Svájci bicska

Felnövekvő nemzedék még sohasem állt ennyire a média hatása alatt. A gyermekekre zúduló adat- és képáradat átalakítja szükségleteiket, vágyaikat, szinte teljes életfelfogásukat, és pólyáskortól befolyásolja agyuk fejlődését. Testi fejlődésük is elmarad, nem tanulnak meg gyorsan és ügyesen mozogni, hajlamosak lesznek az elhízásra, a személyiségfejlődésből hiányzik a beszéd, az elvont gondolkodás gyakorlása és a belülről vezérelt képzelet. E generáció tizennégy éves korára mintegy húszezer órát tölt a képernyő előtt, míg az iskolapadban csak tizennégyezret.

Hanthy Kinga
2004. 12. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az áruvilág kicsi királyai című, a gyermekek és a reklámok közötti kapcsolatot vizsgáló könyvében foglalja össze Melissa Müller a riasztó jeleket, amelyeket már különösebb szakértelem nélkül mi is észrevehetünk környezetünkben. A gyermekek több mint fele testvér nélkül nő fel, az asszonyok pedig gyermeknevelés és családvezetés helyett a munkahelyen töltik idejüket. A gyermekkort a család és a családi példa helyett tehát sokaknál a televízió tölti ki, mely nem segíti a valóságérzék kialakulását. S bár bizonyos információfeldolgozó képességeket tekintve a mai ifjak sokkal jobb teljesítményt mutatnak, mint szüleik, közülük számosan szenvednek krónikus fantáziahiányban, és elveszítik realitásérzéküket, megváltozik gondolkodásuk is. A tanárok panaszai szerint a diákok gyakran nem képesek tartósan figyelni, egyre több a hiperaktív, illetve a különféle tanulási nehézségekkel küszködő gyermek. Valamint a neurológiai tünetekkel jelentkező fiatal beteg.
Minden társadalomnak olyanok a gyermekei, amilyeneket megérdemel? A Magyar Mentálhigiénés Szövetség által rendezett, a média és a lelki egészség kapcsolatát vizsgáló 1996-os tanácskozáson Vekerdy Tamás pszichológus beszélt arról, hogy a lelki egészséget manapság már a külső képek áradata is fenyegeti, Vetró Ágnes pedig fontosnak tartotta felhívni a figyelmet arra: sok szülő aggódik ugyan a tévézés gyermekekre gyakorolt káros hatásai miatt, mégsem korlátozza annak idejét és tartalmát.
Velkey László gyermekgyógyász 1995-ben Miskolcon és a megye településein a gyermekek tévénézési szokásairól végzett vizsgálatokat hét közép- és hat általános iskolában. A felmérésben 2228 kilenc és tizenhat év közötti diák vett részt. A kutató kimutatta, hogy a középiskolások 40, az általános iskolások 59 százalékának tévézéssel töltött ideje még iskolaidőben is meghaladja az amerikai gyermekgyógyászati akadémia szerint az egészségre nem ártalmas napi 1–2 órát. Iskolaszüneti napokon a serdülők 67, a kisebbek 72 százaléka a testi-lelki-szellemi egészségre bizonyosan káros 4–6 vagy több órán át nézi a tévét, videót.

A mértéktelen és válogatás nélküli televíziózás több fejlődési területet is befolyásol a neves gyermekgyógyász tapasztalatai szerint. A műsorok hamis ideálokra nevelnek (agresszivitás, dohányzás, alkoholizmus, szabados szexualitás, bűnözés), a túlzottan naturalisztikus hírképek, filmek neurotizálnak, a filmekben látott irreális életmód miatt elégedetlenséget keltenek, ami kórós anyagiasságra inspirál. S mindezek mellett a család napirendje már a televízió műsoraihoz igazodik, elmaradnak a beszélgetések, lazulnak a kapcsolatok.
A bajoknak ezzel még nincs végük. Beöthy-Molnár András ideggyógyász, az Országos Egészségfejlesztési Intézet médiaszakértője azt sorolja, melyek azok az érzékeny pontok, ahol eltalál bennünket a televízió. Mi az oka, hogy sokan a rabjai lesznek? A hosszan tartó televíziónézés már önmagában is egészségtelen. Kevés idő marad az alvásra, eltunyul és elhízik a test, nem fejlődik ki a mozgáskoordinációs képesség, valamint csökken a figyelem és a koncentrációs képesség. Azt mondják, az amerikai gyerekek már tíz percnél, tehát két reklámblokk közötti filmidőnél hosszabban nem is képesek figyelni. S végül, de nem utolsósorban a televíziózás a droghoz hasonló függőséget okoz.
– Idegrendszerünk az evolúció során úgy fejlődött, hogy törekszünk mindig a legjobb megoldásra. Ez ugyanis a túlélés feltétele – fejtegeti Beöthy-Molnár András. – Az nyer, aki a legtöbb megoldási trükköt ismeri. Az maradt életben, aki tudott bogyót gyűjteni, halászni, vadászni, és állatot tenyészteni is. Ha a fajtársak életét valami fenyegeti, az számomra is veszélyes lehet, tehát meg kell néznem, hogy ő hogyan küzd meg a nehézségekkel, milyen eszközöket választ ehhez. Ez a legelemibb érdekem. És részben ez adja az empátia magyarázatát is: bele tudjuk képzelni magunkat a másik helyzetébe. Ezért vonzóak számunkra a veszélyekkel foglalkozó hírek, filmek, információk. A média szerkesztői csak kihasználják az embernek ezt az évszázadok alatt kialakult természetét. Evolúciós kényszer tehát a kíváncsiságunk.
Emellett van a tévének egy másik rabtartó tulajdonsága is: folyton új ingert közvetít. A mai reklámban három másodpercenként váltanak képet, ami felkelti a figyelmünket, újra meg újra megindítja a tájékozódási igényünket, szaknyelven az orientációs választ. A videoklipekben még gyorsabb a tempó. Csúcsra járatják a nézőt, mivel az orientációs válasznak öt-hat másodperc a lecsöngése, s ezzel szemben három másodpercenként kapunk új információt. Nem csoda tehát, hogy fáradtabban kelünk fel a képernyő elől, mint mikor odakuporodtunk. Emiatt rosszul is érezzük magunkat. Csakhogy rossz közérzetünket tévesen annak tulajdonítjuk, hogy megfosztottuk magunkat a tévé örömeitől. Ezt nevezi a szakirodalom negatív kondicionálásnak, magyarázza Beöthy-Molnár. Mindezek miatt könnyű bekapcsolni a tévét, annál nehezebb kikapcsolni.
A tévé képernyője előtt ülő kimarad a valóságból, és ébren álmodik. Nincs befolyása a vetített virtuális eseményekre.
Egy felnőtt ember mégis könnyebben dolgozza fel azt az inger- és információhalmazt, melyet a média rázúdít, mint egy kiforratlan, fejlődő gyermek. Az emberek világról alkotott képét az határozza meg, hogy honnan származnak információik. A magyar származású George Gerbner felmérése szerint egy amerikai gyermek évi ezer gyilkosságot lát filmen, ez tehát tizennyolc éves korára tizennyolcezer. A valóságban azonban a fiatalok többsége nem lát gyilkosságot. Ennek ellenére vagy éppen azért sokukban kialakul az „aljas világ szindróma”, tehát a világot rosszabbnak látják, mint amilyen.
A halálozási statisztikában ma vezet a szívinfarktus, amelynek egyik bizonyított háttértényezője az ellenséges beállítódás. Ez utóbbi is gyakoribb azon gyermekek között, akik sokat tévéznek, mondja a megelőzéssel foglalkozó ideggyógyász. Folyamatosan fenyegetettnek, támadottnak gondolják magukat. A nemrég Észak-Amerikában elvégzett vizsgálatok szerint a tévénézési idő csökkentése egymagában azt eredményezte, hogy kevesebb lett az iskolai agresszió, részben azért, mert megszűnt a hiperaktiválás, részben pedig kimarad a modellhatás.
Beöthy-Molnár András 1992 és 1994 között – tehát még a földi sugárzású kereskedelmi televíziók indulása előtt, ám már a médialiberalizáció után – folytatott vizsgálatot háromszáz diák bevonásával. Arra keresett választ, hogy ha egy gyermek rendszeresen sok agresszív tartalmú filmet néz, szorongásosabb lesz-e, mint a társai. A vizsgálat egyértelművé tette, hogy oksági összefüggés van az erőszakos filmek és a teljesítményhelyzetben mutatott szorongásosság kialakulása között. A szorongásos hajlam fokozatosan növekszik a gyermekben, amit a szülők a mindennapokban észre sem vesznek, emiatt nem is tulajdonítják a televíziónak. Másrészről a szorongásnak az is az oka, hogy a gonosznak látott világban a gyermek elveszíti biztonságérzetét, és nem tud igazodni. Annak az embernek, aki fenyegetettségélménnyel éli az életét, a felmérések szerint nagyobb esélye van a korai halálra.

A fiatalok fele a családból választ magának példaképet, a többiek egyharmada az iskolából, kétharmada pedig a médiából a Tárki vizsgálatai szerint. A médiahatás aránya lényegesen kisebb, csak tizenhat százalékos az egyházi iskolák diákjainál. A közvetlen társadalmi, családi környezet tehát nagyban befolyásolhatja a gyermek fejlődésének minőségét, és megtaníthatja arra is, miként reagáljon a külvilág ingereire. Minél nagyobb egy gyermek magatartási repertoárja, annál nagyobb az esélye, hogy megküzdjön a különféle helyzetekkel. Ha az embernek van az erdőben sokfunkciós svájci bicskája, nehezebben jön zavarba, magyarázza Beöthy-Molnár.
Ám ha egy kisgyermek azt látja, hogy a nyuszinak nem lesz semmi baja a szakadékba zuhanva sem, könnyen összekeverheti a mesét a valósággal, s esetleg maga is megpróbálja, hogy tudja-e ezt utánozni. Ezer esetből egyben létrejöhet ez a kapcsolási hiba. Egy kisfiút azért kellett pszichiátrián kezelni három hétig, mert attól rettegett, hogy a krokodil otthon is kijön a vécéből, mint a filmben. Ha egy serdülő minden filmben azzal találkozik, hogy jók és rosszak azonos módszerekkel harcolnak, elveszíti a kontrollt a módszerek fölött. Tanulás ez is ott, a televízió előtt ülve. Modelltanulás. Ha egy gyermek a számítógépén játszva megszokja, hogy közvetlen közelről lövöldözik virtuális emberekre, tehát ha nem marad meg benne az egészséges szociális gátlás, hogy ez helytelen cselekvés, akkor esetleg nem gondolkodik a ravasz meghúzásán akkor sem, amikor valódi arc lesz előtte, ahogy ez az USA-ban több iskolában is megtörtént. Mindezek szélsőséges helyzetek, de nem alaptalanok.
A képernyőről érkező rossz hírek nemcsak a gyermekeket befolyásolják, hanem a szülők lelkét, világlátását is alakítják. Bennük is kifejlődik a rossz világ szindróma, s nem engedik ki az utcára játszani a gyermekeiket, mert féltik őket. A gyereknek tehát marad a tévé, a szülőnek a kétes értékű megnyugvás, hogy így nem történhet baja csemetéjének.
A televízióban persze gyönyörű felvételeket is láthatunk, amelyekhez képest a valóság unalmasnak, szürkének tűnhet. Ráadásul a madárfüttyhallgatás karosszékből kényelmesebb, mint ha azt a hajnali természetben akarnánk megtapasztalni. Ha minden gyerek csak a tévében szereti a természetet, ki fog a jövőben természetfilmet készíteni, kérdezi a neurológus Beöthy-Molnár András. A szülőnek tehát feladata, hogy megtanítsa gyermekének, ő is képes hasonló produkcióra, nem kell azt feltétlenül mástól várnia. A televízió által közvetített élmény nem is tudja kiszolgálni minden érzékszervünket, és független az aktivitásunktól.

Az illúziók kora véget ért. Az irányított, pártvezérelt tömegkommunikációból kiszabadult emberek a szabadság jeleként érzékelték a média liberalizálását is. Ideje azonban kijózanodni, és megtanulni élni az új helyzetben. György Péter, a liberalizált médiapiac egyik legkövetkezetesebb híve néhány hete a következőket írta az Élet és Irodalom című hetilapban: „Habozás nélkül elismerem, hogy jó pár éven át magam is elhittem, hogy a liberális médiapiac egyedül üdvözítő, s talán a Kádár-rendszerből érkezvén volt is erre némi okom. Ma azonban kissé szkeptikus vagyok. A neoliberalizmusnak a kultúrpolitika elvét is tagadó dogmája megítélésem szerint nem érvényesül többé. Ha nem akarunk éveken át idiótákat bámulni a tévékben, ha nem akarjuk beérni azzal, hogy ki-ki otthon is kotont húzhat a fejére, s megpróbálhatja, hogy képes-e kalapját két méter harmincra is felemelni, akkor érdemes mindezt nyilvánosan végiggondolni. A helyzet komoly és reménytelen.”
Velkey László gyermekgyógyász is a társadalom felelősségére hívja fel a figyelmet. Egy tanulmányában kifejti: „Hiba s ezért helytelen lenne tehát a televíziót szubjektív megítéléssel egészében elmarasztalni, s az általa elérhető értékeket igénybe nem venni. De legalább olyan rövidlátás és mulasztás lenne a válogatás nélküli s mértéktelen televízióval való élés veszélyeinek fel nem és el nem ismerése.”
Tehát: tanuljuk és tanítsuk meg gyermekeinknek is a helyes médiahasználatot. Tudjunk igényesen válogatni. Üljünk le gyermekeinkkel együtt a tévé elé, beszélgessünk velük a látottakról, segítsünk nekik azokat feldolgozni, a média pedig mutasson fel a gyermekek számára differenciáltabb szerepeket, értékeket, konfliktusmegoldási példákat.
A tömegtájékoztatás egyik értéke lehet, hogy növeli az emberek tájékozottságát, s ettől jobban otthon érzik magukat a világban. A nyugati statisztikák azonban figyelmeztetőek lehetnek a hazai kommunikáció irányítóinak is. Amerikában már csak az emberek tíz százaléka hiszi azt, hogy a televízióban igazat mondanak, és a valóságot mutatják. Épp ideje lenne tehát, ha nemcsak a nézők, de a műsorkészítők is önmérsékletet tanúsítanának. Szakmai jövőjük és az egészséges társadalom jövője érdekében.



Az Országos Rádió- és Televíziótestület előírásai a műsorok korhatár-besorolásáról (1492/2002. X. 17.)

Korhatár nélkül megtekinthető műsor
– Nem tartalmaz olyan mértékben félelmet és támadó indulatot keltő jelenetet, amelyet a 12 év alatti gyermek nem képes feldolgozni.
– Nem közvetít olyan magatartásmintákat, amelyeken keresztül az erőszak kritika nélkül jelenik meg.

Nagykorú felügyelete mellett 12 éven aluliaknak is ajánlható műsor
– 12 és 16 év közötti életkorra tehető a gyermek világképének és értékrendszerének a kialakulása. Az ifjúság eszményképeket keres, ezért a műsorok nem csábíthatnak olyan hősökkel való azonosulásra, akiket antiszociális, destruktív vagy erőszakos viselkedésformák jellemeznek, nem sugallhatnak kettős értékrendet.
– A pozitív főhős által alkalmazott erőszak erkölcsileg igazolható legyen. Az erőszakos jelenetek visszafogottak legyenek az erőszakkal szembeni elfásulás elkerülése érdekében.
– Figyelembe kell venni, hogy a serdülés időszaka a nemi szerepek eltanulását segítő példaképek keresésének az ideje. Kerülendők tehát az olyan műsorszámok, amelyek a nemi szerepeket illetően negatív kliséket terjesztenek, a partnerkapcsolatban nem az egyenrangúságot hirdetik.

16 éven aluliak számára nem ajánlott
– Az erőszak nyersebb, direktebb formáinak realitás közeli ábrázolása.
– Társadalmilag káros üzenetek közvetítése, például olyan műsorszámok, amelyekben dicsőítik az erőszakot.
– Intim szexuális tevékenység részletező bemutatása. Ebben a vonatkozásban károsak lehetnek azok a műsorok, amelyekben a szexualitás tisztán az ösztöni kielégülés eszközeként jelenik meg, a nemek sztereotip képe túlságosan nyersen ábrázolódik, illetve ha a nők a szexuális objektum szintjére redukálódnak.
– Óvatosság ajánlott az értékorientációk területén: kábítószer-fogyasztás, politikai radikalizmus, idegengyűlölet.

18 éven aluliaknak nem ajánlott
– Az erőszak halmozott jelenléte.
– A durva, brutális, az erőszakot részletezően, elnyújtottan és realisztikusan vagy naturálisan bemutató műsorszám.
– Ha az intim szexuális tevékenységet nyíltan, naturális részleteivel ábrázolják.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.