Nehéz helyzetben a magyar légi mentés

Nemzetközi légi kutató-mentő gyakorlatot rendeztek a minap Szolnokon. Bár a román, szerb-montenegrói és szlovén részvétellel végrehajtott manővereket sikeresnek értékelték az illetékesek, a gyakorlat is rávilágított, hogy a hazai mentőrepülés helyzete – legyen az civil vagy katonai – meglehetősen nehéz, megoldatlan problémák tornyosulnak előtte.

2004. 10. 05. 17:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lezuhant helikopterek roncsdarabjai, mozdulatlan vagy csak alig mozgó emberi testek hevernek a repülőkatasztrófa helyszínén, valahol a román–szerb–magyar hármas határ környékén. Két forgószárnyas manőverezett itt, amikor összeakadtak, és bekövetkezett a tragédia. Mivel a terep a szárazföldön megközelíthetetlen, ezért az elkövetkező néhány percben és órában a három ország légi mentőszolgálataitól függ, hogy a haldoklók és sebesültek közül hányan élhetik túl a katasztrófát.
Bár az elmondottak akár lehetnének egy valódi esemény jelenetei is, szerencsére nem azok. Csak a honvédség 86. Szolnok helikopterezredének nemzetközi kutató-mentő gyakorlata egyik színhelyéről van szó,
a szandaszőlősi sportrepülőtéren. A sebesülteket és a holtakat ép és egészséges katonák imitálják, a bajba jutott helikoptereket pedig egy kiselejtezett Mi–8-as, és egy teljesen ép és üzemképes Mi–24-es harci helikopter. A Cooperative SAREX 2004 gyakorlat során a légi kutató-mentő rendszer katonai elemeit gyakoroltatták, az ehhez szükséges információs rendszer működőképességét mérték fel, illetve megvizsgálták, hogy miként lehet együttműködni a határ közeli légterekben bajba jutott gépek személyzetének mentésében.
A helyszínre először a vendég román helikopterek, a francia licenc alapján Romániában gyártott Pumák érkeznek meg, majd sorban a szerb-montenegrói légierő Mi–8-asa, két magyar Mi–8-as, majd a szlovén területvédelmi erők korszerű amerikai Bell–412-ese. Minden fűben fekvő „sebesült” katonára egy papírlap van ragasztva, amelyen az állapota olvasható (néhányukon az Exit felirat jelzi, hogy esetükben a segítség már későn érkezett) – a légi úton megérkező mentőszemélyzeteknek ezek alapján kell ellátniuk őket, tevékenységüket pedig piros karszalagos egészségügyi ellenőrök figyelik. A mentőszemélyzeteknek ilyenkor lényegében ugyanaz a feladatuk, mint bármelyik mentőnek: stabilizálni kell a sebesültek állapotát, lehetőség szerint előkészíteni őket szállításra, majd a hordágyon a géphez víve a bázisra repíteni őket.
A szolnoki gyakorlaton sikerült ugyan a szervezők szándékát megvalósítani, és aláírták a román–magyar kutató-mentés összehangolására szolgáló egyezményt is, a résztvevők és a megfigyelők számára kétség sem férhet ahhoz, hogy a hazai állapotok tarthatatlanok. A magyar légierő részéről kutató-mentésre alkalmazott gépek elavultak. Bár a Mi–8-as derekasan látja el ezt a feladatot évtizedek óta, immár elöregedett, éjszakai mentésre csak nagy korlátozásokkal alkalmas, mivel személyzete nem használhat éjjellátó szemüveget. További probléma csörlőjének korlátozott teherbíró képessége, valamint az a tény, hogy az ajtaja rendkívül szűkös. Pótlásukra számos ajánlat érkezett, akár korszerűsített változatával, a Mi–17-essel, de a jövőre történelmi mélypontra kerülő védelmi költségvetés miatt beszerzésük aligha kezdődik meg mostanában – hiába tett erre ígéretet az MTI-nek nyilatkozva Iváncsik Imre, a Honvédelmi Minisztérium politikai államtitkára.
Ha lehet, még súlyosabb problémával küzdenek az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) légi mentői, akik helikoptereikkel hat helyszínről látják el feladataikat: tavaly 1560 mentést hajtottak végre. A gyakorlat sajtónapjáról műszaki hiba miatt hiányzó OMSZ-helikopter jól illusztrálta a szolgálat helyzetét. Mi–2-eseik teljesen elavultak, teljesítményük elégtelen, főleg a meleg nyári időben. Francia Ecureil (becenéven mókus) helikoptereik sem repülhetnek már sokáig egy készülő uniós szabályozás miatt. Európában ugyanis a nagyobb biztonság miatt csak olyan két hajtóműves típusokat engednek majd mentőhelikopterként felszállni, amelyek egyik hajtóművüket elvesztve is tudják folytatni a repülést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.