Veszélyben a magyar nyomdaipari cégek

C s o m a g o l á s t e c h n i k a , n y o m d a i p a r Kiélezett versenyhelyzetben kell talpon maradnia a hazai nyomdaipari ágazatnak. A magyarországi ötezres piac több tízezressé bővült hazánk Európai Unióhoz való csatlakozása után. Mindebből az következik, hogy a hazai piacon túlkínálat uralkodik, a megrendelőkért vívott harc pedig lenyomta az árakat. A kevésbé tőkeerős cégek hosszú távú piacon maradása emiatt veszélybe kerülhet. Annak ellenére, hogy a magyarországi nyomdaipari vállalatok technikailag ugyanazt a színvonalat képviselik, mint a nyugat-európai cégek.

2004. 10. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs már különbség a hazai és a korábbi EU-tagállamok környezetvédelmi szabályozása között sem, míg a tőlünk keletebbre eső országok kevésbé szigorú szabályok között tevékenykedhetnek, emiatt olcsóbb árakon tudnak dolgozni – nyilatkozta lapunknak Peller Katalin, a Magyar Nyomda-és Papíripari Szakmai Szövetség (nyomdászszövetség) főtitkára.
Elmondta, hogy ma már Magyarországon is ugyanazokkal az alapanyagokkal, technológiával és gépekkel dolgoznak, ugyanolyan jogszabályi környezetben, mint Európa más országaiban. Egyedül a bérköltségek alacsonyabbak, ám a rájuk rakódó járulékok olyan magasak, hogy ez sem jelent már versenyelőnyt. A 2001-es világméretű gazdasági recesszió elérte a hazai ágazatot is, ami érzékenyen érintette a magyar nyomdaipari cégeket. Ugyanis ha kevesebb az emberek jövedelme, kevesebb könyvet, újságot és egyéb nyomdai terméket vásárolnak. A megrendelők pedig csökkentették mennyiségeiket vagy a terjedelmi igényeiket – mondta.
A főtitkár szavai szerint ebben a helyzetben a Széchenyi-terv nyújtott segítséget az ágazat vállalkozásai számára, mert komoly beruházási boomot indított el. Ez éves szinten – 2000 és 2002 között – 10-12 milliárd forintos beruházást indukált. Ebben az időszakban a nyomdai vállalkozások technikai, technológiai ellátottsága megújult. Ekkor sokan terveztek új beruházásokat, ami teljesen ma sem állt le, ám jelentősen lelassult, megtört a korábbi lendület.
Peller Katalin közölte: a jobb minőségű, gyorsabb, nagyobb teljesítményű gépek nagyobb kapacitásra képesek, amire ma nincs piaci igény. A főtitkár úgy véli, a hazai nyomdaipari kapacitások mintegy harminc százaléka kihasználatlan, a túlkínálat pedig lenyomta az árakat. A megrendelés hiánya, a nyomott árak, a tevékenységek párhuzamossága ellen összefogással védekezhetnének a veszélybe került társaságok – véli a szakmai szövetség főtitkára, aki szerint az előremenekülést a technológiafejlesztés teremtheti meg a cégek számára. A nyomdák közötti együttműködéssel a tevékenységi párhuzamosságok kiküszöbölhetők, de a cégek általában önállóan próbálnak boldogulni – mondta.
A szakember közölte: az ágazatban kétirányú folyamat zajlik. A túlkínálat miatt várható, hogy a kevésbé versenyképes nyomdák tönkremennek. Az általános trend azt mutatja, hogy a reklámkiadványok és a csomagolás területén viszont piacbővülés várható. A gépek, a gyártósorok drágák: egy új nyomógép 400-500 millió forint, de használtan is 100 millió körüli árat kérnek érte. Öt-hat évente viszont muszáj lecserélni a gépeket, mert a technikai fejlődés ilyen gyors ütemű. A nyomdai beruházások átlagos megtérülési ideje öt-hét év. Ugyanakkor a piac szűkülése csökkenti a cégek versenyképességét is. Ma már a könyveket sem 100-120 ezer, hanem csak háromezer példányban nyomják, s tudomásul kell venni, hosszú távon is ez a trend. Túlélni csak az egyre magasabb, extrább igényeket kielégítő minőséggel és a specializálódással lehet, ugyanis – közölte Peller Katalin – egyik cég sem olyan tőkeerős, hogy minden nyomdaipari tevékenységet a legmagasabb színvonalon legyen képes elvégezni. A specializálódás a hatékonyság záloga is, ami – véleménye szerint – a hazai vállalkozásoknak még nem erősségük.
A szakmai szövetség főtitkára kiemelte: az ágazatban 96 százalék a húsz fő alatti cégek aránya, a maradék négy százalék tömöríti a közepes és nagyvállalatok számát. A nyomdaipari vállalkozások 95 százaléka hazai tulajdonban van; egyetlen 100 százalékosan állami cég van a piacon, ez pedig a Pénzjegynyomda. Mindez azt mutatja – húzta alá –, hogy az ágazat privatizációja lezárult, bár egyes információk szerint sor kerülhet a Pénzjegynyomda részleges magánosítására is.
Végezetül Peller Katalin közölte: az ágazat éves árbevétele 140 milliárd forint, s ennek csupán öt százaléka származik exportból. Egy alkalmazott bruttó havi jövedelme 400-500 euró, míg Németországban ez az összeg 4000-5000 eurót tesz ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.