Az elmúlt hetekben megszaporodtak az utasszállító repülőgépeket és légitársaságokat érő fenyegetések, ami miatt számos járatnak idejekorán meg kellett szakítania az útját, hogy bombakeresésnek vessék alá. Bár az utóbbi esetek vaklármának bizonyultak, a beszlani mészárlás előjátékaként felrobbantott két orosz Tupoljev esete még élénken él a biztonsági szakemberek emlékezetében.
Találtak bombának látszó tárgyat egy ausztrál belföldi járaton, aztán telefonos fenyegetés miatt egy New Yorkba tartó görög utasszállítónak kellett leszállnia Londonban. Bár a 301 utasnak nem görbült a haja szála sem, s a stanstedi reptéren lefolytatott átvizsgálás során sem találtak robbanószerkezetet, azt túlzás lenne kijelenteni, hogy életüket nem fenyegette veszély. A brit királyi légierő Tornado vadászgépei ugyanis közrefogták a fővárosban leszállni készülő utasszállítót, és hivatalos közlés szerint „készek voltak arra, hogy lelőjék”. Bár eljárásaik nagyon kifinomultak, s az erre vonatkozó döntési mechanizmusban számos feltételnek kell teljesülnie a tűzparancs kiadásához, hibák előfordulhatnak, és ez tragikus esetben több száz utas halálához vezethet.
Az Olympic légitársaság gépének esete kapcsán a brit sajtó ismét górcső alá vette a szeptember 11. óta átalakított brit biztonsági eljárásokat és terveket. A nemzeti készültséget adó vadászgépek személyzetének kiképzésében külön hangsúlyt fektetnek a fenyegetett vagy furcsán viselkedő civil repülőgépek elfogására és kísérésére. Ilyen helyzet nemcsak akkor állhat elő, ha a gépet eltérítik, hanem akkor is, ha bomba robban a fedélzetén. A megsérült gép irányíthatatlanná válhat, és lakott területekre zuhanhat. Egy ilyen gép lelövésével is további életeket menthetnek meg – szól az indoklás. Bár az eljárások egyes részleteit azok sebezhetősége miatt titokban tartják, a híres Jane’s kiadóvállalat szállítással foglalkozó szakértői szerint a kommunikációs csatornák lehetővé teszik, hogy ilyen helyzetben maga Tony Blair kormányfő vagy Geoffrey Hoon védelmi miniszter döntsön. Mivel adott helyzetben a döntésnek rendkívül gyorsnak kell lennie, elképzelhető, hogy ilyen esetekben a légierő parancsnoka vagy a légvédelem ügyeletes főtisztje adja ki a tűzparancsot. Mivel a történésekről először a kísérő vadászgépek pilótái értesülnek, ezért nem lehet kizárni, hogy a terrorakció nyilvánvaló megkezdésekor – például ha a gépet zuhanásban egy településre irányozzák – nyomban cselekedhetnek maguktól.
Az utasszállítókkal végrehajtott terrorakciókkal szemben azonban az elmúlt három évben foganatosított intézkedések sem lehetnek teljesen hatásosak. Erre jó példa volt az Olympic egy másik New York-i járatának esete, fedélzetén 295 utassal. Ezt a repülőt már Írország felett érte a bombafenyegetés, melynek nincsenek vadászgépei, így semmi esélyük nem lett volna egy terrorakció elhárítására. Mindazonáltal egy jól működő légvédelmi rendszer sem képes a megfelelő ellenlépésekre, amennyiben a gépeltérítés vagy
-robbantás a fel- és leszállási fázisban történik. Számos nagy forgalmú repülőtér megközelítési útvonala sűrűn lakott területek felett van kis magasságban, ahonnan a bombává vált utasszállító néhány másodperc múlva becsapódhat. A sors furcsa fintora, hogy többek között éppen Washington van kitéve ilyen veszélynek. A Reagan nemzetközi repülőtér leszállópályájára ugyanis a Fehér Ház közvetlen közelében fordulnak rá az utasszállítók.

Patrióta-nacionalista kormányok lesznek Európa jelentős államaiban