Hogyan legyél humoralista (64.)

Sándor György
2004. 12. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(AMI AZ ÚJ ÖNÁLLÓ ESTEMBŐL MAJD KIMARAD)
(15 ÉVÜNK ELSZELELT…)

III. világ? háború? – 1991. VI. 28-án jelentettem meg ezt az írásomat, úgy érzem, ezzel kell – a karácsonyi cikkem kivételével – elbúcsúztatnom ezt az évet. A korábbi szerb-átültetés miatt durvul a jövő, mondják még polgárháborúval is fenyegethet. Míg ezen elmélkedem, egy televízióban látott ember mozgóképe nem hagy nyugodni lassan egy hete. Második világháborús romok között egy nagybőgőt vonszol át a várossá nyilvánított hadszíntéren. (Hadszíntérré nyilvánított városrészen.)
Kiégett házak, csupaszon meredő tűzfalak, feltépett úttestek, hullák, tetemek, és a férfi – mint Szarajevó előtt dédanyáink boka alattig érő szoknyáikat a lóvasútmegállón –, nagybőgőjét frivolan a törmelék fölé libbentve, menti, ami még menthető.
(De lehet, hogy csellót.)
Hadirepülők, iszonyat a levegőben, szárazföldön, vizen át, és ez a férfi – lehet, hogy nő –, viszi a csellóját valahonnan valahová.
(Lehet, hogy brácsát.)
Talán egy perce sincs, hogy bombák hullottak, talán most szőnyegbombáznak. Minden pusztult, pusztul körülöttük, de ez az ember és ez a hegedű valahogy megmaradt.
Háború, üszök, reménytelenség, de ez az ember viszi a hangszerét mindenen keresztül. A totális kilátástalanság ellenére az életre valló ösztöne most éppen ezt cselekedteti vele, miközben akár a következő másodpercben – hegedű ide-oda – kimúlhat ez az állatinak mondható élete.
(Cselló.)
De akkor is keresztülviszi!
Küzd és bízva kételkedik.
Magának viszi a bőgőt? másnak menti? Zenész ez a hölgy – férfi –, ez az ő hangszere, vagy az oboája már odapusztult? Műértő-e vagy civil botfülű? – a kérdés, ebben a világháborúban – második –, lényegtelen.
Megmenekült-e végül? játszott rajta a háború alatt? Volt hallgatója? hallgatólagosan realizálta halálával ezt az emberi ésszel felfoghatatlant? – ez már történelem. (Viszont e részletek nélkül nem tanulságos az egész, taníthatatlan.)
Miközben a durvuló jövőn elmélkedem – illetve ellenszerén –, a múltból, a romok között ez a nagybőgőt vonszoló ember – bennem még mindig mozgó képe –, felejthetetlen, nem enged el. (Kalandozni a humor felé.) Frivolan, már-már groteszk fintorral dacol a tényekkel, a romokkal. Azokon állva szinte szájharmonikázik „Valahol Európában”. Törékeny hegedűcskéjét közben meg-meglibbentve a törmelék fölött, menti – nekünk –, ami menthető. Viszi a római színen át a falanszter jelenbe-jövőbe a hegedűt, valahonnan valahova: a túlsó partra. Karinthy cirkuszosa ő, ha megöregedett volna, hegedűkészítést is vállalna, ha lenne még háztető. („Régi szelíd esték”, „Eltört a szilvafa”.) Minden pusztul, pusztult, de ez az ember, aki átviszi a hegedűt a túlsó partra, megmaradt magnak.
(Brácsát.)
Ma már szinte biztos, más nagybőgő is megmaradt a háború alatt. (Cselló.) Nem pusztult el az utolsó oboa sem. (Angolkürt.) Egész zenekarok is összeverődtek – ha kényszerből is – preklasszikus zenére a koncentrációs táborokban. Láttunk játszani másokat is – nemcsak hárfán, citerán –, nemcsak általánosságban, hanem életre-halálra, két félidőn át: a pokolban.
Fölzúgtak időnként a hamuszín egek és a KZ-oratórium, a második világháború után is, emlékeztetőül! Recsk, Gulag, Andrássy út 60, 1957-58-59-60-61-62-63-64… nemzetiségirtás, tömeggyilkosságok (felsorolhatatlan!)
Magyar volt a bőgőt vonszoló? „szakadár szerb”, „méla zsidó”, németajkú?
A romok között, a bombázások közepett, ezt a bőgőt vonszoló embert még mindig nem tudom, most már nem is akarom elfelejteni. Lehet, hogy felöltlik emberünkben: széles e világon már csak egyedül él megint, Ádámként, kosztümben. Kezdheti elölről az egészet, keze között még egy tiltott almával sem, csak ezzel a hegedűvel. (Nagybőgővel.) Miközben kenyeret is kellene követelnie és ingyen circensest.
Viszi az ember a hegedűt, vonót, gyantát (nagybőgőt), vonszolja az írott és íratlan (most már megírt) történelmen át, az át- és vissza-nem rajzolt-térképű földrajzórán. Kezdheti megint elölről az ember felfedezni az angolkürtöt (oboát), előtte élvezni az Édent, halhatatlanságot, majd a bűnt, következtében a halált.
Teljes elveszettségében, reménytelenségében megkapja-kaptuk a megváltást. De ha szeretet nincs bennünk: vihetjük a hegedűt akárhová!
(Gordonka.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.