Low budget

2004. 12. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leszámítva a kormányzati kommunikáció propagandaegységeit és Medgyessy Péter utazó nagykövetünk hivatalát, a hétfői végszavazás során elfogadott költségvetéssel gyakorlatilag senkinek sem lesz jobb 2005-ben, bár a kormány érvelése alapján enyhe életszínvonal-növekedésre és egyensúlyjavulásra számíthatunk. Tehát nagy vonalakban arról, hogy mit is ígér a Gyurcsány-kormány az országnak jövőre. A többi között „nyertes” agráriumot, épülő autópályákat, kisebb államot, karcsúbb közigazgatást, gazdasági növekedést, továbbá – papíron legalábbis csökkenő – államháztartási hiányt. A kormány úgy számol, hogy jövőre az infláció 4,5, a bruttó bérek 6-6,5, a lakossági fogyasztás 3, a beruházások pedig 6-8 százalékkal bővülnek. A baloldali kabinet várakozásai szerint Magyarország úgynevezett GDP-arányos bruttó államadóssága 58,6 százalékos lehet az idei 59,6 százalék után. Csak halkan jegyezzük meg: a 60 százalékos küszöb átlépésével minden – egyébként is már alaposan megtépázott – hitelünk odaveszhet. Azt pedig hangosan mondjuk, hogy csak az utóbbi mutató tekintetében tudunk eleget tenni az euró bevezetéséhez szükséges feltételeknek. Az infláció ugyanis az Európai Unió tagállamai közül itt a legmagasabb, csakúgy, mint a folyó fizetési mérleg és az államháztartás hiánya. Micsoda paradoxon: a közös nyugat-európai pénz bevezetési szabályainak be nem tartása jelzi, hogy mennyire koncepciótlan és kiszámíthatatlan a magyar gazdaságpolitika.
De ugorjunk vissza a költségvetéshez! Hiába a zsonglőrködés, a trükközés a különböző adatokkal, a büdzsének sajnos nem lesz nyertese az agrárium. Igaz, hogy több pénzhez jut(hat) a mostanihoz képest a mezőgazdaság, ám a források fele az Európai Uniótól származik – amennyiben ügyesen pályáznak majd az érintettek. Arról nem is beszélve, hogy a szóban forgó uniós agrárpénzek 30 százalékos önrészét sem biztosítja a büdzsé. Gondban lesznek az önkormányzatok is – a parlamenti vita során valamennyi párt egyetértett abban, hogy a helyhatóságok csak bajosan képesek feladataik ellátására, noha növelték a támogatásukat. S minden állami intézmény 2004-es működési költségének 95 százalékát kapja 2005-ben. Ezt úgy kell érteni, hogy nincs kötelező elbocsátási kvóta, a kevesebb pénzből minden intézmény úgy gazdálkodik, ahogy akar. De a kormányzati ígérethalmaz eleme az is, hogy a lakástámogatási rendszer sem szigorodik tovább, ám – bármilyen meglepő – a költségvetés még a jelenleginél is kevesebb pénzt fordít erre a célra. Jelentős újítás persze a koncessziós autópálya-építés, amely kiadás helyett átmenetileg bevételt jelentene az államkasszának, ám hogy kiktől származnak majd ezek a bevételek, egyelőre kérdéses. Az viszont nem, hogy ez a technika további évtizedekre adósítja el az államot. Továbbá a magyar honvédelem a NATO-val kötött egyezmény ellenére sem részesül a GDP-arányosan őt megillető összegben. S ide kívánkozik, hogy januártól az inflációt meghaladóan drágul az élet minden területe. Ha pedig a reálbérek rendezése úgy teljesül jövőre, mint az idén – amikor évtizedek óta példátlan módon csökkent a fizetések vásárlóértéke –, akkor az átlagembernek bizony nem kell azon tűnődnie, hogy folyó hó ötödikén vagy huszadikán kérjen-e pénzt kölcsön szomszédjától vagy háziorvosától.
Sajnos olyan ez a büdzsé, mint egy alacsony költségvetésű (low budget), vagyis harmadosztályú rendezőkkel és kifakult sztárokkal készített film.
Vacak termék, közönségsiker nélkül. Kérdés, ki statisztál majd hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.