Budapest, a kátyúba dőlt város

Egy a napokban nyilvánosságra került, a Szonda Ipsos által készített tanulmány szerint a budapestiek majd’ nyolcvan százaléka elsősorban az utak állapotát tartja a főváros legnagyobb problémájának. Ez nem meglepő, tekintve, hogy jelenleg a fővárosi önkormányzat felelősségi körében lévő útburkolat átlagéletkora közel negyvenéves.

Dénes Zoltán
2004. 11. 06. 18:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes véleménye szerint a fővárosi önkormányzat által üzemeltetett 1000 kilométer hosszú fő- és tömegközlekedési úthálózat mintegy 12 százaléka szorulna azonnali felújításra, míg 361 kilométer, azaz 36 százaléka a közeljövőben igényelne felújítást. Ugyanakkor Szálka Miklós, a Fővárosi Közgyűlés fideszes tagja szerint az utak legalább hatvan százalékának tűrhetetlen az állapota, s legalább 20 százaléka szorulna azonnali felújításra. Lapunknak nyilatkozva Vajda Pál elmondta: az üzemeltetett úthálózaton csak oly mértékben lehetséges felújítás, hogy a közúti forgalom ne lehetetlenüljön el, hiszen a jelenlegi országos forgalom 80 százaléka ezen utakon zajlik, amelyeknek kapacitása már így is túlterhelt. Hozzátette: tekintettel a közúthálózat állapotára, a fentiek azt jelentik, hogy évenként átlagosan a felület minimum 5 százalékának felújítása válna szükségessé.
A fővárosi önkormányzat adatai alapján a felelősségi körébe tartozó úthálózaton évente több mint százezer kátyú keletkezik, s ebből év végéig körülbelül ezret nem javítanak ki. Idén október 24-ig az üzemeltetett úthálózaton 101 147 darab kátyú keletkezett, melyből ez idáig
1114 nem lett kijavítva – tájékoztatott Vajda Pál. Elmondása szerint 2004-ben a főváros 1,28 milliárd forintot fordíthat kátyúzásra, s 4,6 milliárdot útfelújításra. Szálka Miklós ezzel szemben annak a véleményének adott hangot, hogy mivel az utak állapota katasztrofális, legalább 3-4 ezer kátyú van folyamatosan jelen, s rengeteg új kátyú keletkezik. A kátyúzás költsége a bedolgozott anyag minőségétől függ – mondta Vajda Pál –, de átlagosan 2500–3000 forintos négyzetméterenkénti árral lehet számolni. A kátyúzás egyik legérzékenyebb pontja a minőség, ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy milyen technológiával és milyen minőségben javítják ki az úthibákat. Szálka Miklós arra hívta fel a figyelmet, hogy a fővárosban alkalmazott módszer technológiai szinten teljesen elfogadhatatlan. Ugyanis szemben a Nyugat-Európában alkalmazott módszerrel, ahol alulról mozognak fölfelé, vagyis a lyukat fokozatosan kiszélesítik, nálunk legjobb esetben is csak levágják a kátyú szélét. De ez még a jobbik eset, tekintve, hogy a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. gyakran mindenféle kiszélesítés és kátyútisztítás nélkül egyszerűen feltölti a gödröt, s a kivonuló kisteherautóval néhányszor áthajt rajta. Az FKF tájékoztatása szerint ez az úgynevezett hidegburkolásos eljárás, amellyel a balesetveszélyes kátyúkat be szokták tömni. Mint a honlapjukon írják, jelenleg más módszerek egyelőre nem állnak rendelkezésükre. Kérdésünkre, hogy különböző árat fizet-e az önkormányzat az ilyen eljárással betömött lyukakért s a technológiailag megfelelő kátyúzásért, Vajda Pál elmondta: sok esetben kell sürgősen betömni egy balesetveszélyessé vált kátyút, s ilyenkor nem igazán van más megoldás.
A jövő évi terveikről Vajda azon reményének adott hangot, hogy az állami költségvetésből származó célzott támogatásokkal együtt – amelyek az összköltségek 50 százalékát tennék ki – 9,9 milliárd forintot fordíthatnak útfelújításra és hárommilliárdot részleges felújításra. A kátyúzásra fordítandó összeg a jövő évi elfogadás előtt álló költségvetés függvénye. Szálka Miklós felhívta lapunk figyelmét arra, hogy a mostani kormány jelenleg még semmilyen jelét nem adta annak, hogy támogatná a fővárosi terveket. Vajda Pál rávilágított arra, hogy a 4300 kilométeres budapesti úthálózatból 3300 kilométer a helyi önkormányzatok hatáskörébe tartozik. Vagyis még a fővárosi önkormányzat jövő évi újabb grandiózus terve sem oldja meg érdemlegesen a problémát, hiszen az utak többségét a forráshiányos helyi önkormányzatok kezelik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.