A jó borásznak művésznek is kell lennie

Személyes kapcsolat, sajátos minőség, dédelgethető mennyiség – így foglalható össze az a módszer, amivel a kis hazai borászatok megtalálhatják a piacon maradás receptjét. Kőfalvi Magdolna hajósi borászasszony legalábbis ezt ajánlja számukra. A szakemberrel a jó magyar borok mostoha sorsáról beszélgettünk.

Nánási Tamás
2004. 12. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az idei szüret bizonyosan nem tartozik majd a magyar bortörténet fényesebb lapjai közé. Milyen termést hozott a nemesnádudvari Villa Stephen pincészet szőlője?
– Szerencse, hogy kivártunk, így értük el a húszas cukorfokot. Egy nap arra lettem figyelmes, hogy másodszor is virágzik az akác. Ezek a fák tudhatnak valamit – gondoltam, és a sejtésem beigazolódott. Hosszúra nyúlt az ősz, ezért az a szőlősgazda járt jól az idén, akinek megvolt a türelme ahhoz, hogy késleltesse a szüret kezdetét.
– Vajon ugyanez a türelem segíthet-e a pincékben roskadozó többletkészletek elviselésében? Egyes vélekedések szerint a hazai borászatok egy részét maga alá temetheti a soha nem látott borfelesleg.
– Elképzelni sem tudom, hogy miképp talál majd vevőre a felhalmozódott készlet. A nyugati kereskedők arra vártak május elseje előtt, hogy csatlakozzunk az unióhoz, hiszen akkor megszűnik a vám, és olcsóbban szállítható a magyar bor. Emiatt az év első felében szinte alig mozdultak a készletek, mély csend uralta a piacot.
– A statisztikai adatok ugyanakkor évek óta jelzik a hazai borexport folyamatos visszaesését.
– Átrendeződött a világpiac, és ennek a mi cégünk, a Brilliant Holding Kft. is megérzi a következményét. Kizárólag vörösborokat készítünk, ezért hagyományos versenytársaink a franciák. Fordulatot jelent a chileiek betörése a viszonylag zárt uniós piacra. Az EU-val megállapodást kötöttek arról, hogy a vámokat 2007-ig teljesen eltörlik. Hatásos értékesítési programokat dolgoznak ki, boraik népszerűsítését kiemelt feladatnak tartják, ezért komoly anyagi forrásokat áldoznak rá. Érvényesül a régi mondás: a legjobb bornak is elkel a cégér. Csak a magyar termékek nem rendelkeznek ezzel. Ami közösségi marketing címén történik ebben az országban, az leginkább a tragikomédia műfajába tartozik. A földművelésügyi minisztérium kebelén belül működő Agrármarketing Centrum Kht. borprogramjait teljes mértékben felül kellene vizsgálni, a forrásokat megtöbbszörözni, hogy az erőfeszítések valós eredményekkel járjanak. Tudomásul kellene venni, hogy a világpiacon a cégérek versenye zajlik. Hiába kiváló a magyar bor, ha erről lehetséges vevőink nem tudnak semmit. Az uniót elárasztó tengerentúli dömping miatt nekünk is árat kellett csökkentenünk az idén. Nem merek vállalkozni arra, hogy megjósoljam e kényszerű lépés várható következményeit.
– Pedig nem is a legalacsonyabb árkategóriát célozták meg. Kezdettől fogva a külhoni ötcsillagos szállodák igényes vevőire számítottak. Nem bánják, hogy elhanyagolták a hazai piacot?
– Utólag már látjuk, hogy ez hiba volt. Most pótoljuk a korábban elmaradt feladatot. Ahol lehet, termékeinket igyekszünk megismertetni a nagyközönséggel. A kék szőlők szinte minden fajtáját kínáljuk. Minden lehetséges külhoni és itthoni borversenyre benevezünk, és többnyire érmekkel térünk haza. Magyar tölgyfahordókkal dolgozunk. Egy-másfél évi ászokolás után palackozunk, amit további egy esztendeig fekve tárolunk. Így lehet igazán érett borokat készíteni. A kis szaküzletekben, vinotékákban vagyunk jelen. Személyes kapcsolattartáson alapuló értékesítési filozófiánknak leginkább ez a kereskedelmi forma felel meg. Pincészetünkhöz nyolcvanhárom hektár szőlő tartozik. Többet nem akarunk, mert ez még dédelgethető mennyiség. A magas minőségi kategóriába tartozó borok sok törődést igényelnek. Meghálálják a rengeteg munkát, de ha nem fordítunk elég időt rájuk, minden veszélybe kerülhet, amit eddig elértünk.
– Így a külföldön megszerzett hírnév is. Milyen megítéléssel találkoztak határainkon túl a magyar borokat illetően?
– A magyar borok hírneve a kilencvenes évek fordulóján nagyon alacsony szinten volt. Akkor még magunkon cipeltük az elmúlt évtizedek terhét. Időközben viszont végbement a hazai borászatban a rendszerváltás, megszaporodtak a kiváló minőségre képes hazai pincészetek. A közösségi marketing mellett külföldön is a legjárhatóbb út a személyes kapcsolatokon alapuló terjeszkedés. Mi 1993-as indulásunk után elsőként a japán piacra törtünk be, csak utána következtek a skandináv államok, majd Németország, Cseh- és Észtország. A felkelő nap országában nagyon kellett vigyáznunk arra, hogy megfelelőképp elsajátítsuk az udvarias viselkedés nálunk szokatlan formáit. Például nem mindegy, hogy üdvözléskor hogyan hajol meg az ember. A negyvenöt fokos dőlésszög kizárólag a japán császárnak jár ki, másokat csak ennél kisebb meghajlással lehet köszönteni. A legfőbb szabály: mindenütt ott kell lenni, személyesen kell bemutatni borainkat a lehetséges külföldi vevőknek. A piac magától nem jön ide, nem kopogtat be pincészetünk ajtaján.
– A külföldi borok viszont annál inkább jönnek, évről évre több import érkezik az országba. A nemzetközi színtér meghódítása közben van-e még esélyünk arra, hogy megvédjük hazai hadállásainkat?
– Különösen a spanyol és az olasz termékek mennyisége nőtt meg az utóbbi hónapokban. Most még hat az újdonság varázsa. De miután végigkóstoltuk a palackonként legalább kétezer forintba kerülő borokat, rájövünk majd arra, hogy a magyar is van olyan jó, ha nem jobb, mint a külhoni. Ezért vagyok biztos abban, hogy hamarosan elfogadható szintre áll vissza
az import. A piaci önvédelemmel ugyanakkor hihetetlen késésben vagyunk. De soha ne adjuk fel a reményt, egyszer talán mibennünk is tudatosodik majd, hogy a hazai termék vásárlásával saját honfitársainknak teremtünk munkahelyet. Kormányunk még nem jött rá erre, nemhogy támogatná, gátolja a magyar borászat fejlődését. Intézkedéseivel példátlan jogbizonytalanságot teremt.
– Hajósi vörösborainak dédelgetéséhez azonban láthatóan még van kedve és ereje. Azt mondják, a jó borásznak egy kicsit művésznek is kell lennie…
– A szép borhoz sok türelem és ráérzés szükségeltetik. Mindegyik hordó mást rejt magában, és más arcot mutat. Palackozáskor válik el, hogy a borásznak mennyire sikerült megfejtenie borai titkait. Ez valahol csakugyan művészet. Számomra az a legszebb az életben, hogy nagyon sokat dolgozhatom, méghozzá úgy, hogy közben őszintén élvezem, amit teszek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.