Kicsi, nyitott ország

Loppert Csaba
2004. 12. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szolgáltató mérnökök megtartása picikét fontosabb, mint a forint árfolyama – mondta az IBM Hungary vezérigazgatója a minap Kóka Jánosnak arról, hogy az erős vagy a gyenge nemzeti valuta tesz-e jót a magyar gazdaságnak. A hetek óta tartó viták azt tükrözik: a forintgyengülés ellenzői egyfelől az infláció növekedésétől, a devizahitelek kockázatosabbá válásától és a nyugdíjpénztárak hozamainak csökkenésétől, másfelől az euró bevezetéséhez szükséges felzárkózási program kudarcától tartanak. A „kicsi, nyitott ország” „exportorientált” gazdaságpolitikájában feltétel nélkül hívők sorra tették le voksukat a kamatcsökkentés szükségessége mellett. Szerintük a hazai valutának – az új európai uniós országokban egyébként általános – felértékelődési folyamata akadályozza a kivitel bővülését. A másik érvük: a túl magas kamatmarzs ugrásszerűen növeli az államadósságot.
Mindkét érvnek van alapja. Még akkor is, ha a magyar gazdaság exportaránya kiemelkedő Európában. Az állam eladósodottsága pedig kezd veszedelmes méreteket ölteni. A gyengébb forint ebből a szempontból kedvező hatásokkal járna. Érdemes azonban egy pillantást vetni a reálgazdaság szempontjaira. Az IBM Hungary igazgatójának fent idézett félmondata arra utal: a gyengébb forint megdrágítaná a kivitel többségét adó, de jelentős importtartalmú termékeket gyártó multinacionális vállalatok behozatalát, így a multiknak is nehezebbé válna a helyzetük. Ráadásul a meglóduló infláció és a szociális szféra helyzetének romlása miatt alkalmazottaik nehezebb helyzetbe kerülnének. Reálisabbá válna az a veszély, hogy a jól képzett szakemberek, mérnökök, kutatók, engedve a fejlett országok agyelszívó erejének, elhagynák az országot, ezért a multinacionális vállalatoknak is nehezebbé válna a helyzetük. Éppen azt kockáztatná az ország, amit kormányzati politikusok is nagyon fontosnak tartanak: hogy Magyarországra ne az olcsó munkaerőre számító, betanított munkára támaszkodó, hanem a nagy hozzáadottérték-tartalmú, innovatív termékeket gyártó iparágak települjenek. A multinacionális vállalatok abban sem érdekeltek, hogy a bérből és fizetésből élő munkavállalók és szakszervezeteik a keményebb érdekérvényesítés útjait keressék.
A gyengébb forint elsősorban azoknak az ipari és mezőgazdasági tömegáru-termelőknek az érdeke, akik hazai alapanyagból, hazai munkaerő felhasználásával próbálnak exportálni. Azonban a hazai – de az egyesült államokbeli és más nyugati – foglalkoztatási adatok is azt mutatják, hogy az ipari termelés és ennek nyomán a GDP bővülése nem feltétlenül jár együtt a munkahelyek bővülésével. Az alacsony feldolgozottságú, könnyen szállítható, nem romlandó, gyakorlatilag korlátlanul gépesíthető és előállítható termékeknél nagy a világpiaci verseny. Itt a magyarországi eredetű termékek árainak a kínai és távol-keleti árakkal kellene versenyezniük. Hogy ez a siker reményével kecsegtessen, a magyar munkabérnek nagyjából a malajziai bérek színvonalával kellene versenyeznie. Németország közelében ez talán nem szerencsés. Ezért egy bizonyos határon nem szabad túlmenni a modernizáció eme fajtájának erőltetésével – hangoztatják elemzők. A másutt tervezett tömegtermelésre való egyoldalú hagyatkozás pláne nem hozza meg a várt eredményeket. Az ipari termelés haszna ott realizálódik, ahol a tervezés és az értékesítés történik, nem ott, ahol a termelés.
Ha áttekintjük a Csillag István minisztersége alatt odaítélt Smart Hungary pályázati eredményhirdetését, kiderül: többnyire csekély kreativitást igénylő, alacsony hozzáadottérték-tartalmú, betanított munkára épülő, nem egy esetben környezetszennyező iparágak (csomagolóanyag-ipar, műanyagfröccsöntés, gumiabroncsgyártás) betelepülését támogatta a gazdasági tárca. Valószínűleg ennek a Magyarországot csak befektetési terepnek, a szakmai, mérnöki, kutató és kreatív gondolkodást elavultnak tartó, tömegtermelésre építő gazdaságfilozófiának a folytatódása az egyik oka annak, hogy a befektetők körében hiányzik a bizalom a magyar gazdaságpolitika iránt.
A bizalmi deficit gátolja az állami forrásból táplálkozó nagyberuházások, az autópályák hasznának érvényesülését. Illés Iván közgazdász – Otto Hirschmannt idézve – egy írásában az irtássávok mítoszához hasonlítja ezt a gondolkodást. Azt írja, hogy amikor az amerikaiak a második világháború után visszafoglalták a japánoktól Új-Guinea szigetét, egyenes sávokban kiirtották az őserdőt. Leszállópályákat alakítottak ki, ahol azután repülőgépek szálltak le és hozták a hadianyagot, de a bennszülött pápuák megnyerésére konzerveket és gyöngyöket is. A derék pápuák ezt követően maguk is irtották az erdőt, és rituális keretek között kivonultak az így kialakított irtássávok mellé, várták a repülőgépek és az ajándékok érkezését. Sajátos hiedelem és oksági képzet alakult ki bennük: a szemük előtt lejátszódó folyamatból azt a következtetést vonták le, hogy a repülőgépek és ajándékok érkezésének közvetlen kiváltó oka az egyenes sávokban való erdőirtás volt. Illés joggal bírálja a magyar kormányzati (és önkormányzati) bürokrácia körében uralkodó misztikus hitet, amely úgy véli, hogy az infrastruktúra fejlesztése automatikusan magával hozza a vállalkozások megtelepedését és fejlődését.
Innen kezdve Illés gondolatmenete nagyjából azonos a polgári kormány idején követettel. A kis- és középvállalkozások, a szolgáltatások, a vidéki települések támogatása nem valamilyen szocialista maradvány, hanem a nemzetközi nagyvállalatok és a kisvállalkozások hatékony együttműködésének. Negatív példaként idézi Szabolcs megyét, ahol a nagyszabású infrastrukturális fejlesztés eddig nem járt együtt a vállalkozások fellendülésével, az infrastruktúra viszonylagos fejlettségét a lakosság elszegényedése kíséri. Pozitív példaként pedig a „kelta tigris”, Írország példáját, ahová az utóbbi évtizedekben ömlött a külföldi tőke, és ahol mindmáig mindössze 25-30 kilométer autópálya van.
A balliberális kormányzat harmadik éve tartó gazdaságpolitikai vesszőfutása többek között annak köszönhető, hogy sokat áldozott a beruházásokra és a fogyasztásra, ugyanakkor elhanyagolta a reálszféra humánfeltételeinek megteremtését. És nem is volt, aki rászorította volna erre. Ennek híján a belső megtakarítások is visszaestek, a reálgazdaság terméketlensége pedig ma már a szociális ellátó- rendszereket is fenyegeti. Ezzel magyarázható a nemzetközi befektetők bizalmi deficitje is. Ilyenkor hiába mutatkozik a kormány késznek arra, hogy hosszú távú beruházásokra vállalkozzon, és befektessen – most már – a humántőkébe is. A vasút privatizációjának angliai tapasztalatai azt mutatják: ha egyszer egy gazdasági szektor iránt megrendül a bizalom, akkor nagyon nehéz megnyerni a nemzetközi befektetőket hosszú távú együttműködésre. A bizalmi deficitet fokozza, hogy a privatizáció elérte az állam úgynevezett puha testrészeit. A fegyveres testületek, az egészségügy, a nyugdíjrendszer, az adatkezelés, az oktatás, a központi és önkormányzati közösségi tulajdon előrehaladó privatizációja, az állam és a magánszféra ennek nyomán fokozódó együttműködése mentén a „kreativitás” az államgépezetet, a költségvetési könyvelést, valamint az állam és a magángazdaság határmezsgyéjét hatja át, nem pedig a tudomány és a gazdaság határterületét, ahol inkább szükség lenne rá. Mindez – párosulva a kormányhoz közel álló elit egyes köreiben uralkodó eszmekör, a hayeki neoliberalizmus morális deficitjével – koptatja az emberek biztonságérzetét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.