Szigorú uniós büdzsé

Szinte csak a nettó befizető tagállamok érdekeinek kedvező büdzsét hagytak jóvá 2005-re vonatkozóan az EU tagországai – így kommentálták a hét végi nyugati lapok és a témával foglalkozó internetes portálok a brüsszeli döntést a közösség jövő évi költségvetéséről.

2004. 11. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem az Európai Bizottság (EB), illetve az Európai Parlament (EP) javaslatait tükröző, hanem sokkal inkább a nettó befizetők érdekeit szem előtt tartó, egyébként meglehetősen szigorú költségvetést hagytak jóvá a jövő évre vonatkozóan az Európai Unió tagországai a múlt csütörtök éjjel – jelentették a nyugat-európai gazdasági lapok hét végi összeállításaikban.
A második olvasatban elfogadott büdzsé teljes kiadása 106,3 milliárd eurót jelent – ez pedig az összesített uniós GNI-nek pontosan az egy százalékát teszi ki. A 2005-ös büdzséről a végső döntést az Európai Parlament mondja majd ki két hét múlva. A Financial Times szerint nem kétséges a javaslat megszavazása, mivel az uniós, költségvetési ügyekért felelős miniszterek már egyeztettek a parlament képviselőivel is. Ez a büdzsé egyébként a közösség keleti bővítése utáni első teljes költségvetése. A szóban forgó verzió alapján a kiadások az előző évhez képest 6,5 százalékkal nőhetnek – ez jócskán elmarad a parlament korábbi, 11,5 százalékos elképzeléseitől. Az EB pedig összesen 109,5 milliárd eurós, a parlament korábban 111 milliárd eurós összköltségvetést képzelt el.
Az egyszázalékos küszöbnek az ad különös jelentőséget, hogy az EU hat olyan tagállama, amely jelenleg nettó befizetője az uniónak, a 2007-tel kezdődő hét évben felső határként kívánja rögzíteni ezt az értéket a jelenlegi, 1,24 százalékos elvi küszöb helyett. A parlamenttel folytatott utolsó egyeztetés előtt ezek a tagországok most is még csak a GDP 0,99 százalékának megfelelő költségvetést kívántak jóváhagyni. A bővítés miatt leginkább érintett felzárkóztatási költségvetés a jóváhagyott változat szerint 35 milliárd eurót tesz ki.
Hüttl Antónia, a Kopint Datorg Rt. szakértője az MTI-nek elmondta, hogy a büdzsé összeállításakor a bruttó nemzeti jövedelmet használja az unió. A GNI-t úgy számítják, hogy a GDP-t, azaz a bruttó hazai terméket csökkentik a külföldi tulajdonú vállalatok által megtermelt jövedelemmel, ugyanakkor hozzáadják a hazai multinacionális cégek külföldön megtermelt profitját. Példaként említette a szakértő a Molt, amelynek szlovák, román vagy horvátországi profitja része a magyar GNI-nek.



Hat magyar visszaélés. Az Európa Tanács december közepén fogadja el a 2007 és 2013 közötti időszak általános elveit, ezek szerint az agráriumra körülbelül négyszázmilliárd euró jut majd. A következő tervezési ciklusban Brüsszel valószínűleg még a jelenleginél is szigorúbban fogja ellenőrizni a támogatások felhasználását. Az utóbbi időszakban már 1,5 milliárd euróra emelkedett a jogtalanul megszerzett központi pénzek nagysága; az EU csalásellenes hivatalának jelentése szerint a legtöbb szabálytalanság az agrár- és a regionális támogatások körül történtek. Magyarországon hat visszaélést derítettek fel. Még nem tudni, hogy ezek nyomán mennyi pénzt kell visszafizetnünk a közös kasszába, egy 1992-es PHARE-támogatás vélhetően szabályellenes felhasználása miatt hárommillió eurót azonban már levontak hazánk brüsszeli számlájáról. (E. Cs.)



Az EU nettó befizetői:
– Ausztria,
– Franciaország,
– Hollandia,
– Nagy-Britannia,
– Németország,
– Svédország.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.