Egy reformcsomag buktatói

A felsőoktatási politika kérdésében vallott ellentétes nézetek miatt nem sikerült megegyezést elérnie annak a bizottságnak, amely a német föderális berendezkedés megreformálását, a szövetségi állam és a tartományok jogköreinek újrafelosztását hivatott megalapozni.

Tudósítónktól
2004. 12. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az államhatalom átszervezésének szükségessége elvitathatatlan, az alkotmány megszokott előírásainak megváltoztatása viszont olyan akadályt jelentett, amely végig magában rejtette a bizottság erőfeszítéseinek a bukását. Ennek bekövetkeztét pedig a bizottság két társelnöke, a szociáldemokrata párt (SPD) vezetője, Franz Müntefering és Edmund Stoiber bajor miniszterelnök egyaránt kudarcról számolt be a döntő fontosságú ülés előtt.
A radikálisan centralisztikus irányítású Harmadik Birodalom bukását követően a demokratikus alapokra épült társadalom számára ideális megoldás volt a föderatív rendszer, az állam feladatainak megosztása a központi hatalom és a tartományok között. A parlament (a Bundestag) és a szövetségi tanács (a tartományok alkotta Bundesrat) a politikai élet alsó- és felsőházaként évtizedeken keresztül jól kiegészítette egymást. Az újraegyesítést követően tizenhat tartományra felduzzadt köztársaság rendszerében, a gazdasági recessziótól is befolyásolva azonban egyre inkább előtérbe kerültek a föderalizmus hátrányai, hiszen az új törvények csak hosszadalmas egyeztetések után születtek.
Az államhatalom harmonikusabb működését biztosító reformok kidolgozására jött létre a Müntefering és Stoiber vezette bizottság, amelyben a tizenhat tartományi miniszterelnök mellett a parlamenti képviselők hasonló létszámú csoportja kapott helyet szavazati joggal. A legfőbb cél a csak a tartományok egyetértésével elfogadható törvények számának csökkentése volt, igaz, a tartományok a befolyáscsökkenés ellenében jelentős követeléseket támasztottak. A sokrétű szerkezeti felépítés a nehézkes előrehaladás veszélyét rejtette magában. A környezetvédelem, az uniós érdekképviselet, valamint a terrorizmus elleni harc mind vitatott területnek számított, így már korábban is kétséges volt, hogy a bizottság lezárja a hét végére ígért reformcsomagot.
A megegyezést végül a felsőoktatási politika kérdésében vallott ellentétes nézetek miatt nem sikerült elérnie a bizottságnak.



Ellentétek. A 2019-ig jelentős anyagi támogatást élvező keleti országrész a „szolidáris egyezmény” jogi rögzítését követeli az alkotmányba. Gerhard Schröder szerint azonban erre nincs szükség. A nyugati és az egykor a keleti blokkhoz tartozó területek közti különbségek azért is napirendre kerülnek, mert holnap lesz tizenöt éve, hogy húszévi szünet után találkozott a két német állam kormányfője: Helmut Kohl és Hans Modrow, illetve 33 éve, hogy Berlinben aláírták a két német köztársaság közötti kapcsolatok alapjait szabályozó első államközi szerződést. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.