A vesztesek büdzséje

2004. 11. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amíg Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Draskovics Tibor pénzügyminiszter, illetve a kormánykoalíció pártjai szerint „világos a büdzsé iránya”, addig a költségvetés benyújtott tervezetét az ellenzéki pártok mellett immár keményen bírálták és bírálják az önkormányzatok, a települési szövetségek, a gazdasági érdekképviseletek, az egyházak, a különböző szakmai szervezetek, továbbá – és ez az, ami újdonság – az Állami Számvevőszék, amely szokatlanul éles hangú kritikát fogalmazott meg az anyaggal kapcsolatban. Az elutasítás oka első pillantásra persze klasszikusnak is mondható: a büdzsében ugyanis, ravasz technikával, de emelkednek az adók, az államháztartási hiány alultervezett, az eladósodottság pedig tovább nő. Ha azonban részletesen megvizsgáljuk a mindannyiunk életét befolyásoló alapdokumentumot, akkor a kritikai hangok mindenkiben felerősödhetnek, hiszen a 2005-ös költségvetés gyakorlatilag a vesztesek büdzséje lesz. De nézzük a részleteket!
1. Példátlan, hogy a Pénzügyminisztérium, illetve a kormány törvénysértő módon nyújtotta be a költségvetési törvénytervezetet az Országgyűlésnek, az államháztartási törvény előírásait megszegve.
2. Felettébb árulkodó, hogy a költségvetési tervezetben a bevételi és kiadási főösszeg, valamint a hiány sincs feltüntetve. Ehhez képest a jövő évi tervezet szerint 2005-ben jelentősen megnő a jóléti funkciók részesedése az összes kiadásból, 2005 után pedig a 60 százalékot is meghaladja – nem tudni azonban az erre vonatkozó konkrétumokat. A javaslat értelmében a kormányzati szektor hiányát évente 0,5-0,7 százalékponttal lehet csökkenteni a GDP arányában – ez egyértelműen az állami adminisztráció fokozatos leépítését jelenti. A kötetből kiderül az is, hogy a monetáris restrikció az államháztartás egyensúlyának fokozatos javulása ellenére sem enyhült. A költségvetési intézmények működési kiadásait öt százalékkal csökkenti a javaslat, vagyis az érintett szervezetek vagy a dologi költségeiket fogják vissza, vagy pedig leépítik a dolgozói létszámot. Mint a kötetből kiderül, a lakáshitel-állomány a jövő év végére 1600 milliárd forintra duzzadhat, a költségvetés lakástámogatási célú kiadásai az idei 200 után 270 milliárd forintra nőnek. Új elemként jelenik meg a javaslatban a fiatalok használt lakásokra vonatkozó támogatása – a kabinet lényegében rehabilitálja az Orbán-kormány otthonteremtési programját, azt, amelyet sikerült egy-másfél esztendő leforgása során szétvernie. Az államadósság idén előreláthatóan 11797,5 milliárd forint, ez számítások alapján a magyar GDP 58-59 százalékát jelenti.
Aki esetleg nem emlékezne rá: 2002 óta 35–40 százalékkal emelkedett a magyar államadósság. A kritikus határ egyébként a GDP-arányosan mért 60 százalék. Negatív sikersztori ez, hiszen Magyarország ez euró bevezetése kapcsán előírt kritériumok közül (alacsony költségvetési és folyó fizetésimérleg-hiány, 2-3 százalékos infláció, GDP-arányosan maximum 60 százalékos államadósság) már csak ezen a területen EU-konform. Mellesleg az Orbán-kormány idején hazánk éltanuló volt; csak Szlovénia körözte le Magyarországot. A költségvetési anyagból még az is kitűnik, hogy jövőre 12555,4 milliárd forintos államadósságra számít a kormány, vagyis nő az eladósodottság. S hogy az állami vagyon kiárusítása tovább folytatódik, az nemcsak a magánosítás tervezett felgyorsításából egyértelmű, hanem abból is, hogy az ÁPV Rt.-től 16,9 milliárd osztalékot várnak – bő tízmilliárddal többet, mint idén. Az állami kincstári vagyonból származó bevételként (osztalék, vagyonérték, koncessziósdíj-bevétel) pedig 363,3 milliárd forinttal kalkulál a kormány. Utóbbi tétel döntő része az autópálya-építés magántőkés megoldásából származhat, amely évtizedekre adósítja el a magyar államot.
3. A pénzügyi kormányzat körülhatárolt célokra építette ugyan a 2005-ös költségvetést, de a büdzsé bevételi oldalának teljesíthetőségében van kockázat. A törvényjavaslat mérleg szerinti bevételi főöszszegének több mint fele, 52,6 százaléka értékelhető olyannak, hogy teljesíthetősége közepes, illetve magas kockázatú, ami a bevételi oldalon több száz milliárd forintnyi változást okozhat. Mindezt Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke fejtette ki a jövő évi költségvetés kapcsán. Szó szerint újdonság ez a megjegyzés: ilyen lesújtó számvevőszéki jelentés nem volt az elmúlt tizennégy évben, mint most a büdzsé kapcsán.
4. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, amely a magyar GDP 80 százalékát produkáló vállalati szegmenst képviseli, úgy számol, hogy jövőre a különböző módosítások révén csaknem százmilliárd forinttal nő majd a vállalkozók terhe. A vállalkozói járulék bevezetése például új adó, amelyet a vállalkozónak kell fizetnie a munkavállalója után, négyszázalékos mértékben. De emelkedik az innovációs járulék is, továbbá a minimálbér közterhei is pótlólagos költségekkel járnak, s a különböző termékdíjak és hulladékfeldolgozási díjak drasztikus megugrása sem kedvez a cégeknek 2005-ben – hogy az olyan apró tételekről már ne is beszéljünk, mint egy vállalkozási engedély kiváltásának vagy egy üzlet engedélyének az illetékterhe, amely ötvenszázalékos mértékben növekszik.
5. A 2005-ös esztendő valószínűleg az önkormányzati csődök éve is lesz. Ezt támasztja alá, hogy közös állásfoglalásban bírálja a tervezetet hét önkormányzati érdekszövetség. A bírálók között vezető MSZP-s és SZDSZ-es politikusok is vannak. Az önkormányzati vezetők szerint a központi költségvetés nem biztosítja majd a települések kötelező feladatainak ellátásához szükséges működési feltételeket. A szervezetek közölték, ha a parlament ebben a formában szavazza meg a büdzsét, az önkormányzatok várhatóan más törvényeket sértenek meg. Az ágazati és szakmai jogszabályok ugyanis mind a tárgyi, mind a személyi feltételek esetében minimumot írnak elő az egészségügyi, oktatási vagy szociális intézményekben. Az önkormányzatok szerint azonban ezeket forráshiány miatt a települések nem tudják majd teljesíteni.
6. Jövőre megszűnik ugyan a 26 százalékos adókulcs az szja-rendszerben, ám ez a módosítás éppen azoknak nem kedvez, akiknek 800 ezer forint alatti az éves jövedelmük: 1,3 millió állampolgárról, azaz minden harmadik adózóról van szó. Az adójuk egyetlen fillérrel sem csökken. Tehát éppen a legalacsonyabb keresetű jövedelmek esetében nem változik az emberek helyzete. Ugyanakkor megszűnnek az adókedvezmények, amely egyértelműen adóemelést jelent.
A fentiekből kiderül, hogy a 2005-ös büdzsé szószegő módon nem tartalmazza azokat az ígéreteket, így azok fedezetét sem, amelyeket a szocialisták a 2002-es, Egyetértésben a nemzettel című választási programjukban meghirdettek, és elhitettek a rájuk szavazókkal. Ideje tehát az ellenzéki pártoknak szembesíteniük az MSZP– SZDSZ-kormánykoalíciót a vállalásaikkal – megint. Gyakorlatilag ezzel a költségvetési tervezettel eljött az igazság pillanata, amikor a kormánynak és a miniszterelnöknek el kell azon gondolkoznia: lehet-e tovább áltatni a magyar lakosságot, vagy pedig őszintén bevallják, hogy annak idején bizony alaposan rászedték a társadalmat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.