Tartuffe leckéje

2004. 12. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak az ördög tudja, hogy Gyurcsány Ferenc – a kis magyar Hodorkovszkij – miért teregette ki meghökkentő módon kormánya és a magyarországi történelmi egyházak nézeteltéréseit szombati vatikáni látogatásán. Miért gondolta, hogy sikert ér el, ha végtelenül türelmes vendéglátóinak elkezdi – bocsánat, nincs jobb szó erre – mószerolni a hazai katolikus egyházat? Elismerem, e cikk indítása kissé színpadiasra sikeredett, a feltett kérdésekre ugyanis létezik ésszerű válasz: a magyar miniszterelnöknél a diplomácia, a külpolitika nem más, mint a belpolitika folytatása ugyanolyan eszközökkel. Csakhogy ami egy hazai vitában még tolerálható, a diplomácia közegében már otrombaságként hat, kiváltképp olyan különleges és kényes terepen, mint a pápai állam.
Magyarország mindenkori miniszterelnökének a rendszerváltozás óta kijár a pápai audiencia. Ez elsősorban hazánk megbecsülését jelzi, ahogy II. János Pálnak a kormányfő jelenlétében elhangzott, a legmélyebb szeretetet és megbecsülést tükröző üdvözlő szavai is a magyar népnek szóltak. Gyurcsány Ferenc számára persze a vatikáni vizit, bármennyire titkolja, legitimációs gyakorlat is volt, amit rá jellemzően kenetteljesen, hipokrita Tartuffe-ként ki is pipálhatott. A megbeszéléseket követő kirohanása a magyar katolikusok ellen (ilyesmire a pápánál szintén megfordult Medgyessy Péter és Horn Gyula soha nem vetemedett volna) viszont már egyértelműen a hazai közönségnek szólt.
Gyurcsány Ferenc színre lépésével a kormányoldalnak olyan vezére lett, aki elődei szemérmességét félredobva az egyház- és olykor vallásellenességet a baloldali politika fősodrába emelte. Szögezzük le gyorsan: a magyar baloldal egésze nem egyházellenes, de a miniszterelnök az úgynevezett SZDSZ-szel és Kósáné Kovács Magdával versengve identitásképző erőként nyúl a „progresszív” baloldal – régről ismerős, szépen csengő szó: – antiklerikális hagyományaihoz. (Emlékezzünk csak a Mária országáról szóló megbotránkoztató kijelentésre!) A kormánysajtót olvasgatva nem lehet nem észrevenni, hogy visszaköltöztek a közbeszédbe a kommunista rendszer egyházgyalázó sztereotípiái a pénzéhes papságtól a reakciós erőket támogató egyházfőkön át a kívülről gerjesztett egyházi álbotrányokig.
A történelmi felekezetek méltó választ adtak a kihívásra. Jól érzékelik, hogy a globalizáció értékválsága idején, negyven év kommunista és tizenöt év balliberális agymosás után nincs hová hátrálniuk. Ha támadás éri oktatási rendszerüket, akkor határozott, a konfrontáció elől sem kitérő fellépéssel meghátrálásra késztetik a kormányt. (A szociális intézményeik szintén élénk tiltakozást kiváltó ellehetetlenítését Medgyessy idején az Alkotmánybíróság akadályozta meg.) A koalíció visszatérő vádja, hogy az egyházak megengedhetetlen módon avatkoznak be a pártpolitikai küzdelmekbe. Ám az egyház nem zárvány a társadalomban, hanem annak szerves része, saját erkölcsi, szociális és társadalompolitikai tanokkal, melyeket igyekszik érvényre juttatni. Maga az MSZP is közéleti szereplőként tekint rá, amikor a papság átvilágítását sürgeti. (Jellemző, hogy Gyurcsányék szemét nem szúrja mondjuk a Hit Gyülekezetének hiperaktív közéleti szerepvállalása.)
A miniszterelnök a „klerikális reakció” fellegvárába látogatva leckét akart adni a katolikus egyháznak. Az áthallásos pápai üzenettel, a szokatlan fellépés ellenére udvarias vendéglátással azonban végül ő kapott leckét. Annak pedig minden magyar – legyen vallásos vagy ateista – őszintén örülhet, hogy Gyurcsány Ferenc legalább a szentatyát nem tegezte le.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.