Minta érték nélkül

Kell-e, és ha igen, mennyiben kell közoktatásunknak átvennie másik ország gyakorlatát? Ha alkalmazzuk bármelyikük modelljét, mi is olyan sikeresek lehetünk, mint ők? Vajon a művelődésen alapuló fejlődés csupán pedagógiai, módszertani kérdés, vagy az iskola falain kívüli világ, a társadalom felülírja a tőle idegen pedagógiai mintákat?

Hanthy Kinga
2004. 10. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar oktatási kormányzat egy ideje a reformok lázában ég. Korábban másoknak, most Magyar Bálint miniszternek és csapatának nagyon sietős a dolga, mert négy év alatt szeretnének a reformjaik végére érni. Fenn meghozzák a döntéseket, lenn pedig végrehajtják, ha tudják, és ha akarják. Az új magyar oktatási álom részben saját találmány, részben importált eszmék és megoldások gyűjteménye, részben pedig rég meghaladott korok rekvizituma, melyek eredményességében a pártokhoz kötődő szakmai körök többnyire erősen hisznek. Az oktatási reformkísérletek eredményét azonban a parlamenti választásokon hirdetik ki.
Sáska Géza oktatáspolitikánk Európa-képzeteiről írta legutóbbi tanulmányát. Arról kérdeztük tehát: mi az oka, hogy nálunk az angolszász és újabban a skandináv minta lett az etalon?
A kelet-európai kis nemzetállamokban a magatartásformák is a kis mozgástérből következnek, magyarázza az oktatáskutató. A kicsi és leszakadó országok értelmisége természetesen arrafelé fordul, ahol a sikert látja. Az átvétel azonban sohasem problémamentes, hiszen a mintakövető országok kultúrája alapvetően más, mint a mintaadóké. Az ötvenes évek elején a Tanuljunk a szovjet pedagógusoktól című szaklap több évfolyamot megélt, idézi fel Sáska Géza. A szovjet minta azért tűnt kívánatosnak, mert a hatalmon lévő politikai és pedagógiai elit nagyobbik hányada őszintén hitte, hogy jobb lesz így a gyermeknek és a társadalomnak. Ettől a szemlélettől, az akkori hiperközpontosított tanügyi igazgatásunktól fordult egyszer csak a figyelem a mélyen decentralizált brit, valamint az ideologikus alapvetések helyett az esélyek egyenlőségét a gyakorlatban is megvalósító skandináv országok felé.
A minta- vagy „bezzeg”-ország választása sohasem véletlenszerű, véli az oktatáskutató. A mediterrán Európa oktatásügye például teljesen közömbös a számunka, s ezért alig tudunk róla valamit. Érdekes, hogy azokat az országokat tüntetjük ki a rokonszenvünkkel, amelyeknek a kultúrája, fejlődése gyökeresen eltér a mienktől. Ilyen például a finn oktatási modell. Ugyanakkor ellenszenv és gyanakvás fogadja azoknak az országoknak, régióknak az oktatásügyét, amelyek itt vannak körülöttünk, és amelyeknek a miénkhez hasonló problémái vannak. A német (porosz) – osztrák – oktatási kultúráról van szó. Számos pedagógiai szakértő saját országunk 60–100 évvel ezelőtti állapotát választja mintának, noha akkori oktatásügyünk gyakorlata legalább olyan messze van a napjaink problémáitól, mint a skandináv iskola.
*
Sáska Géza szerint az egyes országok ismerete tükrözi a nemzetek tekintélyversenyének állását is. A tudásverseny eredménye éppen olyan presztízsértékű, mint az olimpiai érmek színe és száma. Itt is előfordul persze „doppingolás”: a nemzetközi diákolimpiákon részt vevő csapatok távolról sem képviselik az ország átlagos iskolájának átlagos diákjait, és a babért többnyire a nem európai államok speciálisan felkészített diákjai szerzik meg. A nemzetközi tudásszintmérések – legutóbb a PISA 2000 eredménye – kijelölik a győztes és a vesztes nemzeteket. Van öröm és bánat, üdvrivalgás és óvás, és felelős keresése. Ha reformhangulatban van egy ország oktatásügye, akkor a tudásszintverseny eredménye Norvégiában például arra jó érv, hogy lemondjanak a képességfejlesztés és a tanulói terheléscsökkentés politikájáról, nálunk viszont éppen ellenkező irányú terápiát látnak üdvözítőnek.
Sokan azt hiszik, hogy elegendő a sikeres nemzetek módszereit és eszközeit átvenni ahhoz, hogy mi is az első helyek egyikét szerezhessük meg. Kézenfekvőnek, tehát logikusnak tűnik, hogy ha mi is átvesszük mondjuk a finn tanárképzési, oktatás-módszertani eszközöket, országunk oktatása jobb és sikeresebb lesz, mondja Sáska Géza. Csakhogy a pedagógiai eszközök kizárólag akkor hatékonyak, ha azokat változtatás nélkül fogadja be az iskola és az iskolán kívüli világ – azaz a laikus társadalom. Már a XIX. század végén is éppen azokban a régiókban volt alacsony az analfabéták aránya, amelyek megnyerték a PISA 2000 versenyt! A száz–százhúsz éves előny szinte változatlanul fennmaradt, noha azóta minden ország sokat fejlődött. A sorrend mégsem változott. Nem valószínű, hogy az olvasástanítás pedagógiai eszközeinek technikai átvétele áttöréssel kecsegtetne.
A dolog ugyanis nem ilyen egyszerű. A testnevelési órán használatos svéd ugrószekrényt és a bordásfalat Zichy János vallás- és közoktatásügyi miniszternek köszönhetően a XX. század eleje óta minden magyar iskola használja, mégsem állíthatjuk, hogy a skandináv kultúra lenne a meghatározó a testnevelési órákon, mondja az oktatáskutató. Hasonlóképpen nem gondolhatja senki, hogy iskoláinkban a szovjet-orosz szellemi, pláne politikai befolyás lenne a meghatározó csak azért, mert hatásukra lett az 5-ös a legjobb jegy, és nem fordítva, ősi porosz hagyományaik szerint. Valószínű, hogy csak azoknak az eszközöknek az implementálása a sikeres, amelyeknek a technikai és nem a kulturális következménye nagy, s amelyeken a pedagógusok és szülők legfeljebb a szokatlanságuk miatt akadnak fenn rövid időre. Márpedig csak szélsőséges esetekben állapítható meg előre, hogy az átvételre javasolt pedagógiai elemben mennyi lesz a semleges technikai és mennyi az ellenállást kiváltó kultúrasértő elem. Az oktatási szakpolitikusnak azonban döntenie kell, a döntés kockázata viszont sohasem szakmai, hanem csakis politikai, vélekedik Sáska Géza.
Valamennyi oktatási kormányzat komolyan foglalkozott 1990 óta a Nemzeti alaptanterv és a vizsgarendszer ügyével, és mindegyikük a legjobb meggyőződése szerint alakította ki a legkorszerűbb műveltség tartalmát. Mindegyik változaton más pedagógusi kör munkálkodott. Noha a közműveltség tartalma e körök felfogása szerint változott, arra gondosan ügyeltek, hogy szakkérdés maradjon az ország műveltségének az ügye. A laikusokat kihagyták ebből a vitából. Vajon miért?
Sáska Géza, miután Európa-képzetek című tanulmányában felvázolja az angol és észak-amerikai oktatás fejlődéstörténetét, a következő megállapításra jut: „A magyar recepcióban – árulkodó módon – nem a laikus kontroll, hanem a gyenge központi-állami hatalom képe vált mindebből vonzóvá… Ezért vette innét a Nemzeti alaptanterv archetípusát, a Core curriculumot és az idehaza soha meg nem valósuló vizsgarendszert, innen vette a szintén csak a retorikában élő kimenetszabályozás eszméjét vagy az önkormányzatoktól független autonóm iskolaszékek gondolatát. Mindhárom átvételre javasolt és részben át is vett eszközben a közös eszmei elem a központi szervezőerő kikerülése, a pedagógusok ellenőrzése mellett megvalósuló, alulról történő szerveződés igenlése, és ez a törekvés oly erős volt, hogy fel sem tűnt, a választott eszközt nem arra használják a mintaországban, amire Magyarországon akarják. A Core curriculumot kifejezetten egységesítő, a helyi oktatási körzet (local educational authority) hatalmát korlátozó szándékkal vezette be Margaret Thatcher miniszterelnök… Nálunk meg épp ellenkezőleg. Az iskola autonómiáját kikényszerítő politikai eszköz a helyi tanterv és a Nemzeti alaptanterv, amihez a pedagógus szakmai szervezetek erősítésének politikája társult.” Az angol oktatáspolitikai eszköz tehát egészen másképpen hat Magyarországon, mint születési helyén. De hat, és ez a lényeg.
Jól ismert az a szakmai nézet is, hogy 1945 előtti közoktatási berendezkedésünk rehabilitációja jelentheti a megoldást a mai bajokra. E gondolkodás szerkezete azonban ugyanaz, mint az előbbieké, és következménye is ugyanaz, mondja Sáska Géza. Ha valaki összehasonlítaná a háború előtti nyolcosztályos gimnáziumot a maival, érzékelhetné, hogy a múltat éppen annyira lehet átvenni, mint a finn tanárképzési modellt. Valamennyi csak eszközben és nem problémában gondolkodó oktatáspolitika nagy meglepetéseket szokott magának is okozni, mert az alkalmazott modell a közegéből kiragadva rendkívül különös módon viselkedik. Éppen ezért célszerűbb előbb megnevezni a problémát, és csak azt követően megkeresni a megoldást jelentő eszközt. Akár Európában, akár a magyar múltban.
Problémából márpedig van elég. Itt van mindjárt a közoktatás eddig megválaszolatlanul hagyott alapkérdése: a tankötelezettség, amelyből levezethető szinte valamennyi teendő. Miért köteles minden fiatal iskolába járni? Mi az az országos, települési és iskolai szinten megfogalmazható közcél, aminek érdekében hatósági eszközöket kell használni? Hogyan kapcsolódik egymáshoz a tankötelezettség és a közműveltség? S kinek a dolga a közműveltség megalkotása? A pedagógusszakmának vagy a köz képviselőinek?
A napi problémák közül kétségkívül a legfontosabb, hogy mi a teendő a népesedés csökkenése, az önkormányzatok finanszírozási válsága idején, miközben az oktatási rendszer egyre terebélyesedik? Mi az oka annak, hogy a községi iskolákba járó tanulók tudása hanyatlik, a nagyvárosi iskolák többségében pedig stagnál vagy javul. Vajon a pedagógus munkakultúrája, felkészültsége mekkora szerepet játszik tanítványainak teljesítményében? Ha már minderre tudjuk a választ, és egyetértésre is jutottunk, akkor kellene megvalósításukhoz eszközöket keresni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.