Szükségtelen privatizáció

2004. 10. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Indítsunk a lényeggel: miközben a kormánypártok a Fideszt a privatizációval kapcsolatos felvetései (négypárti egyeztetés, népszavazás) miatt populizmussal és a szocializmus visszasírásával (sic!) vádolják, addig szó sem esik a megmaradt nemzeti vagyon sorsáról. Sőt, az úgynevezett privatizációs lista, vagyis a magánosítási ütemterv is titkos. Az tehát, hogy a közvagyon elemeiből mi válhat hamarosan úgymond privát vagyontárggyá, nem tartozik a nyilvánosságra. A kérdés ebben a helyzetben az: indokolt-e az állami vállalatok kiárusítása?
Piacgazdasági alaptétel, hogy a magántulajdonos a vagyonkezelést hatékonyabban és gyorsabban oldja meg, mint az állam, azaz a privátszféra jobban alkalmazkodik a piaci elvárásokhoz. Míg hazánkban több mint negyven esztendeig – az úgynevezett szocializmus keretén belül – az állami vagyon dominált, addig a tőlünk nyugatra fekvő országok a modern piacgazdaságot teremthették meg; ennek legfőbb eleme, hogy a cégek, vállalkozások magántulajdonban vannak. Ide kívánkozik a másik alaptétel is, miszerint az államnak alapvetően nem a saját vállalatain keresztül kell megoldania a szociális-társadalmi problémákat, hanem ezek döntő részét különböző formákban kiszervezik a privátszférába, s a klasszikus állami teendőkre (egészségügy, nyugdíj) különféle ellátórendszereket hoznak létre.
Ész nélkül Nyugaton sem privatizálnak, miután a magánosítás nem minden esetben alkalmazható eredményesen. Ha egy területen például nincs versenyhelyzet, akkor az állami vagyon értékesítése nem egyéb a monopolhelyzet átruházásánál. Ismeretes, a magánosítás folyamata nálunk csak 1989-ben kezdődhetett meg – most nem firtatjuk azt, hogy ez mennyire volt sikeres, illetve kik és hogyan részesedtek a tetemes állami vagyonból. Csupán annyit jegyzünk meg: lehetett volna a nemzeti érdekeknek megfelelően privatizálni, az elmúlt másfél évtized technikáit átláthatóbbá tenni, esetleg a magánosítást a piaci versenyt erősítővé alakítani. Magyarországon a privatizációnak nemcsak gazdasági-társadalmi, hanem történelmi küldetése is volt. Ennek leegyszerűsítve a lényege, hogy a szinte száz százalékban állam által tulajdonolt rendszerről átálljon hazánk a magántulajdon által meghatározott piacgazdaságra. A folyamat nagyjából véget is ért; kialakult egy viszonylag versenyképes magyar modell. Nem árt azonban fejben tartani: ott tartunk, hogy míg a kategóriákkal fejlettebb Nyugat-Európában a hazai és a külföldi tulajdon aránya 50-50 százalék, addig hazánkban a külföldi tulajdonhányad 70-75 százalékot tesz ki. Ilyen vonatkozásban lekörözzük Franciaországot és Németországot is! A kialakult helyzetben talán jogos a legnagyobb ellenzéki párt felvetése a megmaradt állami vagyon sorsával kapcsolatosan. De hát mit is akar a Fidesz, illetve miért alakult ki a témában a kormánypártok részéről ilyen elutasítás?
A Fidesz nemrég bejelentette, hogy a további magánosítás kapcsán, azaz le kell-e azt állítani vagy sem, tartsanak népszavazást, majd a legnagyobb ellenzéki párt négypárti egyeztetést javasolt múlt péntekre. Mint azóta a híradásokból tudjuk, csak a két ellenzéki párt, azaz a Fidesz és az MDF képviselői vettek részt a találkozón, bár korábban a szocialisták egyértelműen nem utasították el a párbeszédet. A történetiség kedvéért ugyanakkor megjegyezzük: a szabad demokraták a kezdetektől fogva ellenzik a privatizációról szóló, a Fidesz által kezdeményezett vitát, így az összejövetelre sem küldtek pártdelegáltakat. Akárhogyan is alakul, lassan kikristályosodik, hogy a parlamenti pártok milyen álláspontot is képviselnek a kérdésben. A Fidesz megegyezésre törekszik a privatizáció leállításáról, s csak végső eszköznek tartja a népszavazást. Mindezt a párt vezetői is bejelentették. Áder János frakcióvezető és Pokorni Zoltán alelnök közölték: a Fidesz elállna a népszavazástól, ha meg tudnának egyezni a kormányoldallal arról, hogy mi maradjon tartós állami tulajdonban. A Fidesz frakcióvezetője hangsúlyozta: a négypárti egyeztetés elsősorban azt a célt szolgálta volna, hogy a privatizációról szóló népszavazást több más, esedékes népszavazással egy napon lehessen tartanai, költségkímélés céljából. Áder János emlékeztetett Göndör István szocialista frakcióvezető-helyettes szavaira, aki szerint a Fidesz 2,5 milliárd forintot „tapsolna el” a népszavazással. A Fidesz ebben a helyzetben ugyanakkor nem érti, ha a szocialisták számára is ilyen fontos a költségkímélés, akkor miért nem vettek részt a négypárti egyeztetésen? Ehhez kapcsolódik egy friss közvélemény-kutatás eredménye, amely szerint az emberek nagyobbik része nem támogatná a közvagyon további privatizálását.
Az MDF arra kéri az MSZP-t és az
SZDSZ-t, legyenek partnerek abban, hogy közös akarattal újraszabályozzák az állami tulajdonban maradó vagyontárgyak körét, s a párt azt javasolja, hogy a következő négypárti egyeztetést ebben a kérdéskörben tartsák meg. Az MSZP viszont úgy tartja, folytatni kell a Medgyessy-kormány által megkezdett programot, vagyis a magánosítás a korábbi elképzelések alapján zajlik tovább. Nagy kár, hogy a szocialisták nem adnak egyértelmű választ arra, mit is akarnak még a piacra dobni koalíciós partnerükkel együtt. Természetesen az SZDSZ szerint is folytatni kell a privatizációt. Kuncze Gábor, a szabad demokraták elnöke pedig azt sem rejtette véka alá, hogy ha lesz népszavazás a privatizáció leállításával kapcsolatban, arra biztatják az embereket, hogy menjenek el, és voksoljanak nemmel.
A gondot persze nemcsak az okozza, hogy négypárti megállapodás ebben az egyébként igen fontos, nemzeti kérdésben a jelek szerint már nem is születhet, hanem az is, amelyet a bevezetőben is említettünk: még azt sem tudni, hogy mi szerepel az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. idei, ám a 2005-ös elképzeléseket taglaló üzleti tervében. S az állami privatizációs holding nem is teheti ezt közzé, mert a lista lényegében titkosított. Csupán annyit lehet tudni, hogy a kormányon belül erős törekvés van a Magyar Fejlesztési Banktól átvett vállalatok magánosítására: ide tartozik a Balatoni Hajózási Rt., a Hollóházi és a Zsolnay Porcelángyár, a Hungexpo Vásár és Reklám Rt., továbbá a Szabad Föld Rt. is. A tervek szerint 2005-ben a Magyar Villamos Művek Rt. vagy a Magyar Posta Rt. privatizációja sem „kerülhető meg”, és valószínűleg kalapács alá kerül a 24 Volán-társaság, a Budapest Airport és a Szerencsejáték Rt. is. Kimutatások alapján összesen egyébként több mint 150 állami tulajdonban lévő vagyontárgy van még a kincstárban.
A felsoroltakból talán kitűnik, nem lehet a Fidesz felvetéseit észérvek nélkül lesöpörni az asztalról. A különböző politikai oldalaknak szakmai érveken alapuló vitát (is) kellene folytatniuk arról, mi maradjon állami tulajdonban, s mit lehet – vagy kell – privatizálni, ha egyáltalán szükséges még a magánosítás folytatása.
Politikai értelemben a magánosítás tervbe vett folyamata még csak nem is legitim: a jelenlegi kabinet ugyanis nem kapott erre felhatalmazást a választópolgároktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.