Elszállt repülős remények – rozsdásodó vadászgépek, csak a tolvajok járnak jól…

Míg a rendszerváltáskor összesen tizenkét olyan katonai repülőtér volt az országban, ahol rendszeres repülést folytattak az ott állomásozó – magyar vagy szovjet – alakulatok, addig napjainkra ez a szám mindössze kettőre csökkent. Az elhagyott bázisokra egyesek a hidegháború gigantikus mementóiként tekintenek, mások szerint viszont azt hirdetik, hogy Magyarország milyen pazarlóan bánik az „örökséggel”.

2004. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szovjet kivonulás és a magyar légierő „leszervezése” természetszerűleg maga után vonta a maguk idejében óriási pénzekből és nemegyszer (kényszer)munkával megépített repülőterek bezárását. Az elhagyott objektumok gyors romlásnak indultak a kilencvenes évek elején. Nemcsak az elemeknek voltak kitéve, hanem többek között a környékbeliek gyűjtőszenvedélyének, amely a drótkerítéstől a betonoszlopig, az ablakkeretektől kezdve a villanyvezetékig mindent képes volt eltüntetni. E sorok írója több egymást követő bázistúra során például szemtanúja lehetett annak a folyamatnak, ahogy néhány év aprólékos munkájával „valakik” darabokra fűrészelték és ellopták az egykori tököli szovjet repülőezred javítóhangárjának alumínium- és acélelemekből álló ajtaját is.
A károkozóknál azonban talán még nagyobb felelősség terheli a döntéshozókat – tartják egyes nyugállományú tisztek, akik egykori karrierjük színhelyét ma legfeljebb gazzal felvert, omladozó romhalmazként láthatják viszont. A különböző állami vagyonkezelő szervek ugyanis nem bizonyultak elég határozottnak a létesítmények jövőjének alakításával kapcsolatban. Karbantartásra, állagmegóvásra sohasem jutott pénz, s amikorra a pénztelen helyi önkormányzatok lehetőséget kaptak terveik megvalósítására, már helyrehozhatatlan károk keletkeztek. A határozottság talán egyetlen jeleként több helyütt – többek között Tökölön és Pápán – hosszú évek óta próbálkoznak a kerozinnal szennyezett talaj átszellőztetésével, mentesítésével.
Az elhagyott bázisok többségének sorsa máig bizonytalan. Igazi sikertörténetről nehéz beszámolni, annak ellenére, hogy a külső körülmények nem is mindig mostohák, azaz igény éppen volna a repülőterek működtetésére. A civil célú hasznosítás, mint legkézenfekvőbb megoldás, több helyütt felmerült. A Balatonhoz közeli sármelléki és a debreceni repülőtér évek óta rendszeresen – főként a nyári szezonban – fogad külföldi utasgépeket, gondot csak a repülőtéri infrastruktúra fejlesztésének drágasága okoz.
Külön kategóriába esik az utóbbi években elhagyott vagy repülőalakulatától megfosztott katonai repülőterek sorsa. A Juhász Ferenc miniszter nevével fémjelzett, „szuperbázisok” létrehozását vizionáló védelmi felülvizsgálat következtében az országnak immár csak két olyan katonai repülőtere lesz, amelyen rendszeres repülésekre kerül sor: Kecskeméten a maradék repülőgépek, Szolnokon a helikopterek állomásoznak majd. Bár egyes katonai szakértők szerint biztonsági megfontolások miatt meggondolatlanság az erők ilyen fokú koncentrációja. A jelenlegi tervek szerint az eddigi tartalékról, Taszárról lemond a honvédség. Pápán gépek hiányában nem lesz állandó repülőalakulat – annak ellenére, hogy egy NATO-beruházás részeként több milliárd forintos modernizációs program folyik. Mindössze két Mi–8-as helikopter áll itt készültségben azóta, hogy nyáron felszámolták a szentkirályszabadjai Bakony harci helikopter ezredet. Az a feladatuk, hogy szükség esetén segítséget nyújtsanak a Dunántúlon bajba jutott repülőgépek személyzetének.
Bár repülőgép vagy helikopterzaj helyett csak az erdőben jajongó fácánok hangja töri meg a csendet, a pápai repülőtéren több mint nyolcvan üzemképtelen vadászgép is sorsának beteljesedését várja. Egyesek szerint múzeum, mások szerint géptemető. MiG–21-esek és 23-asok, Szu–22-esek „végeláthatatlan” sora idézi azokat az időket, amikor a hidegháború csúcspontján egyszerre sok tucat vadászpilóta is arra készült a pilótafülkékben, hogy útját állja a nyugati „agresszorok” gépeinek – vagy éppenséggel csapást mérjen Észak-Olaszország irányába. A gépek azonban már rég elvesztették harciasságukat. A nap haloványra szívta álcázófestésüket, üregeikbe darazsak és verebek fészkelték be magukat. A döntéshozók korábban elutasították az indiai és horvát érdeklődőket, akik szívesen megvásárolták volna az üzemidő-tartalékkal rendelkező példányokat, mára azonban még az eladás reménye is tovaszállt: a gépekben ugyanis helyrehozhatatlan károk keletkeztek a konzerválás hiánya és a szabad ég alatti tárolás miatt. Gyűjtők mintegy kétmillió forintért juthatnának egy-egy MiG-hez, ám az érdeklődők többségét eddig elriasztották a vásárlással járó „bürokratikus kihívások”. Bár jó szervezéssel világszerte múzeumok megbecsült tételeivé válhatnának, s cserébe a hazai gyűjtemények bővülhetnének külföldi ritkaságokkal, a pápai vadászgépek kulturált hasznosításnak ügyét egyelőre senki nem karolta fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.