Az export kétharmadát a külföldi cégek bonyolítják, s ők nem váltják vissza forintra az exportbevételeiket, tehát őket csak a bérköltség miatt érinti a drága vagy olcsó forint. A hazai vállalkozások számára természetesen fontos az árfolyam, és egészen rövid távon kedvező a leértékelés, de ne feledjük: kicsi, de nyitott ország lévén a leértékelés az import drágulása révén növeli az inflációt és így a termelési költségeket. Amit nyerünk a réven, azt elveszítjük a vámon. Másként fogalmazva: érvényes az a közgazdasági alapszabály, hogy a versenyképességet tartósan nem lehet árfolyam-politikával javítani.
De ne legyünk ilyen földhözragadtak, gondoljunk egy merészet: képzeljük el, hogy valamilyen csoda folytán holnaptól Járai Zsigmond jegybankelnök átadja a helyét egy hithű, szocialista pénzügyérnek. Az új vezér pedig habozás nélkül a tettek mezejére lép és (egy vagy több lépésben) jelentősen csökkenti az alapkamatot a jelenlegi 10,5-ről mondjuk öt százalékra. Mi történne ebben az esetben? Mindenekelőtt nyilván jelentősen gyengülne a forint, minden bizonnyal átlépné a 300 forintos határt az euróval szemben (végre megvalósulna korábbi miniszterelnökünk álma, a forint „ócsítása”). A jelentős leértékelődés következtében természetesen az infláció mérséklődése sem folytatódna, hanem egy-két évre beragadna a 6-7 százalékos sávba (ez a jobbik eset, rosszabb esetben elkezdene felfelé kúszni). S ezzel még messzebb kerülne a monetáris unióba való belépésünk dátuma. De vajon csökkennének-e az államadósság kamatai? Nagy valószínűséggel nem, mert az általános kamatcsökkenést ellensúlyozná a megemelkedő leértékelési várakozás és a magasabb országkockázat. Valószínűleg az exportjövedelmezőség is csak átmenetileg javulna, mert a jelentős leértékelés szabad utat engedne a növekvő világpiaci energiaárak „begyűrűzésének”.
Mi lenne akkor tehát az értelme az egész kamatvágásnak? Mindenekelőtt az, hogy a gyenge forint vonzóbbá tenné a külföldi befektetők számára a privatizációra felkínált javakat. S ez most különösen fontos lenne a kormány számára az adósságlavina megállítása szempontjából. Másrészt a növekvő infláció automatikusan javítaná a költségvetési egyenleget, hiszen a bevételeket növelné, a kiadások reálértékét pedig csökkentené. Harmadrészt pedig így lehetne viszonylag észrevétlenül elinflálni a lakossági jövedelmeket, hiszen a pénzillúzió még mindig uralkodó. Nos, ez a lényege a történetnek, ezek a valóságos mozgatók, amelyek azonban nem kommunikálhatók jól. Ezért kellett tehát reálisnak tűnő indokokat keresni a kormány számára. Az új közgazdasági gondolkodás lényege tehát ebben áll: valóságos céljaidat rejts el, és tégy úgy, mintha a közjó érdekében munkálkodnál. Vagy ez nem is annyira új gondolkodásmód?

A szerző közgazdász, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.