Egyféle modell

A tanévkezdéssel valójában vizsga kezdődött: a kormány oktatásügyi intézkedéseiről kiderül, hogyan válnak be a gyakorlatban. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) vezetője szerint valószínűleg sehogy. Az érdekvédelmi szervezet tavaly demonstrációt is szervezett a tárca döntései ellen.

Balavány György
2004. 10. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már a tanévkezdés előtt sokat lehetett hallani az oktatási tárca intézkedéseiről, az iskolatejről, az ingyentankönyvről. Vajon mennyit tapasztalnak a pedagógusok a hangoztatott szociális érzékenységből?
– Nem igazán helyes, ha egy oktatási tárca a szociális intézkedéseire büszke. Régi probléma, hogy összekeverednek a szociális és az oktatási-nevelési feladatok. Szét kellene választani ezeket, akkor láthatóvá válna, mennyit szánnak az eredeti feladatra, az oktatás fejlesztésére. Hasznos lenne, ha a pedagógusok valóban oktathatnának és nevelhetnének, nem kéne egyre több szociális feladattal küzdeniük, amelyeket egyébként munkakörükön belül, ingyen látnak el. Önálló, erre alkalmas munkaköröket kellene teremteni és finanszírozni az iskolákban.
– Nyilván oktatásfejlesztést érintő intézkedésnek szánták a közoktatási törvény számos elemét. Ilyen a sokat szidott titoktartási kötelezettség, amely azért enyhült némiképp…
– Enyhült, azonban a törvény alapszemlélete nem módosult: bizalmatlanságot tükröz a pedagógussal szemben. Mintha a döntéshozó nem lenne tisztában azzal, hogy a pedagógusok eddig is a gyermek érdekében jártak el; a jogszabály üzenete rontja az oktatók társadalmi megbecsülését. Az iskoláknak hatósági jellegű intézkedéseket kell adott helyzetben végrehajtaniuk, holott elvileg ez nem feladatuk. Amennyiben komoly probléma van a gyerekkel, a tanárnak kell megkeresnie és meggyőznie a szülőt, hogy működjön közre, ha pedig nem hajlandó, akkor nyomást kell gyakorolnia rá. A helyes az lenne, ha az intézmény vezetője az osztályfőnök kérésére teljes egészében a gyermekvédelmi hatóságra bízhatná az intézkedést. A közoktatási törvény újabb feladatokat rótt az iskolákra, amelyeket azonban nem finanszíroz. Az egyik az integrált oktatás, az egészségi okból hátrányos helyzetű gyerekek együtt tanítása a többivel, amit egyetlen pedagógusnak kell ellátnia az osztályban. Ahhoz azonban, hogy három-négy gyengébb képességű gyereket lehessen tanítani egyszerre, nem elég egy pedagógus. Minden ilyen probléma speciális megközelítést igényel, hiszen egyik gyereknek a hallásával, a másiknak a látásával, a harmadiknak a mozgásával van probléma. A jelenlegi törvény sok oktatót megoldhatatlan feladat elé állít, és árthat a felzárkóztatást igénylő tanulónak is.
– Külön kellene tanítani a hátrányos helyzetű gyerekeket?
– Szó sincs róla, csak jó lenne, ha nem születnének fedezet nélküli intézkedések. Tavaly nyáron, amikor az oktatási törvény módosult, azt mondtuk: az ötletek nem rosszak. Csak lehetőségek helyett kötelezettséggé váltak. Ugyanígy kötelezettségeket jelent az évfolyamismétlésre vonatkozó szabály: a gyerek – a túl sok hiányzás esetét kivéve – csak akkor ismételhet osztályt, ha ebben a pedagógus és a szülő egyetért. Ez a törvény a leszakadó, szociálisan hátrányban élő népességet sújtja leginkább, amellyel – ez szociológiai tény – a pedagógusok nehezen tudnak kapcsolatba lépni. Ezek a gyerekek nem fognak osztályt ismételni akkor sem, ha szükségük volna rá, mert a szüleik nem engedik. Így a szabályozás következménye gyakorlatilag ellentétes az esélyegyenlőség megteremtésének elvével, hiszen a szociális-kulturális hátrányban élők még inkább lemaradnak majd. Szeretnénk tévedni ebben, a következő években vizsgálni fogjuk, hogyan hat ez a törvény. De sajnos minden jel arra mutat, hogy nem tévedünk. A felzárkóztatásnak nem célnak, hanem eszköznek kéne lennie, jól szabályozott keretek között. Ezek a keretek még hiányoznak.
– Mintha az elmúlásra rendezkednénk be, rohamosan szűkül az intézményrendszer, egyre-másra zárnak be iskolák.
– Tény, hogy csökken a gyermeklétszám. Márpedig jelenleg ettől függ, mennyi pénz jut a kormányzati büdzséből az óvodába, iskolába; így működik a normatív finanszírozási rendszer. Csakhogy az oktatásfinanszírozást nem lenne szabad a piac mintájára szervezni, hiszen a feladat csökkenő létszám mellett is ugyanakkora marad. Remélem, senki fejében nem fordul meg – a piaci gondolkodás alapján –, hogy ha kevesebb a „termék”, azaz az iskolából kijövő, versenyképes tanulmányi átlagú gyerek, akkor az kevesebbe is kerül. Az egész társadalom érdeke, hogy az oktatás minősége fennmaradjon, függetlenül a létszámtól. Az intézmény-összevonások a kistelepüléseken jelentik a legnagyobb problémát. Ha egy faluban megszűnik az iskola, hosszú távon a település is megszűnik. A családok szeretik, ha a gyerek minél közelebb tanul a lakáshoz, ezért képesek elköltözni az adott településről. Hátrányos körülmények közt élőknél pedig nem ritka, hogy egyszerűen otthon tartják a gyereket, és fennáll annak a veszélye, hogy nem tanul meg írni-olvasni, csökken az esélye valamilyen szakma megszerzésére. Ide tartozik, hogy az uniótól várható finanszírozás egy része humánerőforrás-fejlesztés címén hívható le, s nálunk ehhez közvetlenül kapcsolódik a szakképzés reformja, amelynek lényege, hogy térségi integrált szakképző központok jöjjenek létre. Ám itt ismét az a probléma, hogy megszűnnek a család lakóhelyéhez közeli kis szakképző intézmények, tehát épp azok nem jutnak szakmához, akiknek a legnagyobb szükségük volna rá. A nemzeti fejlesztési terv végrehajtása során figyelni kellene, hogy ne szűküljön és centralizálódjon tovább az intézményhálózat.
– A pedagógusok megnövekedett terhei mellett a fizetésük még mindig alacsony.
– Tavalyelőtt történt egy úgynevezett bérfelzárkóztatás, jó irányba mozdultak a dolgok, csakhogy a tipikus probléma megismétlődött: hiányoztak a források, amelyek egy évvel később is elegendőek lehettek volna. Ezért az oktatásban dolgozók bérének vásárlóértéke hozzávetőleg tizenöt százalékkal csökkent. Az eredeti ötvenszázalékos átlagos emelés húszszázalékos reálbér-növekedést eredményezett, s ha ebből levonjuk az imént jelzett tizenöt százalékot, kiderül: bár nagyon sokba került ez az országnak, csupán ötszázalékos növekedést jelentett tanáronként. Azóta pedig azt tapasztalják a pedagógusok, hogy csökken az életszínvonaluk. A kormányprogram szerint az oktatásban dolgozók reálbérét folyamatosan karbantartják; ez nem történt meg. Ezért még az idén legalább hétszázalékos, garantált és valódi béremelésre volna szükség. Egyre fogy a remény, hogy ez megtörténik, hiszen már október eleje van.
– A kormány azt állítja, tartja magát a szakszervezetekkel kötött megállapodáshoz, és ennek megvannak a garanciái. Azonkívül duplájára emelték az osztályfőnöki pótlékokat.
– Azok az iskolafenntartó önkormányzatok, amelyek adnak öt százalék emelést egy év alatt, kapnak plusz egy százalékot az államtól. Tehát azoknak a településeknek az esetében, ahol nincs esély az ötszázalékos finanszírozásra, még az egy százaléktól is elesnek a tanárok. Az osztályfőnöki pótlékok duplájára emelése tényleg jelentős lépés volt; eddig bruttó kétezer-ötszáz és ötezer forint közötti összeg volt ez havonként, most ötezer-kétszáz és tízezer forint közé emelkedett. Félő azonban, hogy akik eddig többet kaptak a minimumnál, egy fillér emelést sem kapnak majd. Legalább tízezer forintot minden osztályfőnöknek meg kellene kapnia.
– Meghallgatja a tárca vezetése az önök észrevételeit?
– Jelen vagyunk az oktatási miniszter érdekvédelmi szervezetek képviselőiből álló tanácsadó testületében, a Közoktatás-politikai Tanácsban, amelynek véleményezési joga van. Meghallgatnak minket, de ez csak részben és rendszertelenül vehető észre a kijövő rendeleteken. A béremeléssel kapcsolatban nem írtuk alá azt a megállapodást a kormánnyal, amelyet több szakszervezet aláírt, mert hiányoltuk a garanciát. Sajnos nekünk lett igazunk: az ígéretek nem teljesültek. Amikor demonstrációt hirdettünk a béremelésekért, a kormány kifogásolta, hogy az előző kormányzat idején nem voltunk ilyen aktívak. Ez egyrészt nem igaz, másrészt igen furcsa, ha egy kormány számon kéri a szakszervezet aktivitásának hiányát. Egyébként mindig törekedtünk rá, hogy egyenlő távolságra legyünk a pártoktól.
– Az egyházi iskolák elnyomorításukról panaszkodnak. Világnézeti alapon szelektálna a liberális oktatáspolitika, nem tűrve az alternatívákat?
– Úgy látom, az oktatáspolitikai rendszer minden résztvevője egyre kevésbé érzi jól magát, függetlenül attól, hogy milyen alternatívát képvisel. A mostani, magát liberálisnak nevező rendszer elvesz jogokat az intézményektől, csorbítja az önállóságukat. Központosítani kíván, holott a liberalizmusnak az felelne meg, hogy minél alacsonyabb szinten, lehetőleg az érintettek szintjén dőljenek el a vitatott kérdések. Ehelyett egyféle oktatási modellt, egyféle oktatáspolitikai szemléletet tesz kötelezővé a kormányzat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.