Se test, se nevelés, se tornatanár?

A liberális vezetésű Oktatási Minisztérium azt javasolja, hogy a következő tanévtől a testnevelés tantárgyban szüntessék meg az osztályzást. Magyar Bálint miniszter szerint ugyanis a sport szórakozás, s ha eltörlik az értékelést, akkor a diákok jobban megszerethetik a mozgást. A szakma hangosan tiltakozik, hiszen soha nem volt olyan nagy szüksége az ifjúságnak a testi nevelésre, mint napjainkban, amikor a diákok szinte a számítógép és televízió előtt ülve nőnek fel. A Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának vezetése tiltakozik az ifjúság elleni merénylet terve ellen.

Salánki Miklós
2004. 11. 06. 18:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valószínűleg kormányunk azért is siettette a sorkatonaság eltörlését, mert így a jövőben már sorozás sem lesz, amely eredményeképpen a politika szembesülhetett a fiatal férfilakosság siralmas fizikai állapotával. Sajnos minden statisztika hazánkban azt bizonyítja, hogy a magyar nemzet fogy, egészségi állapota romlik. Annak ellenére, hogy az elmúlt évtizedekben sok-sok akciót indítottak – nem sajnálva a pénzt –, például a diáksport fejlesztéséért. Az akciók, a kampányok azonban nem pótolhatják a rendszeres sportolást, amelynek alapja az iskolai testnevelés. Ugyanis az iskolákban a szülők vagyoni helyzetétől és a diákok fizikai adottságától függetlenül minden fiatal rendszeresen sportolhat. Éppen ezért érthetetlen, hogy az Oktatási Minisztérium a fejlesztés helyett miért a leépítésen munkálkodik.
Istvánfi Csaba, a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesülete elnökének tanulmányából kiderül, hogy érthetetlen módon egy ilyen jelentős változtatással kapcsolatban a minisztérium a szakma véleményét nem kérte ki. A testnevelés amúgy sem magas rangját az elmúlt években a minisztérium több intézkedéssel próbálta csökkenteni. A diáksport életében jelentős döntés volt, amikor az Országgyűlés 2000 decemberében a közoktatásról szóló törvényt úgy módosította, hogy az általános iskolások alsó tagozatában megvalósulhatott a mindennapos testnevelés. Az első támadás ez ellen 2002 júliusában történt, amikor a minisztérium az 1–4. évfolyamban tanuló diákok számára előírt heti öt testnevelésórát megpróbálta csökkenteni. Sajnos sikerrel járt, mert a parlament a következő határozatot hozta: „A mindennapos testmozgás a helyi tantervekben meghatározott, legalább három testnevelésóra és a játékos testmozgás keretében valósul meg.”
Magyar Bálint és csapata ünnepelhetett, hiszen a hatpárti támogatással 2000-ben megalkotott kitűnő törvényt korlátozta, pedig a mindennapos testnevelés bevezetése elősegíthette az egészségesebb magyar ifjúság felnevelését. A támadásnak azonban sajnos nem volt még vége, jött az újabb liberális javaslat: szüntessék meg az osztályzást!
A testnevelő tanárok tiltakoznak az oktatási tárca javaslata ellen, mert véleményük szerint Magyar Bálintot becsapták vagy rossz tanácsokat kapott, ezért többszörösen is téved, amikor a testnevelés osztályzatának megszüntetésén fáradozik.
Jogilag azért hibás az elgondolás, mert a közoktatási törvény 70. § (3) bekezdése már erre felhatalmazza a tantestületeket, s ezzel eddig kevesen éltek. Nem értik, hogy a törvény által az értékelés formájának megválasztásához az iskolák számára biztosított demokratikus szakmai szabadságjogokat miért akarja a minisztérium központi direktívákkal csorbítani? Miért akarja hátrányba hozni azokat a tanulókat, akik a továbbtanuláshoz vitt pontoknál a testnevelést szeretnék választani?
A miniszter javaslata pedagógiailag is hibás, mert ha szándékával a gyenge osztályzattól való félelemtől szeretné megszabadítani a diákokat, úgy a természettudományi tantárgyakkal kellene kezdenie. Köztudott, hogy amíg a kémiának 3,61, a fizikának 3,69, a matematikának 3,65-ös a tantárgyi átlaga országosan, addig a testnevelésé 4 fölött van. Ha nincs visszaigazolás, nincs értékelés, úgy nincs átgondolt, szakszerű pedagógiai folyamat sem. Ráadásul diszkriminálja azokat a diákokat, akik ebben a tantárgyban kiemelkedők. Magyar Bálint javaslata azért is tévedés, mert az egészséges mozgásvággyal rendelkező fiatalságot eltávolítaná a testnevelés szocializáló, jellemnevelő, akaratfejlesztő és kedvező élettani változásokat kiváltó sajátos pedagógiai hatásaitól. Tévedés, mert a világon mindenütt a testnevelés, a sport eszközeivel nevelik a fiatalságot a becsületes küzdelem, a fair play szellemére. Sok évtized tapasztalatai alapján valamennyi testnevelő tudja, hogy akkor jó az osztályzás, ha a tanuló önmagához mért fejlődését fejezi ki, mozgósítja energiáit, ha motivál és javítási lehetőséget is kínál a diáknak. A testnevelők tiltakozásukban leírták: „Valós a félelmünk, hogy ahol a szakmailag jól átgondolt, élettanilag és pedagógiailag megalapozott, tervszerű és szervezett testnevelésórát »örömszerző mozgás« váltja fel, ott nem csupán az osztályzat szűnik meg, hanem a közoktatásban feleslegessé válik a jól felkészült, szakmailag elhivatott testnevelő tanár és a testnevelés tantárgy is… Az osztályzás eltörlése ellentétes a diák érdekeivel, a szülők nagy többségének szándékával, az egész táradalom az iskolával szembeni elvárásával. Reményeink szerint a mindenkori közoktatásért felelős miniszter szándékával is ellentétes!”
A szakmai testületek véleményüket az elhibázott döntés ellen nyílt levelekben ismertették. Tiltakozásukat erősíti a semleges nemzetközi szaktekintély, Arich Lewy gondolata: „A testnevelés az egyetlen olyan műveltségű terület, ahol közvetlen mód nyílik arra, hogy a tanár a tanuló önmagához képest mért teljesítményét objektívan mérje. Éppen ezért a testnevelésben szükség van a teljesítménymérésre és az értékelésre is.” Ez a nemzetközi gyakorlat is, hiszen az iskolákból kikerülő diákokat egy olyan világ várja, amelyben bizonyítani, küzdeni kell. A kapitalista társadalmi rendszerben – amelyben mi is élünk – csak a jobb, az erősebb, az okosabb érvényesülhet. Vajon Magyar Bálint miért akarja azt, hogy a magyar fiatal ebben a küzdelemben ne legyen versenyképes?



Dr. Magyar Bálint
Tisztelt Miniszter Úr!
Ön arra hivatkozott, hogy a (felsőoktatási) reform nem egyéni kezdeményezés szüleménye, hanem szakemberek hosszas eszmecseréjéből fakad. Tiltakozunk az ellen, hogy Ön e szakemberek sorában a testnevelés-tudomány és a szakemberképzés műhelyét semmiféle formában nem kérdezte meg. Sújtó kezét a testnevelőtanár-képzés egész folyamatára – alulértékelés, szerencsétlen egyetemi integráció, az úgynevezett fejkvóta nevetségesen alacsony volta – már régebben érezzük. Csak a nyereséges szakjainkból befolyó összegből tudjuk fenntartani a testnevelő szakemberek képzését.
Ön célfilozófiailag vakvágányra fut, amikor arról beszél, hogy a testnevelést nem osztályozni, hanem a tanulókkal megszerettetni kell. A két dolog nemhogy nincs ellentétben, hanem összefügg: a tudásban, a tanulásban, a felfogásban való előrehaladást mindig, mindenhol minden kultúrterület iskolai reprezentációjában mérni kell, értékelni kell, szülőt, tanulót, társadalmat tájékoztatni kell. Ön a rajzot és az éneket értékelési-osztályzási szempontból egyelőre nem támadja, vélvén, hogy ezekben osztályozható tudáselemek vannak. A testnevelés azonban az Ön félre nem érthető célzása szerint mókuskerék, amely nem vezet semmihez.
Kérjük Miniszter Urat, hogy neveléstörténeti felelőssége tudatában megnyilatkozásaival ne húzza ki az erkölcsi talajt a népesség egészség- és cselekvéskultúrájáért, rongy fizetésért áldozatosan dolgozó emberek alól.
Budapest, 2004. november 2.
Dr. Nyerges Mihály dékán
Dr. Kis Jenő, a TF tanszékvezetői karának rangidőse

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.