Svéd gyereknek lenni egészen más

Péntek Orsolya
2004. 12. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A svédek mindig mások voltak. Először a negyedikes nyelvtankönyv vége felé tűntek fel a nyolcvanas években, a gyerekversekkel („Bélyeget gyűjtöttem. Egyszer apa hozott egy kilót. Azóta nem gyűjtök bélyeget.”), aztán Karlsson, a tetőlakó (új fordításban Háztetey Károly) és Prücsök meg Nils Holgersson szerettette meg magát magyarul egy generációval; akkoriban már sem a hős szovjet partizánfiú meséje, sem a Pál utcai fiúk nem tetszett ugyanis, előbbin leginkább röhögni lehetett, utóbbi felett órákat vakarózni az óvó nagyszülői tekintet alatt, míg az ember telerajzolta mindenfélével a füzete hátoldalát. Untuk, és a maiak is unják, legalább annyira, mint a Légy jó mindhalálig című remeket. A svédek viszont valahogy maguktól olvasódtak, ők ugyanis nemcsak szeretik, de nem is nézik hülyének a gyerekeiket, amit egy átlagos tízéves azonnal észrevesz.
Akkor, az ezerkilencszáznyolcvanas években sokaknak úgy tűnt: svéd gyereknek lenni egészen más, mert ott, anélkül, hogy aludni küldjenek, meg lehet beszélni a dolgokat a felnőttekkel. Azt, hogy mi történik férfi és nő között, hogy mi a magány, az öregség, a halál vagy az alkoholizmus, hogy mi az: tolerancia vagy becsület, mert ha a dolgokról nem beszélünk, és nem adunk nekik nevet, sokkal félelmetesebbek.
Henning Mankell Joel-trilógiája – A csillagkutya, Alkonyatkor nőnek az árnyak, A fiú, aki a hóban aludt –, amely nemcsak a Nils Holgersson-plakettet, de a német gyermekirodalmi díjat is elnyerte, efféle szókimondó könyv.
Joel, aki a világ egyik leghavasabb, legsötétebb és legunalmasabb svéd kisvárosában lakik valahol északon, az apjával él. Naponta bevásárol, felteszi főni a vacsorát, és ábrándozik. Arról, hogy milyen lenne, ha az anyja visszajönne, és nem neki kellene a saját szülőjének lennie, ha az apja nem inná le magát, ha újra a tengerhez költözhetnének, ha lennének barátai… Joel ugyanis egyedül van, egyedül ébred, egyedül megy iskolába, utána meg sietnie kell haza. Hogy kibírja, a fantázia világába menekül, titkos társaságot alapít, hajónaplót ír, és kószálni kezd éjszaka, egy sohasem volt kutya után nyomozva. Közben a leglehetetlenebb figurákkal barátkozik: Gertrúddal, akinek nincs orra, meg a bolond kőművessel, aki egy állatsereglettel osztja meg erdőszéli házát – velük ugyanis lehet beszélgetni. Például arról, hogy érdemes-e elveszni az erdőben direkt, hogy megfagyjon, mert úgysem hiányzik senkinek, hogy hülyeség volt-e felmászni a vasúti híd több méter magas ívére, meg bátorságpróbaként leönteni festékkel a ribizlibokrokat, biz-tos-e, hogy gyűlölnie kell apja új barátnőjét, akinek egy fél téglával beveri az ablakát… És Joel lassan megtanulja elfogadni a dolgokat, úgy, ahogy vannak ott fenn, Fanny és Alexander meg a Csend országában.
Aztán semmi sem fordul jóra, azt kivéve, hogy a harmadik kötet végére mégiscsak feltűnik egy barátnő, és nemcsak a fantázia világa, hanem a valódi világ is élhetőbbé – meg érthetőbbé – válik Joel számára.
Kemény könyv, és itt-ott nagyon szomorú – ám ez nem azt jelenti, hogy nem való gyerekeknek.
(Henning Mankell: A csillagkutya, 1280 Ft; Alkonyatkor nőnek az árnyak, 1450 Ft; A fiú, aki a hóban aludt, 1650 Ft; Móra Kiadó; Az én könyvtáram sorozat, 2004.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.