Megszüntetés előtt áll az NA Rt.?

Az állam egyelőre jelentős összegekkel tartozik autópálya-építő cégeknek, így teljesen bizonytalan és zavaros, hogy a kormány milyen konstrukcióban bízná befektetőkre a fejlesztéseket. Értesüléseink szerint a koncessziós építések miatt a pénzügyi tárcánál felvetődött a Nemzeti Autópálya Rt. megszüntetésének gondolata.

Putsay Gábor
2004. 10. 12. 16:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Informális megbeszélést tartott tegnap Draskovics Tibor, a pénzügyi tárca vezetője Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterrel a magántőkéből megvalósuló autópálya-építésről. Mint arról beszámoltunk, a kormány döntése szerint az autópálya-program megvalósítását szinte teljes egészében magánbefektetőkre bíznák, annak ellenére, hogy a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. a közbeszerzési pályázatokon meghirdetett szakaszokra már leszerződött a kivitelező cégekkel. A jövő évi büdzséből ugyanis csak az M0-s autópálya építését és a tervezett szakaszok előkészítését finanszírozzák. Draskovics Tibor tegnap annyit közölt, hogy a folyamatban lévő, illetve a tervezett gyorsforgalmi utakat – amelyeket 2006-ig megkezdenek – adnák koncesszióba: mindez a gyakorlatban az M3, az M7-es autópályákat, az M8-as, illetve az M0-s Duna-híd építését jelenti. A kormány elképzelése szerint a Pénzügyminisztérium hatáskörébe tartozna a finanszírozási konstrukció kidolgozása. Információink szerint ugyanakkor a pénzügyi tárcánál felvetődött az NA Rt. megszüntetésének gondolata, mivel a sztrádákat magánbefektetők építenék.
A Gyurcsány-kormány által meghirdetett koncessziós autópálya-építés teljesen zűrzavaros, annyi azonban biztosan tudható, hogy az állam kivonulása ebből a szektorból a legdrágább megoldás lesz az adófizetőknek akkor is, ha évekre osztják el a költségeket. Nemhogy a jövő évi büdzsében nem fordítanak megfelelő forrásokat az MSZP–SZDSZ által 2002-ben meghirdetett autópálya-programra, a kivitelezők felé is eladósodott az állam, hiszen a rendszert alapvetően a központi finanszírozásra építették. A gyakorlatban alkalmazott halasztott fizetési konstrukció lényege, hogy az NA Rt. a beruházási összeg húsz százalékát fizeti ki a szerződés megkötésekor a fővállalkozóknak, akik az éves munkát – a pénzügyi teljesítésig – nagyrészt bankhitelből végzik el. Ennek megfelelően egyelőre nehezen képzelhető el, hogy az a kivitelező vagy konzorcium fizessen egyidejűleg koncessziós díjat, amelyiknek az állam több milliárd forinttal (a három dél-balatoni szakasz költsége 201 milliárd forint) tartozik. Az autópálya-építésben eddig közvetlenül szerepet nem vállaló befektetőcsoportnak egyetlen esetben érné meg a koncesszió: ha teljes körű állami garanciavállalással és a legkisebb kockázatvállallás melletti üzleti nyereséggel – az adófizetők pénzéből – üzemeltetnék a sztrádákat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.