Emeletes vasúti járművekkel pályázik az Alstom Transportation a MÁV Rt. elővárosi tenderén, és a francia cég ajánlatot nyújt be szerelvények szállítására a budapesti 4-es metró építésekor – nyilatkozta lapunknak Michael Anderson, az Alstom közép- és kelet-európai igazgatója. Az államvasút számára az elővárosi forgalom lebonyolításához 220 ülőhelylyel rendelkező, kétrészes vonatokat szállítanának, amelyek a forgalmi igényektől függően később három közbenső kocsival is bővíthetők. Coradia Duplex nevű elővárosi vonatokat jelenleg a francia, a svéd, a luxemburgi, a spanyol és a portugál vasutak részére gyárt az Alstom a Valenciennes-ben lévő üzemében.
Mint ismeretes, a MÁV Rt. harminc elővárosi motorvonat beszerzésére, illetve karbantartására írt ki tendert, a motorvonatokat legkorábban 2006-ban helyezné forgalomba a vasúttársaság. A közbeszerzési pályázat előminősítése során négy pályázó, az Alstom, a Bombardier Transportation, a Siemens, valamint a Stadler-Ganz Transelektro konzorcium adott ajánlatot. A MÁV-nál a jövő héten dönthetnek arról, hogy mely cégekkel folytatják a tárgyalásokat. A győztes szállítónak egyben harminc évig vállalnia kell a járművek karbantartását és tisztítását, ezért a futamidő alatt a MÁV mint megrendelő fizet. A négy pályázó közül az Alstom gyártana egyedül emeletes járműveket a hazai vonalakra. A vasúttársaság előírásai szerint a szerelvények legfeljebb hetvenkét méter hosszúak lehetnek, a gyártónak biztosítania kell a 120 kilométer óránkénti sebességet, az utastér klimatizálását, illetve alacsony építésű ajtókat az utasforgalom gyors lebonyolításához. A harminc motorvonatot három dunántúli fővonalon, Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Székesfehérvár és Budapest–Tatabánya között helyezik majd forgalomba.
Szakértők szerint a cégeknek nem is elsősorban a motorvonatok gyártása, hanem a karbantartás jelent igazán nagy üzletet. Egy-egy motorvonat ára 1,3-1,5 milliárd forint, a szállító viszont a karbantartási ciklus végéig a magyar piacon marad. Mivel a vasúttársaságnak nem áll rendelkezésére saját forrás sem a beszerzésre, sem a karbantartásra, a MÁV Rt. bankhitelből oldja meg a fejlesztést.
A beszerzési ár és a műszaki tartalom mellett leginkább az dönt majd a szállító mellett, hogy milyen mértékben vállalja magyar cégek részvételét a motorvonatok gyártásakor. Az Európai Unió (EU) előírásai nem tették lehetővé, hogy hazai vasútépítő céget bízzon meg a MÁV mint fővállalkozót – erre tavaly Szlovákiának még volt lehetősége. A pályázók azonban ajánlatot adhatnak, hogy milyen mértékben teszik lehetővé magyar cégek részvételét. A négy pályázó közül hazai résztvevőként egyedül a Ganz Transelektro adott be ajánlatot a svájci Stadlerrel közösen, ami feltétlenül előnyt jelent a tenderen. Kedvező helyzetben van a Bombardier is, hiszen a MÁV Dunakeszi Járműgyártó Kft. a kanadai cég többségi tulajdonában van, s Dunakeszin teljesen új vasúti kocsikat is gyártanak, továbbá itt építik újjá jelenleg is a MÁV elővárosi vagonjait. Információink szerint az Alstom a napokban kötött a Ganz Holdinggal együttműködési megállapodást járműegységek beszállításáról.
A magyar cégek önálló részvételét egyébként nemcsak az EU előírásai korlátozzák, hanem a jelenlegi piaci helyzetük is. A kilencvenes évek rablóprivatizációi oda vezettek, hogy jelenleg nincs olyan hazai tulajdonban lévő vasúti járműgyártó, amely komplett motorvonatot tudna előállítani.
A MÁV tervei szerint a motorvonatok leszállítását követően hat jármű a Budapest–Tatabánya, tizenkettő a Budapest–Székesfehérvár, tíz a Budapest–Pusztaszabolcs vonalon közlekedik, kettő pedig tartalék lesz, illetve ezeket a csúcsidőszakokban helyezik forgalomba. A székesfehérvári vonal korszerűsítését a vonatok üzembe helyezését követően 2006 és 2011 között tervezi a MÁV. A vonatok optimális kihasználását az is kedvezőtlenül befolyásolja, hogy jelenleg Budapest-Kelenföld és Érd alsó között egyvágányú a pálya, a második vágány építését is 2006 után kezdi el a MÁV. A vasútvonalak átépítésének költségeit a kohéziós alapokból finanszírozzák, a pályázati dokumentációkat egy spanyol cég készíti, s jövő év májusában nyújtják be az EU-nak.

„Szívtatok ma rendesen?” – így hergeli rajongóit a szegedi rapper