A „piros vonal” alulfizetett hősei

Ősszel megvonták a honvédség több milliárd forint értékű repülőgépeit és helikoptereit üzemeltető földi személyzet szakmai pótlékait, amivel sokan közülük katasztrofális fizetéscsökkenést szenvedtek el. Bár az illetékes minisztérium kompenzációt emleget, ennek egyelőre nem látni nyomát. Az érintettek közül áprilisban többen Svédországba utaznak az új Gripen vadászgépek tanulmányozására, amelyek a magyar hadtörténelem legdrágább harci eszközei lesznek.

2004. 12. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontos feladatunknak tekintjük, hogy részt vállaljunk a társadalmi esélyteremtésben: hogy a Magyar Honvédségben szolgáló szerződéses katonák versenyképes fizetést kapjanak – írta Juhász Ferenc honvédelmi miniszter a sorkatonaság megszüntetése alkalmából minden katonának eljuttatott levelében. A politikai célzatú megnyilvánulásoktól sem mentes üzenetet a légierő földi beosztásban szolgáló tisztjei és tiszthelyettesei is kezükbe kapták, akiknek azonban 2004 ősze sokkal inkább attól vált emlékezetessé, hogy elvonták a szakmai specializációjukkal összefüggő fizetési pótlékaikat. Van, aki nettó nyolcvanezerrel kap kevesebbet, van, aki „csak” negyvenezerrel. Ám a megvonások csak akkor válnak értelmezhetővé, ha azokat az alapilletmény összegével vetjük össze: egy tapasztalt főtörzs ma mintegy százezer forintot vihet haza, így százalékban mérve katasztrofális fizetéscsökkentést szenvedtek el. A helyzetet súlyosbítja, hogy a Honvédelmi Minisztérium (HM) által bevezetett előmeneteli osztályba sorolási rendszert a honvédség realitásaitól idegen, nyugati minták szerint alakították ki: a szolgálati idő akár évtizedes különbségét alig néhány ezer forint tükrözi, de előfordul, hogy egy hadnagy alig pár száz forinttal keres többet beosztott- állományánál. Negatív megkülönböztetésben részesül az, aki huzamosabb időt tölt el ugyanannál az alakulatnál, ugyanabban a beosztásban, pedig a nagy bonyolultsági fokú technika megismerését, biztonságos, magabiztos üzemeltetését csak ez biztosítja.
A HM hivatalos nyilatkozatában kompenzációt ígér a megvonásokért, ám ennek egyelőre nyoma sincs: a védelmi szféra magasabb szintjein többen arról suttognak, hogy a megvonások célja itt is – mint más tárcáknál – az óriási államháztartási hiány „papíron” történő mérséklése az EU felé.
De mi is teszi kényessé a honvédség repülőműszaki katonáinak helyzetét? Mint mondani szokták, az a tény, hogy a rájuk bízott technika értéke a legmagasabb, bonyolultsága a legnagyobb – az elkövetett hibákért itt kell a legtöbbet fizetni. Amikor a légierő 1993-ban 28 MiG–29-es vadászgépet kapott a szovjet államadósságért cserébe Oroszországtól, példányonként – mai áron számolva – ötmilliárd forintos gépek kerültek a magyar műszakiak kezébe. Amikor 2006-ban megérkeznek az első Gripenek, a felelősség súlya tovább nő, hiszen ezek a harci eszközök lesznek a magyar hadtörténelem legdrágább „játékszerei”: ha a teljes programköltséget elosztjuk a gépek számával, mintegy 15 milliárd forint jön ki. Márpedig ebben a szakmában elég egyetlen meg nem húzott csavar, egyetlen rossz helyen felejtett szerszám, a gép gyomrába ejtett sasszeg, hogy „lenullázzanak” egy ilyen aranyárban mért masinát, nem beszélve a benne ülő egy vagy két pilóta életéről. Az érem másik oldala, hogy az óriási teljesítményű gépek üzemeltetése súlyos kockázatokat rejt magában. Bár a média sokszor csak a pilótákra nehezedő túlterhelések színes leírásában jeleskedik, az igazság az, hogy a földi műszakiakra sokkal alantasabb veszélyek leselkednek. A légkondicionált pilótafülkével szemben nekik ugyanis mindig ott kell állniuk a gépek indításának helyt adó „piros vonalon”, ha esik, ha fúj. Soraikban „népbetegség” a reuma, mindennaposak az ízületi rendellenességek, akár néhány év szolgálat után is. Aztán ott van a gépek rendkívül hangos környezete, amelyet ugyan némileg kiküszöböl a fülvédő, ám az alacsony frekvenciás hangok egészségkárosító hatásai észrevehetetlenül jelentkeznek – és kivédhetetlenek. A kerozinnal, olajokkal és különböző üzemi gázokkal való rendszeres érintkezés sem a hosszú élet záloga. A hosszú távú kockázatok mellett gyors halál is leselkedik a műszakiakra a gépek között: a tíz-tizenöt tonnás repülők kerekei alá kerülni sem lehetetlen, vagy a hajtóművek szívócsatornája gigantikus porszívóként embereket is képes felszippantani a betonról.
Ha véget ért a műszak, a honvédség repülőműszakijai mehetnek pihenni. Azaz csak mehetnének: a nőtlen tiszti szálló 12 négyzetméteres, kétszemélyes odújáért januártól 2400 forintot fizettet velük „hazánk egyik legnagyobb munkáltatója” – ahogy Juhász Ferenc aposztrofálta idézett levelében a honvédséget. Bár a miniszteri üzenet szolgálati lakásokkal is kecsegteti a katonákat, a gyakorlati tapasztalatok szerint sok kényelmetlen évnek kell eltelnie a „nőtlen tisztin” ahhoz, hogy kiutaljanak számukra egy 1-2 szobás lakást. Nem hivatalos információk szerint e lelakott ingatlanokat ráadásul mindig „baráti” vállalkozások újítják fel átadás előtt, ismeretlen összegért, megkérdőjelezhető minőségben. A katonáknak járó kéthetes regeneráló üdülést már tíz éve megszüntették.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.