Dekadens idill

k ö n y v e s h á z

Kákonyi Péter
2004. 12. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

n Kákonyi Péter

A Nap Kiadó a közelmúlt klasszikusait felidéző sorozatának újabb kötetében Réz Pál szerkesztésében Szomory Dezső életművét idézi fel. A Nyugat köréhez tartozó mester egyaránt maradandót alkotott a regény, a novella, a színmű, az esszé és az irodalmi tárca műfajában.
Fiatalon került Párizsba mint a Pesti Hírlap tudósítója, és tizenhét esztendőt töltött a fény városában. „Verlaine-t látta sokszor, amikor a Café Voltaire-ben üldögélt Wilde-dal, ki megírta már a The Ballad of Reading Gaolt s a De profundist, és egészen lerongyolódott volt.” „Ott laktam – így mondta el nekem Szomory – kávéházuk mellett, a rue de Vienne-nen, és minden este, amikor ők ketten nekifogtak holtra inni magukat, leültem az asztalukhoz és hallgattam őket…” – írja Szomory ifjúkorát idéző esszéjében Roboz Imre. Ezek az évek, a francia kultúra pezsgő hangulata meghatározó volt az író életművét illetően. 1926-ban közreadott munkája, A párizsi regény állít emléket e boldog, termő, ugyanakkor nyomorúságos esztendőknek. Színművét, A nagyasszonyt, melyet Kosztolányi „dekadens királyidillnek” nevez, 1910-ben mutatták be. Tán leghíresebb drámája, A II. József császár részben lelkes rajongást, részben felháborodott tiltakozást váltott ki. Később II. Lajos királyról írt „szomorújátékot”. A darabot Tóth Árpád üdvözli: „Nagyszerű tömegjelenetek, brokátos főurak és szájas köznemesek, rajongó szerzetesek, hű udvari bolondok, Hiób-híreket hörgő hírnökök, valamennyien egy roppant katasztrófa lázas önkívületében…”
A kortárs és jó barát, Tersánszky Józsi Jenő így jellemzi írói alapállását: „Valami arisztokratikus vonás van Szomory Dezső művészetében. Nem forradalmár, nem világjavító. Tekintélytisztelő, sohasem bolygatja meg az élet nagy normáit, csak megnyugvó vagy mosolygó gúnyja van legföllebb a csúf, a helytelen iránt, vonzalmai mindig a választékos, a különös, a nagyszabású felé irányozódnak, és még az útszéliségnél is jobban kerüli a közepességet.”
Összetéveszthetetlen stílusát már a kortársak többféleképpen ítélték meg. „Szomory nem ír magyarosan, és nem érzi a nyelv szellemét… mégis stílművész” – írja róla Csáth Géza. Kodolányi már kevesebb empátiával közeledik hozzá: „Soha még efemerebb művészet nem emelkedett klasszikus magaslatokra…”
Élete utolsó esztendeit az üldöztetés árnyékában töltötte, kimondhatatlan nyomorúságban. 1945-ben hunyt el. „A síromnál senki ne szóljon. Egy árva szót se szóljon… Csend legyen!” – írta végrendeletében.
(Az irgalom hegyén. Szomory Dezső emlékezete. Szerk.: Réz Pál. Nap Kiadó, Budapest, 2004. Ára: 2590 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.