Új sztrádák, korábbi döntések

Putsay Gábor
2004. 12. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új autópálya-szakaszt avatott fel Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a múlt héten Nyékládháza és Miskolc között, miközben a hivatalos ceremónián a „Köszönjük, Viktor!” feliratú transzparensen jelezte néhány résztvevő, hogy ez nem teljesen a kormány sikere. A véleményt nyilvánítók megjelenése nem volt véletlen az M30-as autópálya utolsó szakaszának átadásán, amelynek köszönhetően gyorsforgalmi úton közvetlenül elérhetővé vált a borsodi főváros, Miskolc. Ennek az autópályának a megépítéséről még a polgári kormány döntött, és 2002 tavaszán kezdték el építeni. Ugyanígy azokon a sztrádákon, amelyeket eddig Medgyessy Péter vagy Gyurcsány Ferenc átadott, a fejlesztések kivétel nélkül az Orbán-kormány alatt kezdődtek.
Mint ismeretes, az M3-as autópálya Füzesabony–Polgár közötti, 60 kilométeres szakasza és a Tisza-híd 2002 decemberében készült el. Ezt megelőzően helyezték üzembe a teljesen felújított Budapest–Zamárdi autópályát. A tiszai átkelőhöz hasonló beruházás volt a szekszárdi Duna-híd megépítése és az M9-es autóút első húsz kilométeres szakasza: a létesítményeket 2003 júliusától használják az autósok. A Medgyessy-kormány hivatalba lépését követően szinte azonnal tovább lehetett volna építeni az autópályákat, a korábbi bírálatok ellenére megfelelően elő voltak készítve a beruházások. A kormányváltást követően a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. új terveket készíttetett az M7-es és az M70-es új szakaszaira, mondván, hogy az eredetiek nem voltak megfelelők. Az új tervek lényegesen megnövelték a beruházási költségeket.
A sztrádaépítésekhez hasonló léptékűek a Széchenyi-plusz gazdaságélénkítő programban megvalósuló közútfejlesztések, amelyek tehermentesítik egyes vidéki városok útjait, a bővítések révén pedig a forgalmas főútvonalakat. A harmincnyolc projekt – az építkezések 2002 elején kezdődtek – nagy része már megvalósult, az idén kettő, jövőre és 2006 elején öt szakaszt adnak át a forgalomnak, ezzel teljes lesz a Széchenyi-plusz. A beruházások között jelentősek a városokat elkerülő utak – például Barcs, Dunaföldvár, Sárvár, Szombathely, Zalaegerszeg – és a négysávosra bővített szakaszok.
Ezen a héten adják át az új elkerülő utat Békéscsabánál, illetve a négysávos 44-es számú főutat Békéscsaba és Gyula között. Ugyancsak decemberben adja át az NA Rt. – a társaság 2002 óta a költségvetésének jelentős részét ezekre a projektekre költi – az elkerülő utat Bajánál. Jövőre készül el a tervek szerint az Abonyt, Mezőkövesdet és Székesfehérvárt elkerülő út, 2006 elejére pedig Pest megyében a 4-es számú főút egy szakaszának négysávosítása és a 81-es számú főút bővítése – ez a projekt került utólag a programba. Ezek közül a Székesfehérvárt délnyugati irányban elkerülő közúti infrastruktúra ígérkezik a legnagyobb beruházásnak, hiszen több mint tíz kilométer hosszú, kétszer két sávos autóutat nyitnak meg a forgalom előtt.
A Medgyessy-kormány alatt nyolc új szakasz, valamint a dunaújvárosi Duna-híd megépítésére hirdettek közbeszerzési tendert, a Gyurcsány-kabinet döntésének értelmében azonban 2005-től magánbefektetőkkel építtetnék az autópályákat, hogy 2006 végére elkészüljön a törvényben meghatározott 420 kilométer. Ez a döntés bizonytalanná tette az autópálya-program finanszírozását, hiszen még a pénzügyi tárcánál sem tudják egyelőre megmondani, hogy milyen formában vonnák be a magántőkét, és az állami finanszírozáshoz képest ez hosszú távon mennyivel növeli meg a költségeket. Egyelőre annyi biztos, hogy a költségvetés 2005-ben meghitelezi az NA Rt.-nek a fejlesztési forrásokat, viszont még ugyanabban az évben a koncessziós díjakon kívül vissza is szeretné kapni azt az összeget az állam.
Hosszú távon jelentős terheket jelenthetnek a lakosságnak az ilyen beruházások, elsősorban azért, mert 20-30 éves futamidejű fejlesztések esetében nehéz előre meghatározni, milyen kockázatra lehet számítani. Az állam a szolgáltatásért a futamidő végéig rendelkezésre állási díjat fizet, ami tartalmazza az építési költségeket, az üzemeltetést, a karbantartást, a hitel- és a tőkeköltségeket, valamint a befektetők által elvárt hozamot.



Nyírségi fejlesztés. Az idén több mint 6,5 milliárd forintot fordított a nyírségi úthálózat fejlesztésére és korszerűsítésére a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Állami Közútkezelő Közhasznú Társaság – közölte Hegedüs Csaba ügyvezető igazgató. A 41-es számú főút Nyíregyházára bevezető szakasza 3,8 milliárd forintos költségből négysávosra bővült, az európai közlekedési követelmények szerint kialakított útrész átadása december 17-én lesz – mondta. Hozzátette: ugyancsak négysávossá alakították át a főút beregsurányi határállomásra vezető szakaszát is, s ott szintén befejeződött a munka, a 619 millió forintos beruházás november 30-ra készült el. A 4-es számú főutat négysávosra bővítették 400 millió forintos költséggel. A közútkezelő társaság az EU támogatásával az európai szabványnak megfelelően korszerűsítette a 4-es számú főút záhonyi határállomás előtti szakaszát. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.