Vihart kavart egyenjogúsítás

Az orosz és nemzetközi sajtó kétségkívül Putyin politikai reformjaival foglalkozott a legtöbbet az utóbbi időben, a közvélemény jelentős részét azonban közelebbről érintette a sör teljes értékű alkohollá nyilvánítása, ennek következtében a közterületen történő fogyasztás megtiltása, valamint a reklámozás korlátozása.

2004. 12. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Moszkvában egészen a közelmúltig megszokott látvány volt, hogy az utcán sörösüveggel vagy -dobozzal a kézben a legújabb divat szerint öltözött, kimondottan szép hölgyek sétálgatnak. Azt még csak meg lehetett szokni, hogy különösen a metrók, parkok környékén iszogatnak az alkohol rabjává vált, lecsúszott alakok, ám az italozó fiatalok, köztük lányok egyre nagyobb száma azonban még Oroszországban is megdöbbentő volt. Mindezt a statisztikák is megerősítették, hiszen a mintegy 2,5 millió hivatalosan nyilvántartott alkoholbeteg között mind több a fiatal és a nő.
A 90-es években még cikkek, köztük tudományos ihletésűek sorát lehetett olvasni arról, hogy a főképp vodkázó társadalomban egyre aggasztóbbá váló alkoholizmust a leghatékonyabban úgy lehet csökkenteni, ha az oroszok az égetett szeszek helyett inkább söröznek. Ezt a trendet erősítette a nyugati minták beáramlása. A sörfogyasztás látványosan nőtt, a problémát azonban az jelentette, hogy eközben az eladott vodkamennyiség sem nagyon csökkent. Ma már az orosz társadalom hatvan százaléka fogyaszt sört, s ugyanilyen arányt tesznek ki a vodkaivók is. Az átlagéletkor és a népesség pedig csak csökken.
Így aztán a duma az erkölcsök megszilárdítása és a kulturált életmódra nevelés jegyében úgy döntött, hogy az oroszok ezután nem sörözhetnek az utcákon, parkokban, sportlétesítményekben, koncerteken és a tömegközlekedési járműveken. Ez a rendelkezés nem keveseket érint, hiszen egy felmérés alapján a városi felnőtt- lakosság mintegy 15 százaléka éppen e helyeken fogyasztja a habos nedűt. A törvény életbelépésétől 18 éven aluliak immár sört sem vásárolhatnak. A törvényhozók ezzel párhuzamosan korlátozták a sörök addig korlátlan reklámozását is, s a tévécsatornák reggel
7-től este 10-ig nem hirdethetik az ebben a tekintetben a legtöbbet a képernyőn szereplő italt. A gyártók eközben megkezdték a kiskapuk keresését, amelyhez segítségül hívják a vodka népszerűsítésének hasonló korlátozásakor szerzett tapasztalatokat.
A sörösök korántsem örülnek kedvenc italuk „egyenjogúsításának”, és nem nagyon akarják elhinni, hogy az új kedvenc ugyanolyan ártalmas, mint a régi. A legszomorúbbak e bölcsen előrelátó intézkedések kapcsán azonban a sportszövetségek. A labdarúgástól a jégkorongig jó néhány szakág életét megbéníthatja a szponzorok elmaradása, ráadásul a legtöbb közvetítés is a sörreklámokon alapszik.



Lenin vodkával
Stier Gábor



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.