Leépíti a közvagyont a sztrádaprogram

A kabinet az új, vélhetően külföldi tulajdonosoknak biztos piacot és extraprofitot kínál az autópálya-építések során, miközben a hazai mélyépítő cégek többségét egyszerűen kizárhatják a kivitelezésből és az üzemeltetésből. Kedvezőtlen lenne az is, ha a korábban megépült autópályákat is magánkézbe adnák.

Putsay Gábor
2004. 10. 14. 17:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eddigi állami beruházások helyett magánbefektetők bevonásával építené a gyorsforgalmi hálózatot a kormány, mivel a költségvetésben nem különítettek el elegendő forrást. A PPP-program (Public Private Partnership) szerint épülő sztrádákért a 22–27 éves futamidő alatt az állam rendelkezésére állási díjat fizet, ami tartalmazza az építési, finanszírozási és üzemeltetési költségeket, valamint a befektetők által elvárt hozamot.
Egyértelművé vált, hogy a kormány nem tudja finanszírozni a meghirdetett autópálya-programot, ezért a magánbefektetők által építendő gyorsforgalmiút-hálózat többletköltségeit nagyon felelőtlen módon a következő nemzedékekre terheli – jelentette ki tegnap Fónagy János országgyűlési képviselő, az Orbán-kabinet volt közlekedési minisztere. Korábban 800 kilométer sztrádát ígértek a választóknak, most pedig a legrosszabb és legdrágább megoldást választják azért, hogy 300 kilométert átadhassanak – tette hozzá.
Fónagy közölte: a fejlesztések 15–20 százalékkal kerülnek több pénzbe az állami beruházásoknál. A kormány az új, vélhetően külföldi tulajdonosoknak biztos piacot és extraprofitot kínál, miközben a hazai mélyépítő cégek többségét egyszerűen kizárják a kivitelezésből és az üzemeltetésből. Amenynyiben PPP-rendszerben épülnek az autópályák, a futamidő alatt évente 180-200 milliárd forintot fizetnek az adózó polgárok az üzemeltető társaságoknak. A volt közlekedési miniszter elmondta: a közvagyon ilyen mértékű elherdálására semmilyen magyarázat nincs, de legkevésbé a költségvetés helyzete.
Fennáll annak a lehetősége is, hogy az adófizetők pénzéből korábban megépült autópályákat is magánkézbe adják, ami egyet jelentene a gyorsforgalmiút-hálózat privatizációjával.
Erre egyébként már volt példa a kilencvenes évek közepén: az M5-ös szerződésének módosításakor a kormány a koncesszornak átadta a döntően állami beruházásként megépült Budapest– Kecskemét szakasz üzemeltetését.
A Pénzügyminisztérium tegnap közölte: jövőre a magánbefektetések egyik területe az autópálya-építés lesz, ahol mindez koncessziós alapon történik. E megoldás nagyobb mozgásteret biztosít az államháztartásnak, s az alapvető kiadások megvalósulhatnak. A tárca illetékese lapunknak azt nyilatkozta, hogy nem tervezik a Nemzeti Autópálya Rt. megszüntetését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.