Csomagolóipar: büntet a kormány

Jelentős költségnövekedést szenvednek el a magyarországi csomagolóipari cégek, mert az elképzelések szerint jövőre termékeik után nem kilogramm, hanem darabszám alapján kell a termékdíjat megfizetniük, ha nem képesek teljesíteni az évről évre emelkedő újrahasznosítási követelményeket. A növekvő terheket a cégek nagy valószínűséggel a fogyasztókra, a lakosságra hárítják majd.

Csákó Attila
2004. 10. 27. 16:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beláthatatlan következményei lesznek annak, ha jövő évtől a jelenlegi kilogramm alapú termékdíj helyett a darab alapút vezetik be. A kormányzat ezt ösztönző javaslatként prezentálja a cégek felé, ám az elképzelés nem más, mint büntetés – nyilatkozta lapunknak Kertész Béla. A Csomagolási és Anyagmozgatási Országos Szövetség (CSAOSZ) főtitkára aláhúzta: a fémdobozos italok esetében a termékdíj-növekedés 103-szoros, míg a műanyag táskák esetén 28-szoros. A fémdobozos italok után eddig kilogrammonként 14,5 forintot kellett leróni, ám a jövőben palackonként 30-at kell, így a kilós ár 1500 forinttá duzzad. A műanyag palackok (1,5 literesig) ára 36 forint volt kilónként, ami a jövőben tíz forint lesz darabonként, ezzel a kilós ár 287,5 forintra emelkedik.
A főtitkár szerint a kormány jelentős pluszbevételt akar kifacsarni a cégekből. Eddig ugyanis kötelezettségként a PET palackok kilogramm alapú termékdíjából 1,44 milliárd forintot szedhetett be, ha a cégek nem teljesítették az újrahasznosítási követelményeket. A jövőben azonban a változtatás miatt 11,4 milliárddal többet, azaz 12,8 milliárdot szedhet be. (Ismeretes, Magyarországon a hasznosítási követelmények évről évre nőnek: múlt évben a kibocsátott csomagolási hulladék 40, idén 45, jövőre pedig 50 százalékát kell újrahasznosítani). A fémdobozos italok esetében a cégek többletkötelezettsége, s így nem teljesítés esetén többletköltsége 8,9, a műanyag táskák esetében 15,3 milliárd forint lehet. Csupán e három tételnél a vállalatok többletterhe 35,6 milliárd forinttal emelkedhet, amenynyiben nem tudják az előírt újrahasznosítási követelményt teljesíteni. Más vélemények szerint a kötelezettség miatti árnövekedést a cégek már nem képesek lenyelni, így nagy valószínűséggel áthárítják a fogyasztókra, vagyis drágulnak a csomagolóanyagok és ezzel a termékek is.
Emlékezetes, két álláspont ütközött: a környezetvédelmi tárca elképzelése szerint nyolc éven belül növelni kellene a visszaváltható csomagolás arányát, úgy, hogy a cégek múlt évi újrahasznosítási volumenének bázisszámait vennék alapul. Kertész úgy látja, ez több ok miatt sem valósítható meg: ilyen nyilvántartás nem létezik, s az újonnan piacra lépők ezzel nem is rendelkezhetnek. Az érintett piaci szereplők jelentős részének ráadásul nincs újratöltési kapacitása. A fogyasztók többsége pedig inkább az eldobható (egyutas) palackokat kedveli, s nem szeret vesződni azok visszaváltásával. A szakszövetség a szelektív gyűjtést és
az újrahasznosítást tartja elfogadhatónak, ezért a kilogramm alapú termékdíj megtartása mellett száll síkra, sőt még némi emelést is elfogadhatónak tartana a hasznosítás finanszírozása érdekében. A többször felhasználható csomagolás mellett érvelők viszont gyakran azt hangoztatják, ezek a termékek olcsóbbak és környezetkímélőbbek, ami Kertész Béla szerint nem igaz, mert ezeket vissza kell venni, szállítani, raktározni és mosni is szükséges, azaz sok velük a vesződés. A főtitkár aláhúzta: az ágazatban dolgozó vállalkozásoknak komoly problémát okoz a bizonytalanság és kiszámíthatatlanság, az állandóan változó adó- és jogszabályi környezet. A szakma képviselői és a szövetség is azt szeretné elérni, hogy a szaktárca olyan hosszú távú döntéseket hozzon, amelyek szükségtelenné teszik a szabályozók folyamatos változtatgatását, s arányosak a célokkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.