Móricz és Krúdy szellemében

Nyíregyháza szereti a színházát. Ez nemcsak abból látszik, hogy nagy kedvvel látogatja előadásait, hanem abból is, hogy stílusos kulisszákat és környéket teremtett neki. Bár az intézmény Móricz Zsigmond nevét viseli (a városháza falán emléktábla hirdeti, hogy az emeleti vendégszoba ablakából kitekintve ebben a kilátásban gyönyörködhetett a XX. század legnagyobb magyar írója), jut gesztus a város szülöttének, Krúdy Gyulának is: az írót a színház előtti parkban a híres homokfutó hintóval együtt komponálták szoborba, Hazatérés címmel.

Csontos János
2004. 10. 30. 15:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első híradások a helyi színjátszásról 1831 júniusából származnak, de 1837-től már a pesti lapok is beszámolnak a nyíregyházi színielőadásokról. Ekkor még nem volt önálló színházépület, az előadásokat legtöbbször a Nagyvendéglőben vagy a Csizmadia-színben tartották. Mivel önálló társulata a városnak még nem volt, a másutt kőszínházban játszó színészek ide csak nyáron jutottak el. Előbb csak egy nyári színkör kezdte meg működését. Később Somogyi Gyula vezényletével alakult részvénytársaság, hogy kőszínház épülhessen. E célra Alpár Ignác bocsátotta rendelkezésre egy kész színházépület tervét. A több évtizedes munka eredményeképpen 1894. február 6-án az egykori Széna piacon megnyílt a ma is álló kőépület. 1955-ben teljesen felújították: csak a színpadi nyílás körüli négy fal maradt meg a régiekből, s az épület minden irányban kitágult. Önálló társulat létrehozását azonban csak évtizedekkel később határozták el – ennek élére 1980 nyarán Bozóky Istvánt nevezték ki igazgatónak. 1981. október 17-én került sor a megnyitó előadásra: Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című művét mutatták be.
A nyíregyházi teátrum falán a 2001-es felújításkor illendő gesztussal a társulatalapító Bozóky emlékét is megörökítették. A jelenlegi igazgató, Tasnádi Csaba már 1993-ban rendezett itt. Előbb Csikos Sándor, majd Verebes István direktorsága alatt is rendszeresen és örömmel visszajárt dolgozni ide – immár öt esztendeje pedig ő maga vezeti a társulatot. Úgy látja: a színház feladata évtizedek óta változatlan – a megye egyetlen teátrumaként kiszolgálni a sokrétű igényeket, s nem egyfajta elvárásnak megfelelni. Széles közönségrétegben kell gondolkodniuk, az óvodásoktól a nyugdíjasokig. A tét nem kicsi, hiszen 22 ezer bérletesük van, s évi négyszáz előadással kell kalkulálniuk. A vállalt eklektikusság egyúttal hasznos is, hiszen gazdag játéklehetőséggel szolgál a társulatnak: mást vár egy ifjúsági bérletes s megint mást egy felnőtt. Egy évadban öt nagyszínpadi felnőttbemutatót tartanak, továbbá két gyermekdarabot tűznek műsorra. Az idén szerepel a repertoárban a Chioggiai csetepaté Goldonitól csakúgy, mint a Csókos asszony Zerkovitztól. Shakespeare-től a Szeget szeggel kerül színre, O’Neilltől a Hosszú út az éjszakába. Lesz bemutató Gyárfás Miklóstól és Kárpáti Pétertől, a gyerekeknek Tamási Árontól és Andersentől. A kamaraszínpadon Wilder, Brecht, Forgách András a menü. Ezenkívül repertoáron marad még féltucatnyi produkció az előző évadból.
Mivel viszonylag szűk keresztmetszetű a társulat, nehéz duplikálni a szereposztást, ezért a stúdiódarabokat úgy kell színre állítani, hogy ne keresztezzék a nagyszínpadi produkciókat. Mivel a színház kettős fenntartású (a városé és a megyéé is), tájolási kötelezettségei is vannak. Szabolcs-Szatmár-Bereg városaiba – Mátészalkára, Vásárosnaményba, Kisvárdára, Újfehértóra – a szervezők szeretnék a teljes repertoárt elvinni, ám a lehetőségeket szűkíti, hogy technikailag ez nem minden darab esetében oldható meg. Egyébként is gazdaságilag kevésbé megterhelő, ha a színházépületen belül maradnak, s a közönség jön Nyíregyházára.
A színház csupán prózai tagozattal rendelkezik, ám ez nem jelenti azt, hogy ne állítanának színre zenés darabokat is. Sőt a népszínházi koncepció jegyében minden szezonban a táncművészet is otthonra talál e falak között: a Közép-Európa Táncszínházhoz többéves kapcsolat fűzi a teátrumot. E produkciókban lokálpatrióta jelleg is felfedezhető, hiszen feldolgozták Móricz Barbárok-ját csakúgy, mint Krúdy Szindbádját. A kamaraszínpadon kísérletezésekre is mód nyílik: legutóbb Bodó Viktor színpadi performance-át mutatták be. Hagyományteremtő évadkezdő rendezvénysorozat az általuk szervezett kora őszi Vidor fesztivál (a vidámság és derű országos seregszemléje), melynek rendkívül gazdag kínálatán belül a Móricz Zsigmond Színház más társulatok szórakoztató produkcióit látja vendégül a helyi publikum nem kis tetszésétől kísérve.
A nyíregyházi közönséget igen nyitottnak, a színházi közeget fészekmelegnek tartja a direktor. Ha olykor egy bemutató kevésbé sikeres, s nem találja el a publikum ízlését, akkor sincs vége a világnak. Megadják a lehetőséget a következő dobásra: bíznak a társulatban. Ki tudja: talán még Móricznak és Krúdynak is kedvére való volna, ha betévednének ide…



A műfajt – a helyzetgyakorlatok színpadi apoteózisát – minden bizonnyal Raymond Queneau-nak köszönhetjük. Az ő magyar viszonyokra alkalmazott irodalmi stílusgyakorlatai fővárosi és vidéki színházakban úgy váltak a színészmesterség szivárványos leltárává, hogy közben gurultunk a nevetéstől. Bodó Viktor (mint rendező és látványtervező) Nyíregyházán nem hívott segítségül irodalmi alapanyagot: bízott a rutinra alapozott bravúrban. Alighanem rosszul tette. Azt gondolta: attól, hogy kilenc tehetséges fiatal színészt néhány hétre összezár és józan ésszel olykor felfoghatatlanul mesteri produkcióra kényszerít, már fel is találta a spanyolviaszt. Az intenzív színésztréning valóban bravúros eredményt hoz (különösképpen a virtuóz tányéros vagy a pletyka természetrajzát feltérképező történetmesélős műsorszámban), s igazán nem töltjük haszontalanul ezt a másfél órácskát – ez azonban a koncepció ordító hiánya miatt még kamarahappeningnek is kevés. Vagy mégsem?



Páros portré
Kuthy Patrícia Szolnokon született, a Teátrum Színiiskolában ismerkedett a színi pályával Pethes György szárnyai alatt. Noha jelenleg is játszik a Madáchban és a József Attila Színházban, nem ragaszkodott Budapesthez. A Pál utcai fiúk című darabban dolgozott együtt Tasnádi Csabával, a jelenlegi nyíregyházi direktorral – így került a Móricz Zsigmond Színházba, ahol immár a negyedik évadát kezdi. Vidéki lányként nem volt különösebben nehéz beilleszkednie. A Vérnászban, a Halál szerepével debütált, ami szokatlan (ám izgalmas) belépő volt, ezután azonban sorra jöttek a hagyományosabb feladatok: például Böske, a legkisebb lány hálás szerepe Barta Lajos Szerelem című darabjából. Dosztojevszkij Ördögök-jében viszont szerepe szerint a nyílt színen kellett szülnie – ez valóságos ellentétpárja volt a Vérnász-béli bemutatkozásnak. A Figaró házasságában Suzannát alakította, az Üvegcipőben Irmát, míg a Csókos asszonyban ő énekli Pünkösdi Katót. Úgy véli, kifejezetten jót tesz egy színésznek, ha operettől a polgári színdarabokon át egészen a mélydrámákig a legkülönfélébb műfajokban kipróbálhatja magát. Ez még annak az árán is megéri, hogy a fél élete a vonaton telik: a Madách nagyprodukcióiban ugyanis váltott szereposztásban jut lehetőséghez. A fővárosi szerelem mégis a Mario és a varázsló stúdióprodukciója – jogos óvatosságból azonban ebben is le van kettőzve. Nyíregyháza szerinte szakmailag kiváló társulatot tudhat a magáénak, a családiasság első benyomása pedig évek múltán sem homályosult el…

Horváth László Attila öt szolnoki stúdiós év után 1986-ban került Nyíregyházára – nála régebben csak Bárány Frigyes van a társulatnál. Egyre nagyobb feladatokat kapott, s mivel jó színházra talált, nem is vágyott máshová. Hamarosan a főszerepek is megtalálták, s a mai napig élvezi, hogy egyik este Oszipot, a bérgyilkost játszhatja a Platonovban, másik este meg Zazát az Őrült nők ketrecéből. Egysíkúnak semmiféleképp sem mondhatja szakmai életét: hét igazgatót és hat főrendezőt élt meg Nyíregyházán. Amikor már nagyon elunta magát a színészházban, kétévente szobát és emeletet cserélt. A legényéletnek az vetett véget, hogy feleségül vette Horváth Réka művésznőt: négy éve házasok, s a város lakáshoz is juttatta őket. Ami megnyugtatja, az a főzés. Évadzáró bulikon akár százötven adagot is képes elkészíteni bácskai specialitásából, a csipetkével megbolondított csirkegulyásból. Mint mondja: e kondéros étek egyszerű gasztronómiai kompozíció, de évtizedes tapasztalat kell hozzá…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.